Hyundai i30 turbo – třicítka v rychlém převleku – test

Když se v názvu některého modelu objeví slovo „turbo“, zní to vždycky slibně. Očekáváte silnější motor, agilnější chování, lepší jízdní vlastnosti. Před nedávnem podobné auto předvedla značka Hyundai. Dynamický kabát oblékla svému úspěšnému modelu i30.

 

Hyundai i30 turbo

Hyundai i30 turbo

Není to tak dlouho, co ambiciózní kupé s názvem Genesis sklízelo potlesk odborné veřejnosti. Své jméno ale tento model zanedlouho předal velké komfortní limuzíně. Líbil se i design kupé Veloster, které ale sázelo spíš na efekt než na výkon a jízdní projev. Další auto se zajímavými parametry však přichází odjinud – model i30 je známý a oblíbený, jeho dravější verze by tak měla mít lépe prošlapanou cestu.

Můžete ho mít v tří nebo pětidveřové verzi. Vzhled pětidveřového hatchbacku se povedlo upravit pro verzi Turbo pěkně. Přední maska má výraznější tvář díky masivní liště kolem mřížky chladiče a upravenému přednímu nárazníku s odvážnou červenou linkou. Záď s difuzorem a dvěma koncovkami výfuku je rovněž působivější než u základního modelu, očekávání budí i střešní spoiler a litá kola s pěti paprsky.

Interiér prodělal také úpravy směrem ke sportovnějšímu naladění, je jich ale o poznání méně – černé sedačky s červenými bočnicemi a červeným prošíváním, něco červených doplňků včetně hlavice řadicí páky a kůží obšitý volant s červeným štepováním. Vnitřní prostor se oproti základnímu modelu nemění, k dispozici máte i stejný objem zavazadelníku 378 litrů.

Jen ostřejší vzhled ale k dynamické jízdě nepomůže, takže i30 Turbo dostala pod kapotu silnější benzínový čtyřválec 1,6 l řazený šestistupňovou manuální převodovkou. Je přeplňovaný turbodmychadlem a využívá přímé vstřikování paliva a dvojité nezávislé časování sacích a výfukových ventilů. Poskytuje výkon 186 koní, a to při 5500 otáčkách, takže byste si mohli užít i jeho zvukový projev a důraznější práci s pedálem plynu. V reálu je ovšem motor dost tichý, a to i když mu jdete hodně po krku. Podle tabulkových údajů by měl předvést zrychlení z nuly na stovku za osm sekund, dojem je ale spíš vlažnější a i když auto jede, přece jen by to chtělo živější odezvu na plyn a vzhledem k výkonu motoru i citelnější zátah. Maximální rychlost, kterou auto dokáže jet, je 219 km/h.

Dobrý dojem udělal podvozek, který je naladěn na divočejší průjezd zatáčkami, auto neztrácí přilnavost a náklony vás téměř netrápí. Směrově je rovněž stabilní a ochotně vás poslouchá také řízení, které vede i30 podle vašich pokynů. Oproti základnímu modelu je strmější, je nastaveno na 2,78 otáček mezi rejdy. Potěší vás přejezdy nerovností, podvozek je překoná celkem komfortně i přes tvrdší nastavení a nezaznamenáte na nich ani odskakování zádi. Pro potenciální zákazníky uvádí automobilka hodnotu spotřeby v kombinovaném provozu 7,3 l/100 km, redakční test pak ukázal 9,2 l/100 km. Svou roli tu bude hrát styl jízdy, i30 se totiž dokáže chovat způsobně a dovolí vám i spořádanou jízdu s lehkou nohou na plynu, když ji ale začnete nutit k siláckým výkonům, půjde spotřeba pochopitelně nahoru.

Pro i30 Turbo nejsou definovány verze výbavy, protože když chcete trochu předvést svaly, řada prvků už musí být ve standardu. Jsou to například 18 palcová slitinová kola, chromovaná mřížka chladiče nebo LED diodová denní světla vpředu ve spojení s bi-xenony dálkových světel a LED diody vzadu. Mluvili jsme už i o dvou koncovkách výfuku, v základu jsou i zrcátka v barvě vozu s integrovanými směrovkami nebo chromové kliky dveří.

Přední sedadla s odlišným tvarováním jsou rovněž standardní výbavou i30 Turbo, stejně jako bederní opěrka v sedadle řidiče nebo čalounění kombinací látka/kůže. Ještě zajímavější je nastavitelný posilovač řízení Flex Steer, který má tři úrovně. Sportovní naladění interiéru podtrhují hliníkové pedály, komfortnímu ovládání zase poslouží zadní parkovací senzory. Výsledná cena za základní výbavu modelu i30 Turbo je 539 900 korun, a to za tří i pětidveřové provedení. Můžete si ještě připlatit za metalický lak (13 900 Kč) nebo za paket výbavy Exclusive, který zahrnuje asistent upozorňující na neúmyslné vyjetí z pruhu, navigaci se zadní parkovací kamerou a panoramatické střešní okno.

Testovaný model:

Hyundai i30 turbo

motor:  zážehový čtyřválec 1591 cm3

výkon:  137 kW/186 k při 5500 ot./min.

točivý moment:  265 Nm při 1500 – 4500 ot./min.

rozměry:  délka 4300 mm, šířka 1780 mm, výška 1470 mm

rozvor náprav: 2650 mm

 



Facebook

Nejčtenější

Nahoru