Porsche Cayenne Diesel – Stále na špici – test

První SUV značky Porsche znamenalo v portfoliu automobilky doslova čerstvý vítr do plachet. Zvýšený zájem zákazníků se zvedl hned po roce 2002, kdy se tento vůz představil poprvé veřejnosti. Od té doby získával stále větší prodejní náskok před ostatními modely automobilky. Aktuálně jsou v nabídce nejen benzínové a dieselové motorizace, ale také hybridní model. Na vrcholu nabídky pak stojí mimořádně výkonné verze GTS, Turbo a Turbo S.

SONY DSC

Testy benzínového i hybridního Cayennu už jsme přinesli v minulých letech, rovněž reportáže z představení nejvýkonnějších modelů jste mohli již dříve najít i na stránkách časopisu AutoforDrive. Redakčním testováním však dosud neprošel Cayenne Diesel, tedy vůz poháněný třílitrovým naftovým šestiválcem, který poskytuje výkon 262 koní a slibuje mimořádně úsporný provoz se spotřebou 6,8 l/100 km. Ten se ocitl v redakční garáži právě nyní.

Atletické tvary velkého SUV se zákazníkům evidentně líbí. Testovaný model v černé metalíze působí tradicionalisticky a nedráždí kolemjdoucí. Také přední i zadní kryt nárazníku jsou decentní a Cayenne tak nevypadá nějak přehnaně monstrózně. Přesto je třeba počítat s větší šířkou, a to zejména při vjezdu do podzemních garáží. Jinak je manévrování v běžném městském provozu bezproblémové, a ani parkování nepůsobí větší potíže.

Přední maska s charakteristicky skloněnou kapotou je zakončena svisle postavenou mřížkou chladiče, v případě testovaného vozu provedenou v nenápadné černé. Díky tomu auto působí sportovněji a svižněji. Profil uzavírá střešní spoiler rozumné velikosti a pohled na záď odhalí dvě hranaté koncovky výfuku.

SONY DSC

Interiér, jemuž dominuje hnědé kožené čalounění sedadel i palubní desky, působí na řidiče spíše, jako kdyby seděl ve sportovním autě. Že řídíte poměrně vysoké SUV, poznáte jen podle toho, že máte dobrý rozhled pěkně zvysoka všemi směry. Středová konzola je široká a čalounění dveří příjemně tvarované, takže vás vnitřní prostor obklopuje do té míry, abyste cítili spojení s autem a přitom měli dostatek místa pro lokty i kolena. Trochu diskutabilní jsou jen trojúhelníkovitá madla na dveřích i na obou stranách konzoly, to už je ale otázka individuálního pocitu každého řidiče. Na zadních sedadlech je místa dostatek, nepociťujete omezení v oblasti kolenou ani hlavy. O prostornosti zavazadelníku, který pojme v dieselové variantě 618 litrů (po sklopení zadních sedadel až 1728 l), není třeba diskutovat, čísla mluví sama za sebe.

Středový panel je v horní části zaplněn displejem navigačního systému a lemován velkými svislými výdechy klimatizace. Tlačítek je tu poměrně hodně, zejména na navazující konzole, kde jsou kromě řadicí páky umístěny ovladače nastavení vyhřívání a odvětrávání sedadel, teploty, ale také nastavení výšky podvozku, volby pohonu všech kol nebo jízdního režimu.

Zařazení dieselového motoru pod kapotu vozu se znakem Porsche bylo pro automobilku jistě těžkým rozhodnutím a kromě Cayennu se mu nevyhnula ani Panamera nebo nedávno také menší SUV Macan. Moderní doba ale klade na úsporu paliva značný důraz, takže tu máme nejen model Diesel, ale také Diesel S, tedy osmiválcový motor, který poskytuje výkon 385 koní. V případě testovaného vozu se jedná o Cayenne Diesel, jenž pohání silou 262 koní šestiválcový turbodiesel o objemu 2967 cm3. K přeplňování využívá turbodmychadlo s variabilní geometrií a přímé vstřikování paliva.

S tímto motorem dokáže Cayenne zrychlit z nuly na stovku za 7,3 sekundy a dosahuje maximální rychlosti 221 km/h. Pokud nese vůz na kapotě logo tak sportovní značky, jako je Porsche, je laťka nastavena velmi vysoko, ale dieselový Cayenne je i tak docela svižný, zvlášť když se nebojíte trochu víc přišlápnout pedál plynu. I když se potom těžko dostanete na deklarovanou spotřebu 6,8 l/100 km, přesto jsme v redakčním testu zaznamenali výsledných 8,6 litrů, což na vůz této váhy a velikosti nebylo vůbec špatné. Řazení automatické osmistupňové převodovky Tiptronic S bylo hladké a zvuk motoru velice kultivovaný, takže do kabiny bylo slyšet jen lehký aerodynamický hluk na dálničním limitu.

Jízdní komfort nevyvolal jedinou výtku, zvlášť když jsme testovali vůz s příplatkovým vzduchovým odpružením. Přejezdy nerovností prakticky neregistrujete, náklony jsou minimální díky systému regulace podvozku PDCC. Průjezd zatáčkami je s přihlédnutím k vysoké karoserii maximálně přesný, což zajišťuje systém vektorování točivého momentu. Za běžných jízdních podmínek funguje aktivní pohon všech kol, což znamená, že elektronicky řízená lamelová spojka rozděluje trvale točivý moment mezi obě nápravy tak, aby byla trakce optimální vzhledem k charakteru jízdu. Cayenne lze ale přizpůsobit pro jízdu v terénu prostřednictvím kolébkového spínače na středové konzole. Funguje v režimech off-road 1, 2 a 3. V režimu označeném jedničkou je systém orientován na optimální trakci, monitoruje se úroveň terénu, nájezdový úhel a hloubka brodění. Off-road 2 je určen pro velmi těžký terén a stupeň 3 uzavírá diferenciál zadní nápravy až na 100 %. Hmotnosti vozu 2185 kg odpovídají i výkonné brzdy, které mají kotouče velkého průměru, na předních kolech 350 a na zadních 330 mm.

Cena testovaného modelu Cayenne Diesel je v základu 1 892 000 Kč, z ceníku příplatkové výbavy pak k největším položkám patří adaptivní vzduchové odpružení za 81 168 Kč + DPH nebo speciální 21 palcová kola, pro která je potřeba objednat i rozšíření podběhů, což znamená příplatek celkem 125 271 korun + DPH. Celková cena testovaného vozu se všemi příplatky pak byla 2 935 142 korun, výsledná částka se však přepočítává vždy aktuální kurzem eura vůči koruně.

Testovaný model:

Porsche Cayenne Diesel

motor:  vznětový šestiválec 2967 cm3

výkon:  193 kW/262 k při 4000 ot./min.

točivý moment:  580 Nm při 1750 – 2500 ot./min.

rozměry:  délka 4855 mm, šířka 1939 mm, výška 1705 mm

rozvor náprav: 2895 mm

 

 



Facebook

Nejčtenější

Nahoru