Toyota C-HR 1,8 Hybrid – Zázraky se ještě dějí – test

Poprvé se představila na autosalonu v Paříži v roce 2016. Až o dva měsíce později, tedy na konci listopadu, zahájila Toyota její výrobu. Předprodej už byl ale zahájen koncem září, takže v té době už bylo jenom u nás prodáno celých 200 kusů. Když v lednu 2017 automobilka uspořádala o víkendu prodejní akci, trhla další rekord – 70 prodaných vozů během soboty a neděle. Ještě nevíte, o kom je řeč? Královnou showroomů se stala Toyota C-HR.

Toyota CHR (5) velká

Crossover, o němž se zpočátku příliš nemluvilo, a pak přišel raketový nástup. Auto s designem připomínajícím kulisy z Hvězdných válek se jen tak mimochodem objevilo na výstavě a pak následoval obrovský úspěch. Zda je to naprosto neskutečným vzhledem nebo jsme se zničehožnic zamilovali do hybridů, asi tušíte. Správná odpověď bude spíš ta první.

Vyčnívat z davu, to je celkem sympatické heslo, obvykle ale nebývá vstupenkou do ráje, neboli k masovým prodejům. Auta, která si kupuje nejvíc lidí, naopak nevyčnívají, neprovokují, nepobuřují, nešokují. Jenže tohle všechno právě C-HR dělá. Je to crossover, takže vlastně kříženec, ale čeho všeho? Trochu kupé, trochu SUV, trochu vesmírné vozítko, trochu jako něco z počítačové hry. Podle Toyoty jsou jejími zákazníky lidé, kteří se řídí vlastními emocemi a dojmy, touží po individualitě a chtějí všechno zažít jako první mezi všemi. Vypadá to, že všichni tito lidé mezi námi čekali, až se konečně objeví C-HR. Pojďme se tedy na něj podívat jejich očima a užít si také trochu emocí.

Co vám C-HR nabídne? Vysoké sezení, to mají skoro všichni rádi. Jenže se jim nelíbí auta jako krabice, takže SUV to být nemůže. C-HR tedy dostane futuristické tvary plné linek, křivek, proláklin a vyboulenin. Samozřejmě, že to všechno musí být přesně na své místě, jinak to na zákazníky nebude fungovat. Design jen stěží můžete popsat pomocí klasického automobilového jazyka, protože tady je každý díl, každá součást, svébytným dílem do skládačky, kde do sebe nakonec všechno zapadne na milimetr přesně. Snad jen příď, která koresponduje se současným designovým jazykem značky, vypadá z přímého pohledu trochu civilně, boky i záď jsou zcela originální, skoro až bizarní.

Toyota CHR (9)

Uvnitř vás nechá Toyota trochu vydechnout z dosavadního úžasu – jako v kosmické lodi si budete připadat i nadále, ale na to už jsme částečně z hybridních modelů zvyklí. Modročerné provedení palubní desky koresponduje s dvoubarevnými potahy na sedadlech, středový panel takřka chybí a máte pocit, že před vámi je jen konzole plovoucí v prostoru. Veliký displej infotainmentu je umístěn hodně vysoko, což kupodivu neznamená zhoršení výhledu na informace například z navigačního systému. Pod ním jsou výdechy klimatizace a pár tlačítek pro její nastavení, toť vše. Pak už jen páka automatické převodovky (vypadá docela normálně, není to jen nějaká páčka), tlačítko elektrické brzdy s několika spínači. Skoro si pod vlivem různých autonomních vozítek, předváděných na výstavách, říkáte, jestli to pojede samo…

Přímo před řidičem ale zůstal klasický přístrojový štít s dvěma kruhovými ukazateli a infodisplejem uprostřed, také volant tu nechybí a má tvar, na který jsme zvyklí. Vlastně bychom už mohli nastartovat a pustit se do zkoumání jízdních vlastností, ještě ale musíme doplnit, že na zadních sedadlech je dost místa a trochu omezující při nástupu jsou jen užší druhé dveře. Zavazadelník pojme 377 litrů nákladu, což je slušný objem odpovídající velikosti auta.

Auto tohoto typu by snad ani konvenční spalovací motorizaci mít nemuselo, přesto je v nabídce zážehový 1,2 Turbo s výkonem 116 koní. My jsme ale v duchu komplexního pojetí C-HR sáhli po hybridu, který kombinuje benzínový čtyřválec o objemu 1,8 l s elektromotorem. Jedná se o hybrid klasický, tedy systém, kdy akumulátor je dobíjen prostřednictvím spalovacího motoru a rekuperace energie. Na benzínový agregát má trochu hlučnější projev, ale jen při akceleraci, klidná jízda je současně i tichá. Překvapí vás ostré brzdy, malé náklony v zatáčkách, komfortní přejezdy nerovností a také dobré manévrování ve městě, protože C-HR vypadá naživo dost robustně, rozhodně větší než se zdá na fotkách. Spotřeba by měla být v kombinovaném provozu 3,9 l/100 km, my jsme během redakčního testu zaznamenali hodnotu 6, 1 l.

Zákazník C-HR bude místo zvuku motoru určitě raději poslouchat úplně jinou muziku, proto Toyota nabízí prémiovou audiosoustavu JBL s výkonem 576 W a devíti reproduktory. Samozřejmostí je pak konektivita, stejně jako bezpečnost, kterou řeší paket Safety Sense s přednárazovým bezpečnostním systémem, adaptivním tempomatem, hlídáním jízdy v pruhu a automatickým nastavováním dálkových světel.

Toyota C-HR vyjíždí z výrobního závodu v tureckém městě Sakarya, hybridní pohon má výrobu v Británii. Také většina komponent pro výrobu pochází z Evropy.

Testovaný model:

Toyota C-HR 1,8 Hybrid

motor:  zážehový čtyřválec 1798 cm3

výkon: 72 kW/98 k při 5200 ot./min.

točivý moment:  142 Nm při 3600 ot./min.

elektromotor: 53 kW/72 k

celkový výkon: 90 kW/122 k

rozměry:  délka 4350 mm, šířka 1795 mm, výška 1555 mm

rozvor náprav: 2640 mm



Facebook

Nejčtenější

Nahoru