Společnost Kia Motors America (KMA) se stala středem zájmu na mezinárodním autosalonu NAIAS, kde zpravidla dominují premiéry amerických automobilek – Kia představila ve světové premiéře svůj zbrusu nový model Stinger. Pětimístný sportovní sedan se splývavou zádí typu fastback Stinger ubezpečuje, že bude nejvýkonnějším sériově vyráběným vozem v historii značky. Stinger nabídne několik kombinací motorů, uspořádání pohonu a luxusních výbav.
Kia Stinger je přímým následníkem konceptu, který jí stál vzorem. Nad designovým ztvárněním měl dohled přímo vedoucí návrhář Peter Schreyer a jeho tým designérů ve Frankfurtu. O vyladění jízdních vlastností a handlingu se postaral Albert Biermann, šéf testování vozidel a vývoje nejvýkonnějších modelů automobilky, společně s týmem konstruktérů v Koreji a na náročném závodním okruhu Nürburgring.
Ačkoli každá designová studie Kia slouží k nějakému účelu, koncepční model GT mnozí externí pozorovatelé považovali pouze za automobilový sen značky, která v povědomí zákazníků figuruje jako výrobce vozů pro nejširší masy. Když vedení společnosti dalo projektu Stinger zelenou, hlavní mantrou vývoje se stalo slovní spojení gran turismo. Design vozu musel být troufalý. A zároveň měl být mrštný a rychlý, ale současně i luxusní a tichý.
Stinger dává svým atletickým postojem najevo svoji sebedůvěru, od elegantního zastřižení přední partie přes štíhlé boky až po svalnaté zadní podběhy. Na celkovém vnějším ztvárnění jsou klíčové proporce poukazující na pohon zadních kol; dlouhá kapota a krátký přední převis karoserie, dlouhý rozvor zprostředkující prostornou kabinu a velký zadní převis karoserie s markantními rameny blatníků. Stinger svým postojem a optickým vyvážením vyznává elegantní atmosféru a sportovní charakter, spíše než horkokrevnou agresivitu.
Křivky v zadní části vozu společně se splývavou zádí karoserie fastback opticky zdůrazňují široký rozchod předních i zadních kol v kombinaci se zapuštěnými plochami kolem dveří. Aerodynamice napomáhají další čistě funkční prvky exteriéru – vzduchové clony na přídi, boční žábry u podběhů kol, hladká spodní část karoserie nebo integrovaný zadní difuzor. Do lisovaného dílu na zádi vozu jsou začleněny čtyři oválné koncovky výfuku.
Přikrčená kabina s ostře skloněným čelním sklem a zadním oknem je posunuta směrem k zádi vozidla, čímž evokuje siluetu rychlého vozu. Sedadla s výrazným bočním vedením jsou na přání čalouněna kůží Nappa. U opěradla a bočních polštářů sedadla řidiče se volitelně nabízí provedení se vzduchovými komorami pro optimální oporu a pohodlí na cestách. Pracoviště řidiče zahrnuje přístrojovou desku s důrazem na horizontální rovinu. Středový panel je rozdělen na dvě oddělené zóny: ovládání systému palubního infotainmentu je posazeno bezprostředně pod velký barevný dotykový displej, zatímco ovládací prvky klimatizace a ventilace jsou umístěny o něco níže.
Konstruktéři nadefinovali model Stinger určením klíčových výrobních bodů surové karoserie a zároveň pečlivě zmapovali konkurenční modely na trhu. Rozvor Stingeru o délce 290,6 cm přesahuje srovnatelnou hodnotu modelů Audi A4, Infiniti Q50, Lexus IS, BMW 4 Gran Coupe, a dokonce i vozů Lexus GS a Mercedes CLS. Stinger je současně celkově delší (483,1 cm) a širší (186,9 cm) než rivalové v tomto segmentu, což umožnilo nabídnout velkorysý vnitřní prostor. Zavazadlový prostor Stingeru nabízí možnost elektrického ovládání víka zavazadelníku a funkce Smart Trunk.
Podvozek Stingeru je z 55 procent vyroben z pokrokové vysokopevnostní oceli, která tvoří tuhý základ pro práci specialistů na jízdní vlastnosti. Tato tuhost rovněž přispívá k nižší hladině hluku, vibrací a chvění, tedy i k tichému prostředí v kabině. Přední náprava typu McPherson a víceprvkové zavěšení vzadu bylo odladěno tak, aby řidiči zajistilo optimální zpětnou vazbu. Poprvé u značky Kia může řidič upravovat účinek tlumičů prostřednictvím elektronicky nastavitelného systému odpružení DSDC (Dynamic Stability Damping Control). Systém se nastavuje prostřednictvím pětice jízdních režimů (další premiéra u značky Kia): Personal (osobní nastavení), Eco (nízká spotřeba), Sport, Comfort (pohodlí) a Smart (inteligentní).
V nabídce jsou dva přeplňované motory, podélně umístěné a posazené o něco více vzadu pod dlouhou kapotou plastických tvarů. Obě pohonné jednotky jsou doposud ve stádiu vývoje, nicméně základní přeplňovaný čtyřválec 2,0 litru Theta II by měl dosahovat maxima výkonu 255 koní při cca 6200 ot/min. Nejvyšší točivý moment 353 Nm je k dispozici v pásmu 1400 až 4000 ot/min. Ještě vyšší výkonový potenciál nabídne na přání dodávaný vidlicový šestiválec 3,3 litru Lambda II s dvojitým přeplňováním, jenž by měl produkovat 365 koní při cca 6000 ot/min a dosahovat maxima točivého momentu 510 Nm v pásmu od 1300 do 4500 ot/min. S jednotkou V6 twin-turbo chce Kia dosáhnout akcelerace z 0 na 100 km za 5,1 sekundy, resp. maximální rychlosti jízdy 269 km/h.
Stinger používá druhou generaci osmistupňové automatické převodovky v kombinaci s pohonem zadních kol. Převodové ústrojí z vlastního vývoje (poprvé se objevilo v luxusním sedanu K900) odmění řidiče bleskovým řazením a optimální spotřebou paliva. Převodové ústrojí poprvé v rámci značky Kia používá měnič točivého momentu typu CPA (Centrifugal Pendulum Absorber), tedy konstrukci vídanou spíše v leteckém průmyslu nebo u závodních automobilů.
Stinger je prvním sedanem značky Kia, u nějž může zákazník volit mezi pohonem zadních kol a stálým pohonem všech kol. Systém pohonu AWD s ohledem na optimální kontrolu upřednostňuje na mokru i na suchu kola zadní nápravy a používá nový systém dynamického vektorování točivého momentu (DTVC), jenž monitoruje pokyny od řidiče i stav vozovky a automaticky reguluje výkon a brzdnou sílu na jednotlivých kolech s cílem zajistit požadovaný směr i za nepříznivých podmínek. Vozy v provedení s pohonem zadních kol využívají mechanický samosvorný diferenciál, který pomáhá stejnoměrně rozdělovat výkon mezi kola zadní nápravy.
Dle sdělení českého zastoupení značky se modelu dočkáme i my v Čechách, a to ještě letos. Tak to se fakt těšíme!!!