Mercedes-AMG GT S – pastva pro oči

Necelý rok po uvedení sportovní novinky Mercedesu, která nemá za pomlčkou „Benz“, ale „AMG“, je jasno: Tohle auto se vážně povedlo. Z centrály hlásí „vyprodáno“, zájemců o tento model je víc, než zvládne výrobce okamžitě uspokojit. Jeden z důvodů je zřejmý okamžitě, totiž přitažlivý vzhled. Další jsme zjišťovali v redakčním testu.

SONY DSC

U vozu, za nějž zaplatí jeho majitel téměř čtyři miliony, je těžko mluvit o tom, že kritériem je také cenová dostupnost. Přesto i tato okolnost přispívá k tomu, že o sportovní kupé je tak velký zájem. Ceny supersportů jsou totiž tak vysoko, že právě cenovka je jednou z velkých konkurenčních výhod tohoto pěkného GT.

Jedná se o dvoumístné sportovní kupé, které má narozdíl od ostřejšího mercedesovského sourozence SLS konvenčně zavěšené dveře místo otevíraných vzhůru. Má dlouhou kapotu a hodně vzadu položenou kabinu, vypadá velmi sportovně, přesto svým vzhledem neodradí zákazníky, kteří netráví veškerý volný čas na závodních okruzích. I to je možná důvod, proč si ho pořídí i méně zdatní, leč velmi dobře situovaní řidiči.

Jeho design je elegantně dynamický, linie neprovází žádné drama ani hysterie. Na karoserii najdete řadu detailů, které lahodí oku znalce stylu. Boční ventilační otvory, zpětná zrcátka na tenkých stopkách, dvě hranaté koncovky výfuku, to vše funguje jako dokonalá mucholapka. Testovaný vůz byl navíc provedený v teplém odstínu zářivé žluté, takže jej zálibně sledoval snad každý, komu auta jen trochu přirostla k srdci. Na přídi i na zádi je dostatek místa na trojcípou hvězdu, bez níž si lze mercedes jen těžko představit, naopak zcela záměrně zde chybí jakákoliv viditelná anténa, která by rušila celkový dojem.

Výborné aerodynamice přispívá tvar předního nárazníku s otvory pro přívod vzduchu ve tvaru písmene A či přední spoiler. Výsuvné zadní křídlo pro vytváření přítlaku je normálně skryto a aktivuje se v závislosti na rychlosti a zvoleném jízdním režimu. Velkoplošně zakrytovaná spodní část hraje rovněž velmi významnou roli. Umístění motoru vpředu uprostřed spolu s tvarem karoserie a dozadu posunutou kabinou dávají prostor pro skvělé vyvážení vozu. Rozložení hmotnosti se blíží ideálu, jeho poměr je 47 : 53.

V interiéru dominuje vysoká středová konzola, inspirace kokpitem letadla je zřejmá. Přístrojová deska připomíná tvary křídla, uprostřed jsou čtyři veliké kruhové výdechy klimatizace. Nad nimi je umístěn dotykový displej, který zprostředkovává mimo jiné i nastavení vozu. Ovládání je možné i přes touchpad, který aktuálně najdete v nových mercedesech. Výrazné jsou ovladače AMG Drive Unit, osm válců rozmístěných do písmene „V“ na středové konzole, mezi nimiž najdete i startovací tlačítko Engine Start Stop. Někomu může připadat konzola až příliš robustní, to je věc rozložitosti postavy řidiče, každopádně ale musím zmínit umístění řadicí páky sedmistupňové sportovní převodovky, která je položena hodně vzadu, což je někdy trochu nepříjemné.

Motor V8, který byl vyvinut speciálně pro toto GT, se projevuje mohutným řevem, který se mění podle zvoleného jízdního režimu. Naladění tohoto koncertního nástroje byla věnována evidentně velká péče – vydržel bych ho poslouchat celé hodiny. Čtyřlitrový osmiválec je přeplňován dvěma turby a v testované verzi GT S má výkon 510 koní. Turbodmychadla nejsou uložena na vnějších stranách řad válců, ale mezi nimi. Díky tomu je kompaktní a v kombinaci s řešením mazání se suchou skříní může být uložen hodně nízko, což znamená nižší těžiště a všechny výhody z toho plynoucí. Každý motor sestaví v Affalterbachu ručně konkrétní technik, který na něj jako záruku umístí svůj podpis. Maximální výkon vrcholí při 6000 – 6500 otáčkách, točivý moment 650 Nm máte k dispozici v poměrně širokém spektru otáček od 1750 do 5000. Ne že by se v rámci redakčního testu dala vyzkoušet maximální rychlost, nicméně sluší se uvést, že je to impozantních 310 km/h. Akcelerace z nuly na stovku přichází za 3,8 sekundy. Uváděná kombinovaná spotřeba činí 9,4 l/100 km, naše během testu byla 14,5.

Motor řadí sedmistupňová dvouspojková převodovka, kterou lze nastavit v několika režimech – C pro komfortní jízdu (mohu potvrdit, že je s ním jízda vzhledem k charakteru vozu opravdu neobyčejně pohodlná), S – Sport, S+ neboli Sport Plus a nový režim I – Individual. Manuální řazení je možné v režimu M. Je tu ještě navíc režim RACE, určený výhradně pro verzi GT S. Ta má také ve standardu elektronicky řízenou uzávěrku zadního diferenciálu integrovaného do skříně převodovky.

Řídit tohle auto je skutečně radost, a nemusíte být zrovna okruhový nadšenec. I méně zkušený řidič dokáže tuto obrovskou sílu zkrotit a vodit auto zatáčkami jistě a přesně. Zdatnější šofér má možnost vypnout stabilizační systém ve třech stupních, pak je GT S možno nechat lehce sklouznout, záď se ale po ladném driftu poslušně vrací do přímého směru. Sportovní podvozek s elektronickými tlumiči, který je u GT S standardem, bude nejspíš důvodem, proč je právě tato verze žádaná.

Samozřejmostí je dnes u této značky velký důraz na bezpečnost, takže nepřekvapí zástup asistenčních systémů již ve standardu plus další řada volitelných za příplatek. V tom čerpá tento model výhody mimořádně vyspělých sofistikovaných systémů z modelu třídy S.

Aktuální cena vozu Mercedes-AMG GT S začíná na 3 775 200 Kč. Příplatková výbava je podle očekávání velmi pestrá, například zářivý lak testovaného vozu znamená 230 100 Kč navíc.

Testovaný model:

motor:  zážehový osmiválec 3982 cm3

výkon: 375 kW/510 k při 6250 ot./min.

točivý moment:  650 Nm při 1750 – 4750 ot./min.

rozměry:  délka 4546 mm, šířka 2075 mm vč. zrcátek, výška 1288 mm

rozvor náprav: 2630 mm



Facebook

Nejčtenější

Nahoru