80. výročí vítězství Maserati na Targa Florio 1939

Maserati slaví osmdesáté výročí strhujícího vítězství Luigiho „Gigi“ Villoresiho na závodech Targa Florio v roce 1939 za volantem Maserati Tipo 6CM. Rodák z Milána zvítězil na okruhu Parco della Favorita na Sicílii 14. května 1939 po zajetí 40 kol závodu v celkové délce 228 km za 1:40,15,4. Luigi Villoresi se také zapsal jako jezdec s nejrychlejším kolem v tomto závodu, které ujel v čase 0:02,24,6, tedy průměrnou rychlostí 141,908 km/h. Jako druhý skončil Piero Taruffi a třetí Guido Franco Barbieri, kteří také závodili ve vozech Maserati Tipo 6CM.

Tipo_6C_VII

Pro společnost Maserati to byl historický výsledek, který potvrdil její jednoznačné prvenství v tomto prestižním sicilském závodu. Maserati ovládla závody stejně tak v roce 1937 a 1938, kdy vyhrála všechna první tři místa. Luisi Villoresi dojel první také v roce 1940 s vozem Maserati Tipo 4CL.

Jeden z nejstarších a nejslavnějších automobilových závodů na světě Targa Florio nese jméno Vincenza Floria. Bohatý palermský obchodník Florio, který byl ve světě závodění dobře známý, vytvořil, založil a poprvé uspořádal tento závod v roce 1906. Od roku 1906 do 1977 proběhlo celkem 62 závodů Targa Florio (během 2. světové války nebyly pořádány). Závod se konal každý rok obvykle v květnu na silnicích města Palermo. Sicilské silnice, zejména úzké silničky klikatící se pohořím Madonie, hrály v tomto závodu vždy hlavní roli. Pouze v letech 1937 až 1940 se událost konala na okruhu Parco della Favorita v Palermu.

V roce 1935 navrhl Ernesto Maserati úchvatný jednomístný závodní automobil Maserati Tipo 6CM a začal mu dávat podobu. Vzhledově byl automobil poměrně obyčejný, ale jeho obsah byl mimořádně pokrokový. Ještě více průlomový než nový motor (řadový šestiválcový motor s válci odlitými ve stejném bloku jako hlava válců a uspořádanými ve dvojicích na stejné klikové skříni z elektronu, dvěma rozvody OHC poháněnými vzestupnými řetězy, 2 ventily na válec a Rootsovým objemovým dmychadlem zajišťujícím maximální výkon 175 koňských sil) byl podvozek, nejvýraznější prvek automobilu, který z hlediska designu vozu představoval velký krok vpřed. Základní konstrukci tvořil stále žebřinový rám, ale s inovativními předními závěsy, které ho značně zvýhodňovaly oproti anglickým a francouzským konkurentům.

Tipo_6C_IX

Závěsy tvořily pružiny torzní tyče připevněné tak, aby bylo možné tlak pružiny upravit, aby vyhovovala vlastnostem okruhu. Karoserie byla různými způsoby zmodernizována stejně jako zbytek auta, zejména co se týče aerodynamiky. Mimořádně oblé tvary, řada různých forem bočních panelů a více zešikmená přední část byly jasným odrazem výzkumu v oblasti aerodynamiky probíhajícího po celé roky konstruování automobilu.

Vrcholu svého prvenství v závodech dosáhl tento automobil v roce 1938, kdy zvítězil nad neporazitelnými britskými automobily ERA, které pro italské konstruktéry vždy představovaly nejobávanější soupeře. Ten samý rok byl také poprvé uveden model Alfetta automobilky Alfa Romeo vyrobený k závodění na Vetturette Grand Prix. K velké radosti bratrů Maserati však Tipo 6CM porazil v tomto roce na závodě Pescara GP také Alfettu.

Ukázalo se, že Maserati Tipo 6CM je velmi úspěšný automobil: od roku 1936 do 1939 jich bylo vyrobeno 27 a tento model vyhrával závody na předních evropských okruzích jak s oficiálním týmem, tak s amatérskými řidiči za volantem. Maserati Tipo 6CM drží rekord nejvíce vyhraných závodů v Targa Florio se třemi vítězstvími v roce 1937, 1938 a 1939.

Automobil Maserati Tipo 6CM dokonale zrestaurovaný do své původní podoby se nachází v Modeně a je součástí sbírky Panini.

 

Hlavní technické vlastnosti Tipo 6CM:

Motor: řadový šestiválec

Zdvihový objem: 1 493,2 cm

Výkon: 155-175 hp při 6 200-6 600 ot./min

Převodovka: čtyři rychlosti + zpátečka

Podvozek: 2 nosníky podvozku s ocelovými příčníky, hliníková karoserie

Hmotnost: 650 kg

Maximální rychlost: 210-230 km/h

 

 

 

 

 

 

 



Facebook

Nejčtenější

Nahoru