Mitsubishi Eclipse Cross – Třetí do skládanky – test

Svůj název skládá ze dvou částí – Eclipse odkazuje ke sportovnímu modelu, který Mitsubishi prodávalo v Americe na přelomu století, zatímco Cross naznačuje, že výlety mimo silnici budou pro auto hračkou. Automobilka tímto modelem míří přesně mezi své dva bestsellery, Outlander a ASX.

Mitsubishi Eclipse (5)

Eclipse Cross není klasické SUV, vlastně to není úplně ani crossover. Mitsubishi jej řadí do kategorie SUV kupé. A jaký je důvod? Tento vůz by měl dokázat oslovit nejen skalní příznivce značky, ale také nové zákazníky. Nehodlá ale přitom slevit nic z atributů pravověrných SUV, nechybí ani pohon všech kol 4WD. Překvapivý je výrazný design, který je znatelně ostřejší a dynamičtější, než jsme byli dosud u značky zvyklí.

Přední maska je tvarována v duchu současného Dynamického štítu, což znamená černou centrální část mřížky chladiče, která se rozbíhá do stran ostrými zářezy v předním nárazníku. Už z profilu ale poznáte, že se jedná spíš o sprintera než těžkého atleta. Směrem dozadu se střecha zaostřuje a záď je zakončená vystouplými hranami světlometů a opticky se rozšiřuje díky pásu světel uprostřed zadního okna. Plastové lemy jsou spíš decentní, nechybí chromované lišty kolem oken. Testované auto bylo nepřehlédnutelné také díky jasně červenému laku karoserie, od něhož se dobře odrážely všechny chromované ozdoby, jimiž se v exteriéru nešetřilo. Snaha výrazně se odlišit se každopádně může vyplatit, protože v kategorii SUV už začíná být hodně těsno. Obliba těchto vozů přinesla tolik nových modelů, že nějaký ten výstřelek rozhodně pomůže.

Mitsubishi Eclipse (8)

Přístrojová deska využívá novou architekturu, pro niž je charakteristické horizontální uspořádání. To pomohlo vylepšit výhled vpřed a současně opticky rozšířit interiér. Ovladače a tlačítka jsou úplně nové, středový panel krátký a část funkcí se přesunula na širokou konzolu mezi řidiče a spolujezdce. Překvapivé je ovládání infotainmentu v podobě touchpadu vedle řadicí páky. Narozdíl od konkurence, která využívá podobný systém, nemáte k dispozici opěrku pro ruku a bude chvilku trvat, než si zvyknete na tlačítka umístěná hned vedle. Přístrojový štít obsahuje dva klasické kruhové ukazatele a mezi nimi obdélníkový infodisplej. V nabídce je také výsuvný head-up.

Sedadla jsou příjemně široká, mezi řidičem a spolujezdcem je nejen dostatek místa, ale také široká loketní opěrka i držák nápojů. Pasažéři vzadu mají dostatečně širokou lavici s vyhovujícími sedáky, neškodilo by jim ale boční vedení. Zavazadelník by měl pojmout až 448 litrů nákladu, a to podle míry posunutí sedadel v druhé řadě.

V době testu byla v nabídce jediná pohonná jednotka, a to benzínový čtyřválcový motor 1,5 l s přímým vstřikováním, který je řazen osmistupňovým automatem CVT, a pokud sáhnete po verzi s pohonem předních kol, můžete si ještě vybrat šestistupňový manuál. Na benzínový agregát byl tento motor dost slyšet, zejména v nižších rychlostech, ale projevoval se pěkně na dálničním limitu i nad ním. Řazení automatické převodovky je hladké a bezproblémové. Spotřeba je podle technických parametrů v kombinovaném provozu 7,0 l/100 km, během redakčního testu jsme pak zaznamenali hodnoty kolem devíti litrů.

Pohon všech kol 4WD upřednostňuje kola přední nápravy, rozdělení točivého momentu ale závisí na okamžité jízdní situaci, kterou řídicí jednotce signalizuje systém kontroly dynamiky vozu. Jedná se o systém S-AWC, který na základě zpětné vazby od senzorů směruje točivý moment podle potřeby. Standardní rozdělení 80 : 20 ve prospěch přední nápravy je možno změnit až na poměr 55 na přední a 45 na zadní nápravu. K dispozici jsou tři jízdní režimy, kdy Auto je optimální pro běžné podmínky, Snow pro kluzký povrch a Gravel pro terénní jízdu. Testované auto bylo v konfiguraci 4WD, podvozek se ale na nerovnostech projevoval občasným odskakováním zadních kol, místy byla cítit i nejistota, hlavně při změně směru. Náklony v zatáčkách jdou ruku v ruce s parametry auta a těžko se jim vyhnete. Pochvalu si zaslouží řízení, které docela dobře komunikuje, což nebývá u vozů tohoto typu vždycky pravidlem. Pro jízdu mimo silnici svědčí dobrá světlá výška 183 mm, s tou už nějakou tu terénní překážku překonáte, trochu limitující je ale přední nájezdový úhel 18,8 stupňů, zadních 29,6 stupňů je pro terén přesvědčivější.

Bezpečnostní systémy využívají informací získaných od laserového radaru umístěného za čelním sklem. Ten je doplněn radiovým radarem za předním nárazníkem, další dva radary monitorují prostor za vozidlem. Systém pak dokáže detekovat chodce nebo vozidlo před vámi a případně automaticky brzdit. Další asistenty pomáhají hlídat mrtvý úhel, upozornit na vyjetí z pruhu, k dispozici je i adaptivní tempomat. Kamerový systém pracuje s obrazy ze čtyř kamer a dokáže zobrazit situaci kolem auta zepředu, zezadu, z boků i z ptačí perspektivy. Při parkování pomáhají i přední a zadní senzory.

Mitsubishi Eclipse Cross si můžete pořídit za základní cenu 549 650 Kč, kdy získáte pohon 2WD s manuálem ve výbavě Inform. Za čtyřkolku si budete muset připlatit, je k dispozici od třetího stupně výbavy Intense ze 719 850 korun.

Testovaný model:

Mitsubishi Eclipse Cross

motor:  zážehový čtyřválec 1499 cm3

výkon: 120 kW/163 k při 5500 ot./min.

točivý moment: 250 Nm při 1800 – 4500 ot./min.

rozměry:  délka 4405 mm, šířka 1805 mm, výška 1685 mm

rozvor náprav: 2670 mm



Facebook

Nejčtenější

Nahoru