SEAT Arona FR – cena za design – test

Veřejnosti se poprvé představila na autosalonu ve Frankfurtu předloni na podzim. Už na první pohled bylo jasné, že kráska ze španělského Martorella bude patřit k horkým adeptům na ocenění za design. Potvrdilo se to v dubnu 2018, kdy obdržela Arona prestižní cenu Red Dot Award. Testovaná výbava FR pak překonala všechna naše očekávání.

Seat Arona (4) velká

Výrazné trojúhelníkové světlomety už značka používá nějakou dobu, Arona ale ve svém designu nabízí přitažlivé skloubení vlastností, které zákazníci od městského crossoveru očekávají. Kompaktní rozměry a robustní vzhled jsou vybalancovány velmi zdařile, stejně jako kombinace přední mřížky s mohutným nasávacím otvorem v předním nárazníku. Arona má na řidiče políčeno také nabídkou individualizací, možností dvoubarevné karoserie s odlišnou střechou, která může být šedá, oranžová nebo jako v našem případě černá.

Interiér je o poznání střízlivější, což je pro vozy této značky příznačné, nedá se ale říct, že by byl puristický či minimalistický jako třeba v Ibize. Přístrojový štít je takřka klasika – dvojice kruhových ciferníků má mezi sebou obdélníkový infodisplej, řidiči škodovek nebo volkswagenů se tu budou cítit jako doma. Středový panel má zcela nahoře ventilační otvory a hned pod nimi zabudovaný displej infotainmentu, nastavení klimatizace pak zůstalo v běžném tlačítkovém uspořádání. Toto řešení je dobrým kompromisem pro ty, kdo rádi využívají moderní technologie a přitom se nechtějí vzdát jednoduchého intuitivního ovládání základních funkcí tlačítky. Podobné je to s jízdními režimy a parkovacími asistenty, které ovládáte tlačítky na středové konzole, umístěnými po stranách řadicí páky. Efektní je kontrastní červené prošívání na palubní desce i dveřích.

Seat Arona (8)

Komfort cestujících na předních sedadlech byl zaručen díky dobře tvarovaným sedadlům s výrazným bočním vedením, v nichž se snadno hledá vyhovující poloha, jsou příjemná i na delší cestu a i když je auto zvenku opravdu kompaktní, řidič se spolujezdcem se nestrkají lokty, ani vám nechybí místo nad hlavou. V druhé řadě sedadel lze pozitivně hodnotit tvar sedáků, které jsou dostatečně dlouhé, místa pro kolena už ale tolik není. Objem zavazadelníku je dostačujících 400 litrů.

Testovaná výbava FR je jedinou variantou, v níž je možno objednat vrcholný benzínový motor 1,5 TSI EVO s výkonem 150 koní. Svižný projev a přesné řazení manuální převodovky se k tomuto vozu výborně hodí, překvapením je funkce vypínání dvou válců, kterou v podstatě při jízdě ani nepostřehnete, pokud nesledujete informace na infodispleji. Tabulková kombinovaná spotřeba je 5,1 l/100 km, my jsme během testu zaznamenali hodnotu 7,3 l/100 km, méně potěšující je ale objem palivové nádrže pouze 40 litrů. V nejvyšší výbavě FR jsme mohli vyzkoušet i dvojí stupeň odpružení (jezdili jsme většinou na Sport, který k živému motoru lépe seděl), na výběr jsou také čtyři jízdní režimy, mezi nimiž nechybí ani individuální možnost nastavení.

Arona je městský crossover, který je ale připraven i na občasný výlet mimo silnici. Oplastování nárazníků i prahů a blatníků spolu se zvýšeným podvozkem dovolí průjezd polní cestou, i na drobné kamínky nebo štěrk byste se mohli pustit. Přední i zadní nárazník chrání robustní kryty. Pohon všech kol v nabídce není, zavěšení je řešeno na přední nápravě McPhersonem se spodními trojúhelníkovými rameny a příčným zkrutným stabilizátorem, zadní náprava je kliková s vlečenými rameny.

Do vínku dostala Arona řadu bezpečnostních systémů, vlastně v ní můžete mít všechny technologie, které značka ve svých modelech nabízí. K dispozici je tudíž adaptivní tempomat, systém Front Assist, sledování únavy řidiče, multikolizní brzda, hlídání mrtvého úhlu, varování před autem přijíždějícím ze strany, asistent pro rozjezd do kopce a parkovací asistent. Konektivita je zaručena – Arona komunikuje s Androidem, Apple CarPlay a samozřejmě i přes rozhraní MirrorLink. Mobilní telefon můžete nabíjet bezdrátově, přímo na středovém panelu jsou pak k dispozici dva USB konektory.

Testovaný model:

SEAT Arona FR

motor:  zážehový čtyřválec 1498 cm3

výkon: 110 kW/150 k při 5000 – 6000 ot./min.

točivý moment: 250 Nm při 1500 – 3500 ot./min.

rozměry:  délka 4138 mm, šířka 1780 mm, výška 1543 mm

rozvor náprav: 2566 mm

 



Facebook

Nejčtenější

Nahoru