BMW i5 – Manažerský sedan vyšší střední třídy v elektřině

Jedna z ikon automobilového trhu a stálice nabídky bavorské automobilky přinesla loni na podzim v rámci představení nového modelu také čistě elektrický vůz. Existuje dokonce i v „M“ provedení. My jsme do testu vybrali konfiguraci i5 eDrive40, v níž dodává elektrický pohon sílu 340 koní.

BMW i5 (1)

Manažerský sedan vyšší střední třídy už skoro patří k ohroženým druhům, ani zdaleka jej nenajdeme u všech automobilových značek. BMW je jiný případ – nejen že uvádí nový model, ale v této již osmé generaci zařazuje hned dvě čistě elektrické motorizace. Řada 5 se vyrábí od roku 1972 a s počátkem roku 2023 dovršily prodeje úctyhodných deset milionů kusů. Jak se v těchto optimistických číslech odrazí rozšíření řady o elektromobil?

Model se vyrábí v německém Dingolfingu, kde vznikají i elektromotory a vysokonapěťové baterie. Nová i5 má tudíž dobré startovací podmínky pro to, aby v prodejích citelně zamíchala kartami. Na první pohled je totiž od sebe nerozeznáte. Rozhodovací procesy tedy povedou hlavně přes pořizovací cenu, ovšem i u vozů této kategorie jsou ve hře náklady na provoz a u některých zákazníků i otázka ekologie a ochrany životního prostředí.

BMW i5 (11)

Nová „pětka“ je o něco větší než předchozí model. Na délku měří 5,060 metru, do šířky narostla na 1,9 metru a na výšku má 1,515 metru. Rozvor se prodloužil na výsledných 2,995 metru. Nová „pětka“ je mimořádně reprezentativní i díky modernímu designu, který ale zároveň zachovává atributy typické pro značku. Ikonické ledvinky jsou sice místo lamel a otvorů pro nasávání vzduchu u elektromobilu vyplněny černou texturou, nechybí jim ale stříbřitá lišta po obvodu. Se světelnými kroužky se už BMW před časem rozloučilo, moderní LED světlomety, které mají po bocích dva svislé světelné segmenty, ale přídi rovněž sluší. Kromě toho čeká na každého zákazníka, a to bez ohledu na motorizaci a zvolený typ světlometů, světelná show při každém přivítání i rozlučce.

Kabina se v případě elektrického vozu rovněž neliší od spalovací verze. Pás displejů na horní části palubní desky, který má roli přístrojového štítu i rozhraní multimédií, má elegantní prohnutý tvar. Dotykové ovládání nahradilo převážnou většinu tlačítek, zůstává otočný volič rozhraní iDrive a infotainment lze nastavovat i pomocí gest. Potěšující je „neklouzavá“ plocha pro nabíjení mobilního telefonu. Pozitivně hodnotíme sportovní, dole zploštělý volant, který nejen dobře padne do ruky, ale také má jen minimum tlačítek, přestože jím lze ovládat řadu funkcí. Stejně jako v exteriéru je i uvnitř vozu možné nastavit sofistikovanou hru světel například na liště palubní desky i jinde. Je sympatické, že u elektřinou poháněného vozu deklaruje automobilka možnost volit plně veganský interiér, což se týká sedadel, palubní desky, výplní dveří i volantu. Zavazadlový prostor u řady 5 běžně pojme 520 litrů nákladu, v případě elektromobilu je to o něco méně, konkrétně 490 litrů. Místa pro řidiče i spolujezdce je dostatek, na zadních sedadlech by mohlo být vzhledem k velikosti vozu prostoru trochu více.

BMW i5 (2)

Nabídka motorizací je bohatá, nechybí zážehový ani vznětový motor, BMW nabídne i plug-in hybrid. Elektromobily jsou dva – testovali jsme i5 eDrive40. Jeho pohon zajišťuje jeden elektromotor umístěný na zadní nápravě, výkon je 340 koní, disponuje točivým momentem 430 Nm. Jízdní parametry jsou lákavé – z nuly na stovku zrychlí za 6 sekund, maximální rychlost je 193 km/h. Dodejme, že spotřeba podle tabulek činí 19,5 – 15,9 kWh/100 km. Co jsme zaznamenali během testu? Při bateriích nabitých na 100 procent se ukazoval dojezd 381 kilometrů, při 80 procentech to bylo 280 kilometrů. Jízda po dálnici si vyžádala spotřebu 23 kWh/100 km, po městě se dá jezdit výrazně úsporněji a spotřebu snižuje i nová funkce Max Range, která je určena pro pomalejší jízdu.

Jízdním vlastnostem, které očekáváme od sportovního sedanu této značky, dostojí i5 bezezbytku, a to i když je pohání elektřina. Přesné a rychlé průjezdy zatáčkami, takřka žádné náklony, tuhý podvozek a přesto elegantně vyžehlené nerovnosti díky příplatkovému adaptivnímu podvozku, tak by se dala jednoduše popsat jízda s i5. Kromě toho jsou k dispozici předvolené i individuální jízdní režimy.

BMW i5 (12)

Bezpečnostní i asistenční systémy se v nové „pětce“ rozrostly o novinku – dálniční asistenci s aktivním asistentem změny jízdního pruhu. Ten dokáže automaticky (včetně otáčení volantem) provést příslušný manévr až do rychlosti 130 km/h.

BMW řady 5 začíná s cenou na 1 467 700 Kč za benzínovou 520i, základní cena testovaného vozu činila 1 749 800 Kč, s příplatkovou výbavou to bylo výsledných 2 456 926 Kč.

Text: Josef Žídek Foto: Romana Černá

 



Facebook

Nejčtenější

Nahoru