Vyzkoušeli jsme nové modely MINI Countryman C a BMW iX2

Národní prezentace nových modelů BMW X2 a MINI se odehrávala v kouzelném přírodním rezortu nedaleko Tábora, kam jsme z Prahy vyrazili novým Countrymanem C a na cestu zpět jsme dostali k vyzkoušení elektromobil BMW iX2. Co se dá o nových modelech s odstupem několika dní říct?

IMG_20240313_104256_resized_20240315_112445210

MINI nově pojmenovává podle výkonů zážehových motorů Countrymana písmenem C pro základní variantu a písmenem S pro tu výkonnější. Základní model disponuje zážehovým tříválcem s výkonem 125 kW/170 k, který zrychluje z 0 na 100 km/h za 8,3 sekundy a dosahuje maximální rychlosti 212 km/h. Díky točivému momentu 280 Nm a technologii TwinPower Turbo má vůz dostatečnou sílu a poskytuje potěšení z jízdy. Integrovaná mild hybridní technika slouží k rekuperaci kinetické energie a při zrychlení pomáhá spalovacímu motoru elektromotorem o výkonu 14 kW. Kombinovaná spotřeba paliva by se měla tudíž pohybovat v rozmezí 6,1 – 6,5 l/100 km.

IMG_20240313_094710_resized_20240315_112803419

Countryman je o 13 centimetrů delší a o 8 centimetrů vyšší než jeho předchůdce. Pro značku jsou typické krátké převisy, které podtrhují agilitu. LED světlomety a zadní světla zvýrazňují design karoserie volitelnou světelnou grafikou. Světlá výška vozu činí 202 mm.

Prostorný interiér pojme až pět dospělých osob. Sklon opěradel tří zadních sedadel lze nezávisle na sobě nastavovat v šesti polohách v rozsahu 12°. Posunutím zadního sedadla až o 13 cm vznikne vzadu větší prostor pro nohy nebo více místa pro náklad. Díky sklopným opěradlům zadních sedadel dělených v poměru 40:20:40 lze objem zavazadlového prostoru snadno a flexibilně zvětšit ze 450 až na 1460 litrů.

P90542921_highRes_mini-countryman-03-2

Hlavním prvkem minimalistického designu interiéru je známý kulatý OLED displej o průměru 240 mm. Nový centrální přístroj se skleněným povrchem umožňuje ovládání všech informačních, zábavních a asistenčních systémů dotykem nebo hlasovými povely. Výbava Driving Assistant Plus vůbec poprvé dává vozu možnost částečně automatizované jízdy úrovně 2 na silnicích podobných dálnici. V rychlostech do 60 km/h mohou po její aktivaci řidiči sundat ruce z volantu za předpokladu, že i nadále sledují provoz a jsou připraveni kdykoli zasáhnout.

Struktura nabídky má široké možnosti individualizace zásluhou nových výbav Essential, Classic, Favoured a JCW. V závislosti na výbavě jsou k dispozici různé barvy karoserie a střechy i rozmanité povrchové úpravy interiéru. Materiál byl vyroben z recyklovaného polyesteru pomocí speciálně vyvinutého procesu pletení.

BMW X2 je prvním automobilem kategorie Sports Activity Coupé (SAC) mezi prémiovými kompaktními vozy. Nyní přichází  druhá generace. Výrazně větší rozměry a silueta kupé jasně ukazují designový posun. V nabídce je také čistě elektrická verze BMW iX2. Nové BMW X2 a nové BMW iX2 se vyrábějí na jedné montážní lince v továrně BMW Group v Regensburgu. Vysokonapěťové baterie pro elektrickou variantu se rovněž vyrábějí v závodě v Regensburgu. 

IMG_20240313_115856_resized_20240315_112624309
Nové BMW X2 se svým designem zřetelně odlišuje od BMW X1. Oproti svému předchůdci povyrostlo na délku o 194 milimetrů (4554 milimetrů), na šířku o 21 milimetrů (1845 milimetrů) a na výšku o 64 milimetrů (na 1590 milimetrů). Zvětšený rozvor a širší rozchod kol navíc zajišťují nabídku více místa pro pět cestujících i zavazadla. Objem zavazadlového prostoru nového BMW X2 činí 560 až 1470 litrů v závislosti na modelové variantě. BMW iX2 nabízí 525 až 1400 litrů.

Pro tento model je specifická kolmá přední část. Jejími charakteristickými prvky jsou výrazné LED světlomety a téměř šestiúhelníková BMW maska chladiče ve tvaru ledvinek, která může být na přání vybavena osvětlením BMW Iconic Glow. Na seznamu volitelné výbavy jsou také Adaptivní LED světlomety s neoslňujícími matrixovými dálkovými světly. Linie střechy vytváří štíhlou siluetu ve tvaru kupé a proporce ve stylu typickém pro vozy SAC od značky BMW. V zadní části zaujmou výrazně rozšířené blatníky a svalnaté boky. Sportovní charakter dále prohlubují horizontálně tvarovaná a pro tento model specifická zadní světla, stejně jako spoiler ve stylu Gurneyho lišty a nápadný zadní nárazník.

P90540016_lowRes_the-new-bmw-ix2-xdri

Interiér se vyznačuje prémiovou atmosférou se sportovním nádechem. Nízká palubní deska, na níž se nachází prohnutý displej, je doplněna jakoby levitující loketní opěrkou s integrovaným ovládacím panelem. V přední části středové konzoly jsou instalovány dva držáky nápojů a osvětlená přihrádka na telefon s bezdrátovým nabíjením.

Vyzkoušeli jsme čistě elektrickou variantu BMW iX2 xDrive30. Její dvě integrované hnací jednotky, jedna na přední a druhá na zadní nápravě, společně generují celkový výkon 230 kW/313 k a točivý moment 494 Nm. Oba motory společně vytvářejí elektrický systém pohonu všech kol, v němž sladěná souhra obou motorů přináší okamžité zrychlení v kombinaci s výbornou trakcí a směrovou stabilitou. Vůz zrychlí z 0 na 100 km/h za 5,6 sekundy a dosáhne elektronicky omezené maximální rychlosti 180 km/h. Jeho kombinovaná spotřeba elektrické energie v cyklu WLTP se pohybuje mezi 17,7 a 16,3 kWh na 100 km. Díky vysokonapěťové baterii s působivou kapacitou 64,8 kWh a vysoké účinnosti pohonného systému činí dojezd 417 až 449 km v cyklu WLTP.

IMG_20240313_115115_resized_20240315_112608316

Elektromobil je vybaven kombinovanou nabíjecí jednotkou, která spojuje funkce měniče napětí, nabíjecí elektroniky a rozvodu elektřiny, jakož i systémy řízení pohonu, vysokého napětí a nabíjení do jednoho celku. Kombinovaná jednotka standardně umožňuje nabíjení střídavým proudem o výkonu až 11 kW, díky čemuž lze zcela vybitou vysokonapěťovou baterii dobít na 100 % za 6,5 hodiny. Zákazníci si mohou na přání zvolit také třífázové nabíjení střídavým proudem o výkonu až 22 kW. Tím se doba nabíjení zkrátí na 3 hodiny a 45 minut. Stejnosměrný proud lze odebírat až do výkonu 130 kW, což umožňuje baterii nabít z 10 na 80 % celkové kapacity během 29 minut. V rámci této úrovně nabití je možné na rychlonabíjecí stanici získat během pouhých deseti minut dostatek energie na dalších 120 kilometrů jízdy.

Z hlediska účinnosti byl vylepšen software nabíjení Max Performance Charging. Jakmile baterie dosáhne při nabíjení vyšší úrovně nabití (SOC), nový proces nabíjení se snaží zajistit, aby rychlost nabíjení klesala plynule, a nikoliv „stupňovitě“, jak tomu bylo v minulosti. Tím se dosáhne celkově zaoblenější nabíjecí křivky, což vede k ještě kratší době nabíjení. Software  zároveň umožňuje nabíjet akumulátor plným nabíjecím výkonem až do dosažení přibližně poloviny kapacity baterie.

Zdroj: BMW a MINI Foto: Josef Žídek

 



Facebook

Nejčtenější

Nahoru