Fiat Tipo Cross – Vzpomínka na léto a dovolenou – test

Fiat uvedl v minulém roce na trh nové Tipo Cross, které doplňuje dosavadní tři typy karoserie (sedan, hatchback a kombi). Jedná se o crossover zaměřený na novou skupinu zákazníků. Rodiny – tradiční skupina zákazníků Fiatu Tipo – změnily své preference a vkus a stále častěji hledají alternativní styly. Tyto rodiny touží po emotivnějším, výraznějším, dynamičtějším a mladistvějším voze s dostupnou cenovkou. A naše redakce vyzkoušela tento model v naftové verzi na klasicky české letní trase – do Chorvatska.

smart

Na první pohled je model širší, a to díky novému stylu masky chladiče, která zasahuje až pod světlomety, a zároveň je také vyšší. Světlá výška vzrostla o téměř 4 cm, a to díky přepracovanému zavěšení kol a novým ráfkům a pneumatikám, tedy podobně, jako tomu bylo u dalšího crossoveru značky, Fiatu 500X. Nové Tipo Cross je vybaveno většími pneumatikami, které mu dodávají robustnější vzhled. Nová koncepce přináší i vyšší jízdní pozici a zlepšuje nastupování a vystupování z vozu. Současně zjednodušuje i úkony, na které jsou rodiny u Tipa zvyklé, to znamená ukládání děti do dětských autosedaček nebo hledání věcí, které občas sklouznou pod sedadla. Vůz je téměř o 7 cm vyšší než běžné Tipo, má řadu detailů typických pro crossovery, jako jsou lemy blatníků, prahové nástavce či ochrannou část na předním nárazníku.

Přední nárazník je opatřen výraznou lištou, která vozidlu propůjčuje odolnější a svalnatější vzhled, boky zahrnují boční prahové nástavce, zadní část je charakteristická difuzorem a střecha je opatřená praktickými podélnými ližinami, jež byly dosud vyhrazené pouze pro verzi kombi. Mezi hlavní inovace patří plně konfigurovatelný 7palcový TFT přístrojový panel, který nahrazuje konvenční analogové řešení. Digitální přístrojový panel je kombinovaný se systémem Uconnect 5 s 10,25palcovou dotykovou obrazovkou. Díky bezdrátovému zrcadlení chytrého telefonu je možné využívat funkce chytrého telefonu na dotykové obrazovce vozidla s vlastním personalizovatelným rozhraním, přičemž uložit lze až 5 konfigurací.

smart

Model může být vybaven vznětovým motorem 1.6 MultiJet s výkonem 95 a 130 k nebo novým zážehovým motorem 1.0 GSE T3 s výkonem 100 k. Výkon vrcholí na 74 kW (100 k) a točivý moment dosahuje 190 Nm při pouhých 1500 ot./min, místo 4500 ot./min současného zážehového motoru 1.4 o výkonu 95 k, který navíc dosahoval pouhých 127 Nm.

smart

Motor 1.6 MultiJet o výkonu 130 k je rovněž ideálním motorem pro firemní vozové parky. A to byl také motor, který jsme dostali v testovaném vozu. Byl vybaven 6 stupňovým manuálem, se kterým se pracovalo velmi hladce a přesně. Chod motoru byl kultivovaný, i když nad dálničním limitem do kabiny znatelně pronikal aerodynamický hluk. Klidná jízda na dálnici je komfortní, na pobřežních silničkách plných zákrut a nečekaných zatáček se vůz příliš nenakláněl. Není to ale žádné sportovní náčiní. Na dlouhých trasách jsme dosáhli výtečné průměrné spotřeby 4,5 litru na 100 km, dojezd s plnou nádrží činil více než 800 km.

Kufr se svými 440 litry se řadí mezi premianty segmentu a vyhověl dovolenkovým potřebám více než dostatečně. Nenabídl ale dvojitou podlahu, takže na ložné ploše vznikl značný schod. Přístup do kufru byl díky velkému otvoru dobrý i přes vysokou nakládací hranu. Celkově byl vůz tužší díky podvozku, který zvládal i drobné nerovnosti a výmoly jen s lehkým zhoupnutím. Lze ocenit prostornost kabiny, nepříliš měkká sedadla byla na dlouhých cestách příjemná a poskytovala cestujícím dostatečné pohodlí.



Facebook

Nejčtenější

Nahoru