Hyundai Santa Fe – Robustnější a elektrifikované – test

Současná čtvrtá generace modelu Santa Fe prošla výraznou modernizací, která přinesla několik změn. Ta nejviditelnější se týká podstatné úpravy přídě a dalších designových vylepšení. Méně viditelné, zato citelné, je rozšíření o hybridní a plug-in hybridní pohon.

Hyundai Santa Fe (2)

Do testu jsme si vybrali hybridní variantu, tedy tu, kde není možno akumulátory nabíjet externě, pouze rekuperací a pomocí spalovacího motoru. Pohonná jednotka nás bude pochopitelně zajímat nejvíc, pojďme si ale na úvod zrekapitulovat vývoj modelu, který už existuje dvě desetiletí.

Jedná se o vůz, jenž Hyundai nabízí v Evropě nejdéle, zároveň v něm automobilka často představuje své technologické novinky. Bilancování před uvedením modernizované verze bylo velmi zajímavé – celosvětově má model na svém kontě více než 5,2 milionu vyrobených vozů. Od roku 2001, kdy přišla první generace Santa Fe do Evropy, se až doteď vystřídaly celkem čtyři generace, ta současná je z roku 2018. Facelift z roku 2020 ale přinesl výrazné úpravy.

Hyundai Santa Fe (1)

Exteriér se proměnil takřka k nepoznání. Je to díky zcela novému designu přídě, která je robustnější a agresivnější. Rozměrná mřížka s velkými „oky“ je roztažená na celou šířku až k světlometům, dvě tenké svislé linky denních světel jako by ji uzavíraly do uvozovek. Nebo chcete-li, tak mají tvar písmene „T“, protože těsně nad mřížkou je umístěna velmi úzká další sekce světel. Robustnější pojetí modelu, který už neexistuje ve dvou variantách (Santa Fe a Grand Santa Fe), ale v jedné verzi, jež je velikostně zhruba někde uprostřed původních dvou, s sebou přineslo i širší plastové lišty kolem podběhů. Červená svítící lišta nad zadním nárazníkem a rovněž červená linka spojující světlomety dodávají vozu opticky široké rozkročení.

Interiér je velmi luxusní, což se dá u aktuálně největšího modelu značky očekávat. Materiály v kabině jsou kvalitní, řemeslné zpracování pečlivé a dekory reprezentativní. Trochu překvapí velké množství tlačítek na středové konzole – toho se dnes automobilky snaží za každou cenu zbavit a nahradit veškeré ovládání dotykovým displejem infotainmentu. Přístrojový štít je digitální a za zmínku stojí i šikovná vychytávka – po přepnutí směrovky při odbočování se v jednom z kruhů v kapličce ukáže obraz kamery ze zpětného zrcátka. Středové konzole dominuje velký kruhový volič jízdních režimů (v Santa Fe se objevuje poprvé) a spínač automatické převodovky, který je naopak zcela v souladu s nejprogresivnějšími systémy na trhu. Prostornost je u vozu této velikosti samozřejmostí, doplňme velikost zavazadelníku, který pojme 634 – 831 litrů při pětimístném uspořádání a 571 – 782 litrů při sedmimístném.

Hyundai Santa Fe (3)

Hlavní novinkou je zařazení hybridních pohonů. Santa Fe je prvním modelem v Evropě, který dostal nové hybridní systémy Smartstream, a rovněž je první evropský Hyundai na platformě třetí generace. Ta umožňuje mimo jiné zařadit vylepšené prvky pasivní bezpečnosti a lépe vyřešit odhlučnění. Samotný spalovací motor je čtyřválec 1,6 litru s výkonem 132 kW, k němuž se přidává elektromotor a společně dodávají výkon 169 kW. Pohon všech kol se pozitivně projevuje jak při startech, tak v delším stoupání nebo potřebě akcelerace při předjíždění. Kombinovaná spotřeba je udávána 6,9 – 7,6 l/100 km podle toho, zda se jedná o pěti nebo sedmimístnou verzi. Nám se během testu podařilo jezdit za velmi slušných sedm litrů. Svůj podíl má na tom asi i po nastartování standardně nastavený režim Eco, vyzkoušeli jsme i Sport, kde se ale převodovka nechovala zrovna uhlazeně. Náklonu v zatáčkách se nevyhnete, jinak je ale jízda velmi komfortní, zvlášť při dálničních přesunech, pro něž je Santa Fe jako stvořené.

Hyundai Santa Fe pořídíte podle akčního ceníku od 849 990 Kč, hybridní verze začíná na 899 990 Kč. Testovaná motorizace s pohonem všech kol startuje na 1 099 990 Kč.

Testovaný model:

Hyundai Santa Fe Hybrid

motor:  zážehový čtyřválec 1598 cm3

výkon:  132 kW/180 k při  5500 ot./min.

celkový výkon: 169 kW/230 k

celkový točivý moment:  350 Nm při 1500 – 4500 ot./min.

rozměry:  délka 4785 mm, šířka 1900 mm, výška 1685 mm

rozvor náprav: 2765 mm



Facebook

Nejčtenější

Nahoru