Jaguar F-Type – Sport má zakódovaný v DNA – První jízda

Jaguar se rozhodl vylepšit svůj sportovní dvoumístný vůz novými komunikačními technologiemi a přidal navíc motorizaci s osmiválcem. Zároveň s tím ale stáhl z nabídky šestiválec, takže na výběr bude dvoulitrový motor nebo V8 o objemu 5 litrů. Jak velký je rozdíl mezi čtyř a osmiválcem,  jsme zjišťovali v okolí portugalského Porta ještě v době, kdy se mohlo cestovat.

New Jaguar F-TYPE_R Coupé AWD_Sorrento Yellow-13

Na papíře je zjevné, že osmiválec má minimálně jeden a půlkrát více síly, ale nesmíte zapomenout, že dvoulitrový motor má v technickém průkazu zapsaný výkon 221 kW (tedy 300 koní). S takovou startovací pozicí jistě nezklame ani tento agregát. F-Type ovšem prošel docela důkladnou proměnou i v exteriéru. Pojďme se na něj podívat.

Podle designového šéfa Juliana Thomsona je nový design mnohem dramatičtější a kromě toho se ještě více zaměřuje na funkčnost každého detailu. Přední LED světlomety ve tvaru písmene „J“ jsou až neuvěřitelně úzké, takže auto působí ještě sebevědoměji než dřív. Jsou hodně posunuté do boků, což spolu s větší přední maskou dává důraz na šířku vozu. Pohled na záď zdůrazňuje do výšky i šířky vytažené blatníky. Difuzor je mohutný, což je v kontrastu s extrémně úzkými zadními světly. Pro úplnost je potřeba si auto představit v kontextu jeho rozměrových proporcí – na délku měří 4470 mm, šířka je 1923 a výška pouhých 1311 milimetrů.

New Jaguar F-TYPE_R Coupé AWD_Sorrento Yellow-43

V kabině se neodehrály velké změny, nicméně Jaguar klade ještě větší důraz na kvalitní zpracování a vybírá moderní materiály i povrchy, reflektuje současné trendy, kdy mat je preferovaný před leskem a sportovní detaily jsou spíš decentního charakteru. Architektura palubní desky s výrazným středovým panelem zůstává zachována, naproti tomu v kapličce před řidičem najdeme viditelnou změnu. Novinkou je ovšem digitální přístrojový štít s 12 palcovým displejem. V základním nastavení je uprostřed velký otáčkoměr, můžete si tu zobrazit i mapu navigace a další údaje. Volant je sportovní, se silným věncem, který je potažen kůží, po stranách perforovanou. Středový panel si zachoval původní styl, displej infotainmentu je zabudovaný, klimatizace se ovládá přes kruhové voliče a další tlačítka tu téměř nenajdete. Kolem „joystickové“ hlavice řadicí páky je přepínač zvukové kulisy výfuku nebo vypínání start-stopu.

V ceníku už nově nenajdete šestiválec, tedy alespoň na evropském trhu. Automobilka vyhradila pro sportovní vůz přeplňovaný dvoulitr, který poskytuje výkon 300 koní, další volbou je kompresorem přeplňovaný osmiválec, který má výkon 450 nebo 575 koní. Právě u těchto vysokovýkonných motorizací se do standardu přidává funkce Quiet Start, která šetří uši vašich sousedů. Klapky v zadním tlumiči výfuku se posléze samy otevřou. Pokud máte to štěstí, že v okolí nemáte žádné sousedy, můžete si dopřát zvukový doprovod i při startu, když funkci deaktivujete pomocí tlačítka. Nejsilnější motor je v základu spojen s pohonem všech kol, motor s výkonem 450 koní má standardně hnaná zadní kola a pohon všech kol příplatkový. Správně hádáte, že změnu v motorizacích má na svědomí zpřísnění emisních limitů. Bude zajímavé sledovat, jak se to projeví na prodejích, protože šestiválec býval nejprodávanějším motorem.

Cena Jaguaru F-Type začínala v době představení na 1 706 826 Kč, P450 byla v ceníku od 2 036 100 korun. Na F-Type R  potřebovujete nejméně 3 347 949 Kč.

New Jaguar F-TYPE_R Coupé AWD_Sorrento Yellow-6

Řešení s osmiválcem přineslo o sedmdesát koní víc, než míval šestiválcový motor, ale koní je celkem 450, takže pořád zbývá nejvýkonnější motor s 575 koňmi pro zákazníky, kteří žádají ty nejsilnější verze. Zároveň ale cena nové motorizace oproti šestiválci není o tolik vyšší, tudíž by měla tato varianta nahradit agregát, který se z nabídky vytratil. Jak se s ním jezdí? Především tišeji, jak už jste se dočetli výše. Pochopitelně, výkon je impozantní, stejně jako točivý moment 580 Nm, který máte k dispozici už od 2500 otáček. Zrychlení z nuly na stovku je 4,6 sekundy a maximální rychlost 285 km/h. Svezení je s touto verzí skvělé, jakmile ovšem zkusíte výkonnější motor, s nímž F-Type R akceleruje z nuly na stovku za 3,7 sekundy, rozdíl je v lehkosti při zrychlování i jistotě v zatáčkách. Dá se předpokládat, že je to zásluhou podvozku, který je u F-Type R vylepšen novými adaptivními tlumiči, pružinami i stabilizátory. Řadí se převodovkou Quickshift, silnější verze umožňuje řadit i manuálně pádly pod volantem. A když přesednete do dvoulitru? Motor je samozřejmě lehčí, a tak je auto hravější a lehkonohé, pochopitelně ale pocítíte rozdíl v zátahu a zvuk bude méně impozantní.

 



Facebook

Nejčtenější

Nahoru