Ford Focus RS – tentokrát na všech čtyřech – první jízda

Historie vozů RS se u Fordu píše od roku 1968, kdy přichází 15M RS se čtyřválcovým motorem 1,7 l a pohonem přední nápravy. Vývoj pokračoval přes RS Escort a Capri, v roce 1985 přibyla Sierra RS Cosworth, která později dostala pohon 4×4. S nástupem modelu Focus přišlo v roce 2009 ke slovu revoluční řešení přední nápravy RevoKnuckle, která dokázala zvládnout úžasných 305 koní pod kapotou. Nový model Focus RS, který se představil na podzim 2015 a je současně i jubilejním 30. modelem RS u Fordu, dostal ještě dalších 45 koní navíc. To už ale ve spojení s novým systémem pohonu všech kol.

 

Ford Focus RS (2)

Příležitost k důkladnému seznámení jsme dostali na starém letišti u Příbrami. Právě pohon všech kol byl v ústředí zájmu, stejně jako nový režim Drift Mode, který umožňuje vést auto do řízeného smyku. Předtím se ale podívejme na vzhled, který bude poutat pozornost na první pohled. Modrá barva, do níž se oblékly všechny testované vozy, je jasná a intenzivní, přesto ale nedráždí tolik, jako jedovatá zelená předchozího modelu. Subjektivně se dá říci, že v ní Focus vypadá dospěleji.

Jinak tu ale najdete sportovních atributů dostatek – výrazná lichoběžníková přední maska s mohutnou lištou a logem RS přechází v obrovský nasávací otvor v nárazníku. Další otvory vedle mlhovek slouží k chlazení brzd. Velká 19 palcová kola v černém provedení se ukrývají pod bojovně rozšířenými blatníky. Zádi dominuje velký difuzor s integrovanými dvěma koncovkami výfuku, nepřehlédnete ani masivní křídlo na střeše. Jeho postranní držáky se pyšní plasticky vylisovaným logem RS. Z boku poznáte RS podle prahových nástavců, které jsou docela decentní, a třmenů brzd Brembo.

Hlavními rozměrovými parametry se neliší od běžného modelu. Stojí na stejném rozvoru 2010 mm, šířka 1823 mm je shodná, na výšku má jen o 3 mm víc než hatchback. Délka je ale protažena o 30 mm na výsledných 4390 mm. Chcete-li RS používat i pro „civilní“ jízdu, pak vás bude zajímat zavazadelník objemu 260 l, po sklopení zadních sedadel se zvětší na 1045 l.

Ford Focus RS (9)

Už letmý pohled do interiéru naznačí, že se nejedná o běžný model. Sedačky Recaro s anatomickým tvarováním mají výrazné bočnice a integrované opěrky hlavy, které mají kožené čalounění. Můžete volit i příplatkové odlehčené skořepiny RS Recaro, které mají potahy z mikrovlákna. Příliš mnoho dalších odlišností od základního Focusu tu ale nenajdete. Hlavní rozdíl je v přidané malé kapličce nahoře na palubní desce, vpravo od volantu. Tady se zobrazují informace o plnicím tlaku turbodmychadla, teplotě a tlaku oleje. Kromě kontrastního prošívání a několika emblémů RS zaznamenáte ještě sportovní volant v kůži, hliníkové pedály a upravenou grafiku přístrojů.

Na středové konzole nás ovšem bude nejvíce zajímat jinak docela nenápadné tlačítko vedle řadicí páky, kterým se volí jízdní režimy. Nastavení mění funkce a odezvu tlumičů, stabilizačního systému, řízení, pohonu všech kol, motoru i zvukového projevu. Kromě módu Normal, Sport a Track nás zajímá novinka, režim Drift Mode. Točivý moment je při volbě tohoto jízdního stylu rozdělován mezi jednotlivá kola tak, aby se auto dostalo do kontrolovaného přetáčivého smyku. V reálné situaci to znamená, že zadek auta je pořád tak trochu připraven vybočit a jakmile mu dáte i jen jemný pokyn volantem, efektně se vám sklouzne a zase se poslušně vrátí do přímého směru. To je způsobeno tím, že stabilizační systém není zcela vypnutý a pokud by zadek odmítl poslušnost, omezením točivého momentu se zadní náprava srovná. Chcete-li skutečně syrové zážitky z řízení, pak volíte režim Track s vypnutou stabilizací, kdy vám RS ukáže všechny zuby. Pro co nejrychlejší pevný start slouží známá funkce Launch Control.

Ford Focus RS (1)

Pod kapotu dostal Focus motor používaný v Mustangu – 2.3 EcoBoost s dvojitým turbodmychadlem s pevnou geometrií lopatek, nově ale s větším kompresorem a mezichladičem. Poskytuje výkon 350 koní při 6000 otáčkách, točivý moment 440 Nm je k dispozici už od otáček 2000 za minutu a trvá až do čtyř tisíc. RS s ním zrychlí z nuly na stovku za 4,7 sekundy, maximální rychlost je 266 km/h. Řazení je přes šestistupňovou manuální převodovku se zkrácenou řadicí pákou a krátkými drahami.

V nízkých otáčkách si s ním tak moc radosti neužijete, popojíždění ho otravuje stejně jako vás. Procitá, až když mine dvojku na otáčkoměru a s blížící trojkou se vyloženě těší, že teď to teprve všechno začne. Neztrácí šťávu až k 5800 otáčkám, kdy vás blikající kontrolka upozorní, že byste měli přeřadit. Ve sportovním režimu to celé doprovází slušné burácení, které potěší ušní bubínky každého motoristického nadšence. Podle Fordu prý na konci výrobní linky ve španělské Valencii, kde se motor vyrábí, číhají speciálně připravení technici, kteří školeným sluchem rozpoznají, jestli někde není něco špatně. Kdyby vás zajímala spotřeba, tak katalog uvádí 7,7 l/100 km v kombinovaném provozu, ale tohle jsme mezi kužely opravdu neřešili.

Ford Focus RS (14)

Jak je to s podvozkem a již zmíněným pohonem všech kol? Tady je změna opravdu revoluční, protože minulá generace měla poháněnou přední nápravu, zatímco současný Focus RS využívá nově vyvinutého pohonu všech kol. Na přední nápravě jsou použity vzpěry McPherson s částečně izolovaným pomocným rámem, vzadu je víceprvková náprava. Pružiny jsou výrazně tužší, upravené jsou stabilizátory a tlumiče lze nastavit ve dvou režimech. Posilovač řízení je elektrický s pevnějšími předními těhlicemi a kratšími rameny. Zadní pomocný rám je výrazně tužší. Celkově je podvozek i v normálním režimu velmi tuhý, přesto se jízda na běžné silnici dala přežít bez překousnutého jazyku.

Správně hádáte, že pohon všech kol je výrazně využíván v režimu Drift. Základem systému je dvojice elektronicky řízených lamelových spojek na zadní nápravě. Dokážou rozdělovat točivý moment mezi oběma nápravami a také mezi oběma zadními koly. Pracují s informacemi od několika senzorů, které sledují úhel natočení volantu, příčné zrychlení, rychlost stáčení kolem svislé osy a rychlost jízdy. Točivý moment lze poslat na zadní nápravu až do 70 procent, kdy navíc může veškerou tuto hnací sílu získat jedno kolo. Podle zvoleného jízdního režimu pak v zatáčkách můžete mít buď dokonale přilepené auto s přesně vykrouženým obloukem, nebo více či méně rozevlátou záď pro zábavnější až dobrodružnou okruhovou jízdu.

Mezigenerační změny jsou dost často jen nenápadné a opatrné, tohle se ale novém Focusu RS říct nedá. Nový model je jiný v mnoha směrech a oproti předchůdci je to jízdně úplně jiné auto, byť design se revolučně nezměnil. Není to hračka pro motoristické zajíce a i zkušenému šoférovi dopřeje nejen spoustu emocí, ale i pořádné řidičské práce.

 



Facebook

Nejčtenější

Nahoru