Lexus IS 200t F Sport – Bude stačit dvoulitr? – test

Po uvedení nového modelu Lexus IS v roce 2014 jsme testovali tento sportovní sedan s třílitrovým vidlicovým šestiválcem pod kapotou. Tomuto motoru je ale v nabídce modelu IS odzvoněno a k dispozici bude jen se čtyřválcovými jednotkami. Jako hybridní 300h s motorem 2494 cm3 a elektromotorem nebo se čtyřválcovým dvoulitrem jako model 200t. V případě testovaného vozu byl okořeněn výbavou F Sport.

SONY DSC

Jedná se především o optické vylepšení. Model F Sport odlišíte od toho běžného podle výraznější přední masky se speciální mřížkou a chromovanými detaily. Přední spoiler staví na odiv svou chuť závodit prostřednictvím dvou vertikálních otvorů pro přívod vzduchu, které jsou po stranách vřetenovité masky a mají za úkol chladit brzdy. Pozornost přitáhnou i jeho velké aerodynamické plochy pod mlhovkami, které slouží lepšímu přítlaku. Zvenku pak najdete několik emblémů F Sport. Mimochodem, víte, odkud to sportovní „F“ pochází? Původ hledejte poblíž sopky Fuji, protože nedaleko od ní se nachází testovací závodní okruh Fuji Speedway, kde Lexus testuje své sportovní vozy. Speciální design mají i 18 palcová kola.

Lexus IS

Uvnitř na vás čekají sportovní sedadla ze speciální pěny, která jsou tvarována pro lepší držení těla. Jejich boční vedení je výrazné, i když ne nějak přehnané a drží dobře v zatáčkách. Sedačky jsou přitom dost pohodlné, i když se ideální poloha za volantem nehledá úplně snadno. K F Sport výbavě ještě patří vrtané hliníkové pedály, sportovní volant se silným věncem, který dobře padne do ruky a v neposlední řadě optitronové přístroje v kapličce před řidičem. Ty přepustil modelu IS jeho supersportovní sourozenec LFA. Přístrojový štít obsahuje velký kruh, u něhož můžete volit barvu ručičky ukazatele. Tento kruh se posouvá v horizontálním směru podle toho, zda potřebujete ovládat další nastavení. Toto originální řešení působí dost přitažlivě a dodává přístrojovému štítu výjimečnost, jako ostatně řada dalších detailů u tohoto vozu.

Řidiče a spolujezdce odděluje mohutná konzola, která přímo vychází ze středového panelu, a vytváří tak poměrně velkou hradbu mezi oběma sedadly. Dlouhá loketní opěrka přinese relaxaci vaší ruce, kolena vyšších řidičů ale mohou být širokou konzolou omezena. Design středového panelu je velmi svébytný, mohl by ale obsahovat méně plastů a více prémiových materiálů. Pod horním displejem, který zobrazuje nastavení multimediálního systému, jsou výdechy klimatizace s analogovými hodinami uprostřed. K ovládání infotainmentu slouží touchpad na středové konzole – zde oceňujeme velkou plochu za ním, která pomáhá udržet zápěstí ve vhodném úhlu, takže je zbytečně nepřetěžujete. Toho si ostatně většina z nás užije u počítačové myši až až, takže je milé, že na tuto relaxaci Lexus myslí.

Zbývá ještě zhodnotit místo na zadních sedadlech, kde je docela prostorno pro vaše lokty a dokonce i kolena, pokud nejste příliš přerostlí, horší je to ale nad hlavou, tady se budou cítit pohodlně opravdu jen lidé menších postav. Zavazadelník nabízí objem 480 litrů, což není nějak přehnaně moc, u sportovního sedanu ale víc ani neočekáváte.

Hlavní změna, pro kterou se Lexus IS ocitl v našem redakčním testu, spočívá pod kapotou. Jak už víte, jedná se o výměnu vidlicového šestiválce za přeplňovaný čtyřválec. O výkon tady nepřicházíte, ba naopak – nový motor má o 37 koní víc, točivý moment zůstává více méně stejný. Pokud patříte k zastáncům sametových šestiválců, pak asi budete reptat, protože čtyřválcový motor nepřede zdaleka tak jemně, ale to je tak asi všechno. Motor reaguje ochotně na pedál plynu, byť s menší prodlevou osmistupňové automatické převodovky. Tu odstraníte volbou sportovního režimu, kdy převodovka řadí znatelně rychleji. Přesto se při podřazování ve větším stoupání objevilo občas i nějaké škubnutí. Spotřeba by podle tabulek měla být 7,2 l/100 km v kombinovaném provozu, nám palubní počítač po ukončení testu oznámil údaj 11,9 l/100 km. Je zřejmé, že tady bude hrát velkou roli styl jízdy.

Poháněná jsou zadní kola, na přední nápravě úřaduje dvojitý lichoběžník a na zadní víceprvkové zavěšení. Pro verzi F Sport bylo ale zvoleno speciální naladění podvozku oproti běžnému modelu. Je o něco tužší, ve sportovním módu možná až příliš, tady byly přejezdy nerovností znát. Máte ale na výběr jízdní režimy Eco, Normal, a Sport/Sport S, takže můžete volit nastavení dle kvality povrchu silnice a stylu jízdy. Dobrá je jízdní stabilita, stejně jako ochota projíždět zatáčkami, ač s menší odezvou od řízení, než jaká by se ke sportovnímu sedanu hodila. I tak si můžete za volantem docela užít.

Test nového vozu v konfiguraci 300h MY 2017 se všemi změnami si budete moci přečíst v dubnovém vydání časopisu AutoforDrive.

Testovaný model:

Lexus IS 200t F Sport

motor:  zážehový čtyřválec 1998 cm3

výkon:  180 kW/245 k při 5800 ot./min.

točivý moment:  252 Nm při 4800 ot./min.

rozměry:  délka 4665 mm, šířka 1810 mm, výška 1430 mm

rozvor náprav: 2800 mm



Facebook

Nejčtenější

Nahoru