Nissan Juke Nismo RS – zábava na první pohled – test

Znalcům značky Nissan se při vyslovení názvu Nismo rozbuší srdce. Možná ani nevědí, že tato zkratka je odvozena od divize automobilky Nissan Motorsports, ale důležité je, že se tak označují modely, které mají v povaze sportovní geny. Po uvedení vozu Juke ve verzi Nismo přišel před časem na trh Juke Nismo RS, jehož úkolem je být ještě rychlejší a zábavnější.

SONY DSC

Design tohoto modelu je výrazný sám o sobě, ale Nismo úpravy tomu nasadily v dobrém slova smyslu korunu. Juke je výstřední i v základním provedení. Křivky, linky, hrany, výčnělky a prolisy, to vše přitahuje pohledy stejně jako bumerangovitě zakřivené světlomety denního svícení, které i čtyři roky po uvedení základního modelu nutí protijedoucí řidiče upozorňovat vás, že vám nesvítí světla, protože v místech po bocích kapoty by je nikdo nehledal.

SONY DSC

Úpravy pro model Nismo RS to vše ještě více dramatizují. Červené pruhy po celém dolním obvodu karoserie, mohutný střešní spoiler, velký difuzor s mohutnou koncovkou výfuku jsou stejně nápadné jako černě lakovaná kola nebo ohnivě červené kryty zpětných zrcátek a šachovnicovité polepy na dveřích.

SONY DSC

Interiér sice není výrazně odlišný od standardního modelu, i když tu najdete pár atributů sportovního Nisma RS – červený proužek na volantu, logo u řadicí páky nebo Alcantarou obšitý volant. Váš pohled ale upoutají sportovní skořepinová sedadla Recaro v černo červeném provedení, která jsou bez přehánění skvělá. Výborné boční vedení, ideálně tvarovaná opěradla, perfektní hlavové opěrky. Polohu v nich najdete okamžitě a padnou vám jako ulitá. A potom musíte mít to štěstí, že stejně dobře vám na první pokus padne i umístění volantu. Je totiž nastavitelný jen v jednom směru.

Trochu stísněný prostor mezi řidičem a spolujezdcem je daní za působivý vnější i vnitřní design, kupodivu to ale při řízení není až tak na závadu, protože Nismo vás dokáže vtáhnout do děje tak, že nějaké místo pro lokty vůbec neřešíte. Podobné je to i na zadních sedadlech, ale příliš to nevadí, protože tohle auto není stvořeno pro rodinné cestování, ale především pro čistou esenci zábavy za volantem.

SONY DSC

Středový panel obsahuje barevný displej pro ovládání infotainmentu a pod ním další menší infodisplej, který zobrazuje nastavení režimu jízdy. Na středové konzole pokračuje známý „motorkový“ styl, a to uložením řadicí páky šestistupňového manuálu. Můžete mít Nismo RS i s bezestupňovým automatem, v tom případě se ale jedná o čtyřkolku, zatímco testovaný vůz má poháněnou přední nápravu. Před řidičem je umístěna kaplička se štítem obšitým Alcantarou s ozdobným červeným štepováním a pohled dovnitř vám odhalí dva veliké kruhové přístroje s rudým podsvícením a bílými číslicemi. Mezi nimi je klínovitě umístěn informační displej s počítadlem ujetých kilometrů nebo dojezdem, který při divočejší jízdě nepřesáhne 400 kilometrů.

Parametry motoru 1,6 l, který je přeplňován turbodmychadlem, vypadají skutečně slibně. Výkon 218 koní na čtyřmetrové autíčko hmotnosti 1,3 tuny je stejně působivý jako údaje o zrychlení z nuly na stovku za 7 sekund a maximální rychlost 220 km/h. Po nastartování vás překvapí jeho dost tichý zvuk, ale v nízkých otáčkách i poměrně malá odezva. Tenhle motor touží po vytáčení až k horní hranici pásma otáček, v nichž vrcholí jeho točivý moment. Čtyři tisíce a víc, to je chvíle pro Nismo RS. V době unylých nízkootáčkových dieselů si na tento divoký benzín budete muset chvíli zvykat, ale bude to stát za to. Trochu vám bude kazit radost manuální převodovka, jejíž páka by se mohla pohybovat v drahách trochu přesněji, jinak se vám ale tato hravá jízda bude líbit. Bude vás to stát ovšem trochu vyšší spotřebu. V kombinovaném provozu uvádí automobilka 7,2 l/100 km, redakční test zaznamenal hodnotu 8,9 l.

Můžete mít sebevýkonnější motor, ale pokud mu podvozek nestačí, bude to problém. Juke už na první pohled vyvolává otázky – karoserie je vysoká, úzká, těžiště vysoko položené. Je zřejmé, že se nevyhnete náklonům v zatáčkách a pár rychlejších průjezdů zatáčkami to okamžitě potvrzuje. Způsob nastavení řízení v kombinaci s motorem rozzuřeným k vysokým otáčkám vám ale připraví jiný oříšek – volant si žije tak trochu svým vlastním životem a vy ho musíte stále krotit, aby auto zatáčelo přesně podle vašeho přání. Když to zvládnete, bude z Nisma poslušný sprinter, který projíždí zatáčky čistě a svižně, i když s náklony karoserie se musíte smířit jednou provždy. Dálnice není pro Nismo zrovna ideálním hřištěm, zato na okreskách vám dokáže připravit adrenalinové odpoledne.

Při testování jízdních vlastností tohoto nezvedeného výstředníka snadno zapomenete na bezpečnostní asistenty nebo popisování konektivity, ale ani tady Juke Nismo RS není pozadu. Systém Nissan Connect dokáže propojit auto s vaším mobilním zařízením, takže si například můžete doma naplánovat cestu na svém smartphonu a pak ji pomocí aplikace přenést přímo do auta. Součástí systému je kromě navigace také zadní parkovací kamera. Můžete si přiobjednat sadu Tech, v níž dostanete xenonové světlomety, panoramatický kamerový parkovací systém a set Safety Shield, což znamená sledování mrtvého úhlu, upozornění na vybočení z jízdního pruhu a monitoring objektů pohybujících se před autem.

Cena modelu Nissan Juke Nismo RS je v akčním ceníku od 597 000 Kč, příplatek za sedadla Recaro činí 41 100 korun a za sadu Tech 33 tisíc.

SONY DSC

Z historie modelů Nismo

V roce 1964 společnost Prince Motor Company, kterou později převzal Nissan, začala s úpravami vozů, aby získaly výrazně vyšší výkon. Prvním jejich modelem byl Prince Skyline 2000GT. Už v roce 1969 debutoval model s označením GT-R, jehož jméno později převzal současný sportovní model Nissanu. Následovalo kupé nazvané KPGC-10. Pro účely automobilového sportu byla tato dvojice modelů ořezána o všechen zbytečný balast a tento přístup, který jim společně vynesl 50 vítězství v letech 1969-72, se okamžitě stal hitem. V roce 1986 debutoval Nissan na závodě 24 hodin Le Mans. Od té doby bylo na slavný okruh v Le Mans přivedeno nespočet vozů třídy GT a prototypů, vytvořených společností Nismo. O dva roky později to byl závodní speciál R32, následoval Skyline GT-R (R33) a později jeho verze V-Spec (R34). Od roku 2008 pak sbíral úspěchy Nissan GT-R (R35).

SONY DSC

Testovaný model:

Nissan Juke Nismo RS

motor:  zážehový čtyřválec 1618 cm3

výkon:  160 kW/218 k při 6000 ot./min.

točivý moment:  280 Nm při 3600 – 4800 ot./min.

rozměry:  délka 4165 mm, šířka 1765 mm, výška 1565 mm

rozvor náprav: 2530 mm



Facebook

Nejčtenější

Nahoru