VW Passat 2.0 TDI – mimořádně schopný

První testy nového modelu VW Passat jasně prokázaly, že Volkswagen sice jen trochu přiostřil rysy a vyladil designové detaily, zato technologií výrazně přibylo. Kromě toho se nové úsporné motory předvedly v tom nejlepším světle. Překvapivě nízkou spotřebu vykázal sedan s dieselovým biturbem, který jsme testovali nedávno, tentokrát jsme se podívali na kombi verzi. Bude stejně úsporná a přitom dostatečně výkonná?

SONY DSC

Passat je aktuálně nejúspěšnějším modelem koncernu Volkswagen. Jeho prodeje přesáhly 22 milionů kusů a zájem o něj nepolevil ani po uvedení v pořadí již osmé generace. Nová modulární platforma MQB umožnila změnit výrazně proporce auta. Výsledkem jsou kratší převisy a štíhlejší a dynamičtější vzhled. Platí to i pro verzi Variant, kterou Volkswagen označuje kombi verze. Oproti sedanu má ale ještě o něco větší kufr, který nyní pojme 650 litrů nákladu (sedan má 586 l). Ve spojení s motorem 2.0 TDI v nižší výkonové verzi 150 koní je připraven stát se skutečným králem fleetu.

Na délku je o dva milimetry kratší než předchůdce, rozšířil se ale o 12 mm a snížil o 14 mm. Na první pohled jsou to změny nepatrné, proporcionálně ale prospěly nejen dynamičtějšímu vzhledu, ale také jízdní stabilitě. Ta je skutečně výborná, ale k tomu se ještě dostaneme. Předtím si ještě zrekapitulujeme úpravy designu. Hrany karoserie jsou ostřejší, přední maska je zvětšená a má čtyři chromované lišty. Na ni plynule navazují světlomety, které mohou být kompletně LED diodové. Přední nárazník je rovněž horizontálně členěn chromovanou lištou a předními mlhovkami. Silueta kombi zůstává štíhlá, po celé délce je vodorovně „přestřižená“ ostrou hranou, která se táhne až k zadním světlometům. Hluboký prolis u dveřních prahů s touto linkou dobře koresponduje. Záď kombi je zajímavá zužující se kabinou – díky tomu nepůsobí krabicovitým dojmem, což se bohužel u tohoto typu karoserie některým jiným modelům občas stává.

Podstatné je u Passatu snížení hmotnosti oproti předchozí generaci. Jedná se o rozměrný vůz a v minulých letech se mu nevyhnulo neustálé narůstání váhy díky novým a novým technologiím a samozřejmě i kvůli zvětšujícím se rozměrům. Tentokrát se bojovalo o každý gram a tato odtučňovací kúra přinesla snížení hmotnosti až o 85 kg. Kromě jiného pomohlo použití hliníku nejen na karoserii, ale řada dalších opatření, jako optimalizace kabelů elektrosoustavy. Karoserie je tužší navzdory tomu, že váží až o 33 kg méně.

V interiéru je Passat Variant shodný se sedanem. Za zmínku stojí ze vzhledových úprav například použití horizontálních lišt na přístrojové desce, v nichž se skrývají výdechy klimatizace a v jejich středu jsou umístěny analogové hodiny. Narozdíl od minule testovaného biturba má tento model klasický přístrojový štít s kruhovými ciferníky a informativním displejem uprostřed. Za příplatek můžete mít úplnou novinku koncernu, která v případě Passatu nese název Active Info Display, což znamená, že ciferníky jsou virtuální a jejich nastavení je možné v nesčetných kombinacích stejně jako volba zobrazovaných údajů. Ovládání multimédií funguje přes dotykový displej, jehož ovládání je intuitivní a bezproblémové.

Než se dostaneme k motoru a jízdním vlastnostem podvozku, podíváme se na asistenční systémy, kterých se Passatu dostalo v hojné míře. Jejich funkce je postavena z velké části na prostorovém kamerovém systému, který monitoruje okolí auta v rozsahu 360 stupňů. Prostor snímají čtyři kamery, z nichž dokáže systém vytvořit 17 různých virtuálních pohledů na vůz. Nový Passat dokáže rozpoznávat překážky, zaparkovat podélně i příčně, couvat s přívěsem, sleduje mrtvý úhel na silnici a riziko přijíždějícího auta při couvání z parkovacího místa, hlídá jízdu v pruhu, bezpečně popojíždí v koloně, hlídá, zda šofér při řízení reaguje a zastaví auto, pokud nezaznamená žádnou aktivitu. Spolu s kamerami dodávají systémům informace také radarové senzory.

Testovaný vůz s dieselovým motorem 2.0 TDI o výkonu 150 koní se v našem redakčním testu ocitl proto, abychom zjistili rozdíl proti stejnému motoru s biturbem, který poskytuje výkon 246 koní. Také proto jsme zvolili řazení rovněž automatickou převodovkou. I u tohoto motoru jsme zaznamenali velice kultivovaný chod. Překvapila i lehkost, s níž se dostane do cestovní rychlosti. S použitím pádel pro ruční řazení dokáže být velmi svižný a skoro se divíte, jako je možné, že 150 koní zvládne velký Passat tak snadno. Podvozek je při přejezdech nerovností dost komfortní, projevují se jen velké příčné nerovnosti nebo výmoly. Směrově je velmi stabilní a při dálničním cestování je i ve vysokých rychlostech příjemný. Dobře se chová i v zatáčkách. Na konci testu se navíc ukázala spotřeba 6,5 l/100 km, což je výsledek nadmíru uspokojivý, protože jsme se ani v nejmenším nesnažili o ekologickou jízdu. Podle údajů udávaných výrobcem by se mohla kombinovaná spotřeba dostat až na 4,7 l/100 km.

VW Passat Variant je v nabídce od 680 900 Kč (1.4 TSI – 125 k), naše testovaná dieselová verze je v aktuálním ceníku od 826 900 Kč. S příplatkovou výbavou byla výsledná cena 1 215 499 korun.

Testovaný model:

motor:  vznětový čtyřválec 1968 cm3

výkon: 110 kW/150 k při 3500 – 4000 ot./min.

točivý moment:  340 Nm při 1750 – 3000 ot./min.

rozměry:  délka 4767 mm, šířka 1832 mm, výška 1477 mm

rozvor náprav: 2791 mm

 



Facebook

Nejčtenější

Nahoru