Škoda Octavia Scout 2.0 TDI – v centru pozornosti

Novou Octavii zákazníci netrpělivě očekávali a byli zvědaví na všechny podrobnosti. Velmi brzy si zvykli na nový vzhled, a protože prodeje se dobře rozběhly, rychle zdomácněla na českých silnicích. Outdoorová verze Scout přišla na trh velmi brzy poté. Pozornost českých řidičů přitahuje víc než leckterý supersport.

SONY DSC

K profesi motoristického novináře patří testování nových modelů aut a s tím souvisí i pozornost veřejnosti na silnici i na chodníku. Často sedíte za volantem auta, které ještě není v showroomech, nezřídka se dostanete i k řízení modelu, který si málokdo (nebo vůbec nikdo) může dovolit. Při testování Octavie Scout jsem ale zažil tolik pozornosti, že jsem nestačil zírat. Kamkoliv jsem přijel, našel se muž, který si chtěl nový Scout podrobně prohlédnout, posadit se za volant, podebatovat o výbavě a ceně.

S výbavou je to poměrně snadné. Model Scout se liší od Octavie v kombi verzi zvýšeným podvozkem, pohonem všech kol a optickým outdoorovým paketem. Právě ten přitahoval zvědavé pohledy nejvíc, Octavii totiž mimořádně sluší. Plastové lemy jsou mnohem decentnější než u předchozí generace – jejich linie začíná na přední části v místě pod předními světlomety, které jsou zasazeny do výrazněji tvarovaného nárazníku. Plasty se táhnou od blatníků k prahům po celé délce vozu až k zadnímu nárazníku, kde na ně navazuje široký offroadový díl ve stříbrném provedení. Působivý je široký středový otvor v přední části, který je zakončen ochranným lemem opět ve stříbrné barvě. Dobře vypadají sedmnáctipalcová slitinová kola. Scout je od základní Octavie odlišitelný velmi dobře, má ale také jasné označení „scout“ na mřížce chladiče a na zádi v pravém dolním rohu pátých dveří.

V interiéru se Scout nijak výrazně neliší, specifické jsou pro něj jen některé prvky, jako přední prahové lišty, dekorace na dveřích nebo logo na hlavici řadicí páky. Místa je tu stejně dost jako v základním modelu, máte k dispozici také stejných 610 litrů objemu zavazadelníku. Při sklopených zadních sedadlech sem naložíte dokonce až 1740 l, a když sklopíte opěradlo u sedadla spolujezdce, vejde se sem náklad dlouhý až 2,92 metru.

Rozměrově je Scout shodný s Octavií Combii, jen s výjimkou světlé výšky. Podvozek je zvýšen o 31 mm, má tedy světlou výšku 171 mm. Navíc má již ve standardu paket pro špatné cesty, který chrání podvozek před znečištěním a poškozením. Pro výlety mimo asfalt (ale také pro jízdu na zhoršeném povrchu) se hodí také pohon všech kol, který zajišťuje Haldex 5. generace.

Na přední nápravě má MacPherson s trojúhelníkovými rameny, zadní náprava je víceprvková. Rozdělování točivého momentu mezi jednotlivé nápravy reguluje řídicí jednotka, která vyhodnocuje otáčky kol a úhel natočení volantu. Hnací sílu pak přenáší mezinápravová spojka. Oproti Haldexu 4. generace je ta současná o 1,4 kg lehčí, což hraje v konstrukci významnou roli. Točivý moment se rozděluje i mezi jednotlivá kola, a to díky elektronické uzávěrce diferenciálu, která účinkuje na přední i zadní nápravě. Pokud chcete zásahy elektroniky trochu omezit, potěší vás ESC vypínatelné ve dvou stupních. Při jízdě mimo asfalt pomůže zvýšený podvozek, nájezdové úhly 16,7 stupňů vpředu a 13,8 stupňů vzadu pomohou překonat i nezpevněnou cestu.

Pro verzi Scout vyčlenila automobilka nabídku tří motorizací – s dieselovým dvoulitrem ve dvou výkonových verzích 110 a 135 kW a benzínový 1.8 TSI s výkonem 132 kW. Testovaný silnější diesel se stejně jako benzínová jednotka dodává jen ve spojení s dvouspojkovou automatickou převodovkou DSG. Dvoulitrový agregát jsme již testovali nesčetněkrát, stejně jako výborný automat, takže nemůže sklidit nic než další pochvalu za masivní zátah a hladkou spolupráci s převodovkou. Motor má dost síly, nástup výkonu má téměř lineární průběh, točivý moment 380 Nm máte k dispozici už od 1750 otáček a vydrží až přes 3000 ot./min. Nabízí zajímavé zrychlení z nuly na stovku za 7,8 sekundy a maximálku 219 km/h. Menší výtku si zaslouží nepříliš hbitý systém start-stop, ale protože se dá snadno vypnout, pověst testovanému vozu nepokazil. Přívětivá je i spotřeba, redakční test ukázal hodnotu 7 l/100 km.

Pro outdoorové využití přispějí i asistenční systémy, hodí se pomoc při rozjezdu do svahu, multikolizní brzda, systém Front Assistant spolupracující s adaptivním tempomatem, rozpoznávání únavy řidiče a aktivní pomoc při hrozící nehodě nebo asistence pro jízdu v pruhu. Výbava označovaná v ceníku jako Scout obnáší také například asistent pro světlomety nebo dvouzónovou klimatizaci.

Za Octavii Scout zaplatíte nejméně 693 900 Kč za základní dieselový model, testovaný výkonnější jednotka zvýší cenu na 745 900 korun. Dodejme, že verzi Scout si mezi zákazníky škodovek vybere přibližně osm procent řidičů.

Testovaný model:

motor:  vznětový čtyřválec 1968 cm3

výkon:  135 kW/185 k při 3500 – 4000 ot./min.

točivý moment:  380 Nm při 1750 – 3250 ot./min.

rozměry:  délka 4685 mm, šířka 1814 mm, výška 1531 mm

rozvor náprav: 2679 mm



Facebook

Nejčtenější

Nahoru