Audi TT quattro 2.0 TFSI – nově s emocemi

Třetí generace kupé, které vzbudilo velký rozruch již při svém prvním uvedení v roce 1995, slibuje řadu technických vylepšení, některé převratné novinky jako například virtuální kokpit, a především to, co předchozím generacím chybělo – emoce.

Od počátku bylo cílem designérů z Ingolstadtu vytvořit ikonický vůz, jehož vzhled přetrvá generace. Proto u první generace zvolili téměř puristické řešení karoserie, které respektovalo zákony geometrie a jako základní tvar tu figuroval kruh. Třídveřové TT tehdy automobilka přirovnávala dokonce k bauhausovskému stylu. Druhá generace přišla na svět v roce 2006 a bylo na ní znát větší podřízení designovému jazyku značky Audi. Třetí generace se tak trochu vrací ke kořenům, bude nás však ohromovat rychlostí, výkonem, dynamikou, novými technologiemi a navrch něčím, co se nedá změřit – emocemi.

Design nového modelu se sice tváří jako by se proti první generaci nic moc nezměnilo, skutečnost je ale jiná. Ve srovnání s průkopníkem této modelové řady je současný vůz mnohem svalnatější, atletičtější, působí dospěleji a dotaženěji. Maska chladiče je posazená hodně nízko, zasahuje ale až k dolnímu okraji předního nárazníku. Ostřejší výraz dodávají nízké světlomety s LED diodovým podpisem ve tvaru ležatého písmene „F“ a pod nimi se zlobně tváří velké otvory nasávání vzduchu. Profil svými obrysy kopíruje předchozí generace, ale změnily se proporce – TT je o 21 mm kratší než předchůdce, rozvor se ale protáhl o 37 milimetrů. Krátké převisy umocňují sportovní charakter vozu. Záď je sice zaoblená podobně jako u předchozích modelů, také blatníky vystupují stejně mohutně, při pečlivém prozkoumání ale zaregistrujete ostřejší hrany a ambicióznější linie.

Audi TT dostalo do vínku světlomety Matrix, chloubu značky Audi, které přes řídicí jednotku a informace z kamery ve vnitřním zpětném zrcátku nastavují intenzitu osvětlení ve stovkách milionů možností tak, aby měl řidič maximálně osvětlenou silnici, aniž by přitom oslňoval ostatní. Kromě toho se světlomety natáčejí do zatáček v předstihu na základě údajů z navigace. Nechybí ani dynamické směrovky, v nichž se jednotlivé diody rozsvěcují postupně od vnitřního okraje k vnějšímu.

V interiéru na první pohled zaregistruje úbytek tlačítek a velmi vyčištěný design, k němuž přispěla další novinka značky, virtuální kokpit. Před řidičem jsou výhradně digitální přístroje, což by samo o sobě nebylo až tak novátorské, vy si ale můžete vše nastavit podle své potřeby a zobrazit si zde třeba i mapu s navigací. Přitom se ale nemusíte vzdát údajů z otáčkoměru a tachometru, jen se usadí v menším provedení po bocích mapy. Kombinací je mnoho a některé si můžete prohlédnout na obrázcích. Atraktivní je například sportovní režim, v němž máte před sebou veliký otáčkoměr zobrazující rychlost jízdy digitálními číslicemi uprostřed. V závislosti na základním menu mění displej svůj barevný design. Například v multimediálním je oranžový, v telefonním zelený. Na spodním okraji jsou pevné ukazatele venkovní teploty, hodiny, stavy ujetých kilometrů a výstražné a informační symboly. Diody informují o teplotě chladicí kapaliny a stavu paliva.

Je třeba dodat, že velmi důmyslně je řešen i zbytek interiéru. Architektura palubní desky přispívá ke vzdušnosti, výdechy klimatizace dobře vypadají a také se inteligentně ovládají, v sedačkách s dobrým bočním vedením lehce hledáte vhodnou pozici pro řízení, na zadních sedadlech zcela podle očekávání dospělí lidé pohodlí nenajdou (logicky ho tam ani hledat nebudou) a zavazadelník o objemu 305 litrů není vůbec k zahození.

Testovaný motor 2.0 TFSI je pro Audi TT zvolen jako základní, což ovšem neznamená, že nestačí na dobrý dojem z jízdy. Poskytuje výkon 230 koní a točivý moment 370 Nm v širokém pásmu otáček od 1600 do 4300 za minutu. V případě testovaného vozu je řazen dvouspojkovou převodovkou S tronic, která se chová ukázkově. V běžném popojíždění řadí hladce, při intenzivnějším sešlápnutí plynu stíhá přeřadit dostatečně rychle, aby nekazila dojem z motoru se zátahem ve velkém rozmezí otáček a můžete ji řadit ručně pádly pod volantem. Při podřazení potěší srdce motoristického nadšence dramatickým střílením do výfuku. S tímto motorem zrychlí TT z nuly na stovku za 5,3 sekund. Tento údaj platí právě pro případ spojení s automatem a pohonem všech kol quattro. Maximální rychlost je elektronicky omezena na 250 km/h, udávaná kombinovaná spotřeba je 6,4 l/100 km, naše spotřeba během testu byla 8,4 litru.

Poměrně tvrdě naladěný podvozek testovaného vozu byl ze sportovního paketu S line, tedy snížený o 10 milimetrů. Znamená to, že má adaptivní tlumiče magnetic ride. Všechny modely pak mají ve standardu systém Audi drive select, který dává možnost volby režimů comfort, auto, dynamic nebo efficiency, eventuálně konfigurovatelný jízdní mód individual. Tento systém ovládá mimo jiné i pohon všech kol quattro, který byl v testovaném autě také. Jeho software je nastaven přímo pro TT, takže už při vjezdu do zatáčky může zapojit zadní kola a zabránit počáteční nedotáčivosti. Díky tomu může být průjezd zatáčkou hodně dynamický, přesný a přitom nemáte pocit odtažitosti nebo tuposti, který občas vozy této značky provází.

Škála asistenčních systémů, které jsou k dispozici, je zcela v duchu mohutného technologického vývoje značky, v případě TT to ale není nejdůležitější parametr, podle kterého se budete rozhodovat. Tady budou hrát roli zážitky za volantem, které vám tato novinka rozhodně poskytne. Bude vás to stát nejméně 999 900 Kč, což je cena základního modelu. Přidáte-li quattro, zvýší se základní cena na 1 129 900 korun.

Testovaný model:

motor:  zážehový čtyřválec 1984 cm3

výkon: 169 kW/230 k při 4500 ot./min.

točivý moment:  370 Nm při 1600 – 4300 ot./min.

rozměry:  délka 4177 mm, šířka 1832 mm, výška 1353 mm

rozvor náprav: 2505 mm



Facebook

Nejčtenější

Nahoru