Označení ST používá Ford pro vysokovýkonné verze svých modelů. Zařadila se k nim i novinka v portfoliu – Puma. Pokud se někomu zdá, že vůz typu SUV lze těžko považovat za sportovní, i když se to vlastně skrývá v označení celé této kategorie automobilů, pak by měl vyzkoušet tohoto nováčka.
Dvě stovky koní pod kapotou a zrychlení z nuly na stovku za 6,7 sekundy. Samo o sobě to pro sportovní auto nestačí, ale Puma ST přidává samosvorný diferenciál, jízdní režim pro závodní okruh a tuhou zkrutnou příčku zadní nápravy, která kompenzuje vyšší těžiště karoserie SUV.
Než se pustíme do podrobností o motoru a sportovních úpravách podvozku, podíváme se na novinky, které dodaly běžné pumě agilní vzhled i lepší aerodynamiku. Je to především přední spoiler integrovaný do nárazníku, který se postaral o zvýšení přítlaku skoro o osmdesát procent. Dalšími aerodynamickými prvky jsou difuzor zabudovaný do zadního nárazníku a spoiler na okraji střechy. Vyšší chlazení výkonného motoru obstará speciální struktura přední mřížky. Další detaily jsou už designovým vylepšením – leskle černě lakované rámečky předních mřížek, dekory na bocích, kryty zpětných zrcátek a zadní spoiler. V kontrastní černé je provedena i střecha.
Rovněž interiér doznal řadu změn. Anatomicky tvarovaná sportovní sedadla slibují dokonalou polohu za volantem, i když, pravda, trochu výš, než by bylo ideální. Emblém ST najdete na mnoha místech v kabině. Například vyražený v čalounění sedadel, na hlavici řadicí páky (pěkně zakulacené a dobře padnoucí do ruky), na kobercích a mimochodem – promítá se i na zem pod zpětnými zrcátky po otevření dveří. Na zadních sedadlech místa nazbyt není, zato zavazadelník nabídne slušných 456 litrů objemu.
Řidič má před sebou digitální přístrojový štít s masivním zastíněním, volant je dole zploštělý a volně stojící displej infotainmentu na vrcholu středového panelu je ve srovnatelné výšce jako obrazovka s tachometrem a otáčkoměrem. Přepínač jízdních režimů hledejte vpravo na volantu, je zde i samostatné tlačítko pro systém Launch Control pro maximální akceleraci při pevném startu. A jak to všechno dohromady funguje?
Auto pohání motor 1.5 EcoBoost, který disponuje výkonem 200 koní, a poprvé se objevil pod kapotou Fiesty ST. Pracuje s vysokotlakým přímým vstřikováním a proměnným časováním sacích i výfukových ventilů. Jeho síla vrcholí při šesti tisících otáček a točivý moment 320 Nm je k dispozici už od 2500 otáček. Zvukový projev podporuje aktivní klapka ve výfuku. Spolu s úpravami podvozku je výsledek vzrušující, a to zejména při ostré jízdě, kdy při průjezdech zatáčkami excelentně zasahuje samosvorný diferenciál. O to překvapivější je schopnost uhlazené jízdy v některém z „civilních“ jízdních režimů Normal nebo Eco. Je nabíledni, že spotřeba se pak odvíjí zcela v souladu se stylem jízdy. My jsme během redakčního testu zaznamenali ve sportovním režimu (na výběr je Sport a Track) spotřebu kolem deseti litrů, zatímco běžné přesuny si vyžádaly sedm litrů benzínu na sto kilometrů. Dodejme, že Ford nabízí možnost zcela vypnout stabilizační systém ESC, na výběr je kromě plně aktivní elektroniky také volba omezených zásahů.
Ford Puma je v běžném provedení v nabídce od 536 900 Kč, testovaná vrcholná verze ST začíná na 820 900 Kč.
Testovaný model:
Ford Puma ST
motor: zážehový čtyřválec 1 497 cm3
výkon: 147 kW/200 k při 6 000 ot./min.
točivý moment: 320 Nm při 2 500 – 3 500 ot./min.
rozměry: délka 4 226 mm, šířka 1 805 mm, výška 1 533 mm
rozvor náprav: 2 588 mm