Základní slogan zní – Dacia se chystá dobýt segment C. A naše redakce byla u představení a prvních jízd s novým modelem Bigster. Jako první ochutnávku jsem na cestu do jižních Čech dostal čtyřkolku TCe 130 se známým tříválcem z Dusteru a manuální převodovkou, se kterou jsem dosáhl průměrné spotřeby 6,9 litrů/100 km. A samozřejmě jsem se ještě více těšil na nový Hybrid 155 s automatem, který mě bezpečně odvezl zpět do Prahy, tady má průměrná spotřeba při hodně nadšené jízdě činila krásných 5,5 litru/100 km. Dacia Bigster je robustní a outdoorový, zjednodušeně je ekonomickou, ale i ekologickou volbou, a je přizpůsoben požadavkům zákazníků na rostoucím trhu v tomto segmentu.
Pocit robustnosti a působivého vzhledu podtrhuje velmi vzpřímená a mohutná přední část typická pro vozy SUV. Rovněž přední část vozu je velmi charakteristická pro značku Dacia – široká leskle černá mřížka chladiče s logem uprostřed.
Model se standardně dodává se 17- nebo 18palcovými koly z lehkých slitin, u nejvyššího stupně výbavy Journey jsou na přání k dispozici 19palcová kola. U vyšších úrovní výbavy si zákazníci mohou zvolit dvoubarevné provedení exteriéru (černá střecha), která zvýrazňuje linie vozu. Tato možnost je u značky Dacia vůbec poprvé.
Bigster těží z platformy CMF-B, která je základem strategie značky a umožňuje nabídnout mimořádně velké rozměry interiéru. Výbava má splňovat požadavky zákazníků v segmentu C-SUV, včetně požadavků na odhlučnění (akustické čelní sklo, silnější okna, odhlučnění motoru), zpracování (nové koberce, Touch LED) a komfort sezení (nastavitelná bederní opěrka spolujezdce, nastavitelný sklon opěradla zadního sedadla atd.), dvouzónová klimatizace vpředu a výdechy pro cestující vzadu.
Soustřeďme se na pohonné jednotky modelu
Bigster HYBRID 155. Dacia Bigster je prvním modelem skupiny Renault, který využívá zcela nový motor HYBRID 155. Skládá se ze zážehového čtyřválce o objemu 1.8 litru a výkonu 109 k, dvou elektromotorů (motor o výkonu 50 k a vysokonapěťový startér/generátor), baterie o kapacitě 1,4 kWh (230 V) a elektrifikované automatické převodovky. Ta má 4 převodové stupně určené pro spalovací motor a další dva přidělené elektromotoru. Tato kombinovaná technologie je umožněna absencí spojky.
Motor HYBRID 155 doplňuje řadu motorů HYBRID 140 montovaných do vozů Duster a Jogger. Nabízí vyšší výkon (+15 k), vyšší točivý moment (170 Nm pro samotný spalovací motor, tj. +20 Nm) a vyšší tažnou sílu (+250 kg, tj. přibližně 1 tuna). Zvýšila se také účinnost, spotřeba paliva a emise klesly o 6 %, zejména díky optimalizovanému řízení otáček motoru.
Rekuperační brzdění v kombinaci s vysokou kapacitou akumulátoru a účinností automatické převodovky znamená, že až 80 % času jízdy po městě je možné uskutečnit na elektrický pohon. Vůz se navíc vždy rozjíždí ve 100% elektrickém režimu.
Bigster mild hybrid 140. Motor, který je v nabídce značky Dacia v této výkonové hladině poprvé, je odvozen od motoru TCe 130, dostupného v modelu Duster. Tato první úroveň elektrifikace kombinuje tříválcový benzinový motor nové generace o objemu 1,2 litru s turbodmychadlem, založený na Millerově cyklu (optimalizovaná účinnost a menší čerpací ztráty), s 48V mild-hybridním systémem a šestistupňovou manuální převodovkou.
Hybridní systém podporuje spalovací motor ve fázi rozjezdu a akcelerace, čímž optimalizuje požitek z jízdy a snižuje průměrnou spotřebu paliva (5,6 l/100 km) a emise CO2 (129 g/km) přibližně o 10 % ve srovnání se spalovacím motorem o stejném výkonu. Rekuperační brzdění dobíjí baterii o kapacitě 0,8 kWh způsobem, který je pro řidiče zcela nepostřehnutelný.
Bigster mild hybrid-G 140. V modelu Bigster Dacia poprvé nabízí motor kombinující dvoupalivový a 48V mild-hybridní pohon. Ten pomáhá tříválcovému přeplňovanému motoru o objemu 1,2 litru, ať už pracuje na benzin, nebo LPG, ve fázi rozjezdu a akcelerace. Rekuperační brzdění dobíjí 0,8 kWh baterii způsobem, které je pro řidiče zcela nepostřehnutelný.
Při provozu na LPG vypouští nový Bigster v průměru o 10 % méně emisí CO2 než ekvivalentní nehybridní benzinový motor. Díky dvěma nádržím s celkovým objemem 99 litrů paliva (50 litrů benzínu a 49 litrů LPG) nabízí dojezd až 1 450 km. Nádrž na LPG je umístěna pod podlahou zavazadlového prostoru, čímž je zachován objem zavazadlového prostoru. Přepínání z jednoho paliva na druhé je rychlé a nepostřehnutelné díky přepínači dokonale integrovanému do přístrojové desky.
Bigster mild hybrid 130 4×4. Bigster je navržen tak, aby vás díky pohonu všech kol v kombinaci se šestistupňovou manuální převodovkou dostal mimo vyšlapané cesty, a zároveň maximalizoval účinnost díky 48V mild-hybridnímu systému. Ten pomáhá tříválcovému přeplňovanému motoru o objemu 1,2 litru při rozjezdu a akceleraci, čímž snižuje spotřebu paliva a emise CO2 a nabízí vynikající požitek z jízdy. Regenerativní brzdění dobíjí 0,8 kWh baterii způsobem, který je pro řidiče zcela nepostřehnutelný.
Bigster se dodává ve třech výbavových stupních: Essential, Expression a na vrcholu nabídky dvě vrcholné výbavy za ekvivalentní ceny: Bigster Extreme pro outdoorové nadšence s panoramatickou střechou, modulárními střešními lištami, asistentem pro sjíždění svahů, gumovými koberečky a standardně dodávaným systémem YouClip 3 v 1 a Bigster Journey pro zákazníky, kteří dávají přednost cestám ve stylovém provedení, s dvoubarevnou karoserií (černá střecha na přání), elektricky ovládanými dveřmi zavazadlového prostoru, standardně dodávaným elektricky nastavitelným sedadlem řidiče atd.
Ceník začíná na 549 tis. Kč za verzi TCe 140, čtyřkolka TCe 130 na 607 tis. Kč a Hybrid 155 na 665 tis. Kč.
Zdroj: Dacia Foto: Josef Žídek