Jaký byl trh ojetin u nás v roce 2023?

V loňském roce zaznamenal trh ojetých aut několik trendů. V první řadě se zvýšila nabídka osobních ojetých vozů meziročně o 8,3 % a bylo tedy více z čeho vybírat. Na trhu přibylo Octavií, a to především v bílé barvě (meziročně o 25,7 %), která je typická pro vozové flotily firem. Narostl také počet aut s českým původem, což je opět důsledek toho, že firmy začaly více obnovovat své vozové parky a i jednotlivci častěji prodávali svá auta s českým původem a měnili je za novější. Pomohlo k tomu zpomalení zdražování, kdy sice ceny aut stále rostly, ale tempo nárůstu se snížilo téměř na polovinu.

cebia

V loňském roce se tak prodalo meziročně více aut než předloni, a to o 1,5 %, tedy cca o 10 000 ks. Celkový počet prodaných osobních ojetých aut dosáhl loni 671 000 ks. Prodávala se více zejména auta s českým původem. Počet aut dovezených v loňském roce klesl o 4,5 %, tedy o 7 273 kusů na 153 913 kusů. V posledních dvou letech dochází k propadu dovozu ojetých aut podobnému tomu, který byl na trhu zaznamenán v době prvního roku pandemie covidu. Loni však jejich pokles oproti předloňskému roku zpomalil.

Průměrné stáří loni dovezených aut se snížilo z 10,8 roku na 10,6 let. Počet aut, která dosahovala vyššího stáří než 10 let, klesl z 52,6 % na 49 %. Podíl aut starších 15 let klesl o půl procentního bodu na 23,3 %.

Loni však vzrostlo průměrné stáří aut, která byla do České republiky dovezená v dřívějších letech, a v minulém roce se dále přeprodávala. Průměrné stáří všech aut se zahraničním původem bez ohledu na rok dovozu narostlo z 10,8 na 11 let. Stáří aut s českým původem zůstalo na 8 letech a celý trh ojetých aut vykázal opět průměrné stáří 9,5 let.

Podíl aut s českým původem vzrostl meziročně zhruba o desetinu z 45,1 % na 50,2 %. Ukazuje to, že lidé a firmy začali opět více prodávat a nakupovat ojetá auta. Právě auta s českým původem si v posledních letech déle nechávali, ať už se jednalo o vozy z operativních leasingů, nebo v držení jednotlivců. Jednalo se především o vozy, které byly v držení prvních majitelů. V loňském roce se situace začala opět vracet do dlouhodobého normálu a lidé i firmy začali opět měnit auta za novější.

Naopak se ale loni snížil podíl aut s německým původem, a to z 20,5 % na 18,9 %. Pro kupující je to však dobrá zpráva, protože právě auta dovezená z Německa mívají často stočený tachometr či bývají po vážnějších, i opakovaných nehodách. Navíc každé páté auto ve skutečnosti ani z této země nepochází a je tak falešně prodávané s německou identitou. V loňském roce meziročně klesl také podíl aut dovezených i Itálie (z 2,1 % na 1,8 %), Rakouska (z 2,2 % na 1,8 %), Slovenska (z 2,2 % na 1,9 %) i dalších zemích.

U každého čtvrtého auta pak prodejci neuvádějí v inzerci žádný původ. Jedná se o netransparentní praktiku při prodeji, kdy zákazník bez doptání se prodejce neví, z jaké země auto pochází a zdaleka ne ve všech případech se po dotázání dozví skutečnou zemi původu. Lze ji však zjistit prověřením historie vozidla přes Cebia.

Průměrná cena prodávaných osobních ojetých aut loni meziročně vzrostla o 5,79 % z 288 000 Kč na 304 700 Kč. Oproti situaci na konci třetího kvartálu loňského roku se jedná o nárůst o 2,25 %. Ojetá auta tedy opět zdražují nejen meziročně, ale také mezikvartálně, dobrou zprávou pro kupující však je, že tempo nárůstu zpomalilo. V předloňském roce totiž narostly ceny aut meziročně o 11,2 %.

Průměrná hodnota na tachometrech u prodávaných ojetých osobních vozů klesla loni meziročně jen velmi mírně ze 148 000 km na 146 000 km. Častému stáčení tachometrů nahrávají nereálné požadavky ze strany kupujících na kilometrový nájezd a cenu vozu. Průměrné stočení navyšuje u průměrného vozu cenu o 20 %, stejnou částku si pak v následujících letech vyžádají neočekávané opravy a údržba spojené právě s vyšším kilometrovým nájezdem. Řada zejména menších dovozců se na prodej vozů se stočeným tachometrem zaměřuje. Stočené tachometry se totiž častěji vyskytují u aut se zahraničním původem. V případě, že auto nemá dohledatelnou historii najetých kilometrů, podstupuje kupující velké riziko, že si koupí auto s větším kilometrovým nájezdem, než se domnívá. Průměrné stočení se pohybuje okolo 100 000 km.

Ojetá auta se loni prodávala o něco pomaleji než v předloňském roce. Mohlo za to další zdražování, byť již výrazně zpomalilo, a nejistota spojená s finanční situací v letošním roce. Přesto byl rozdíl jen relativně mírný. Zatímco předloni se auta prodávala v průměru za 63 dní, loni se počet dní, po který auta stojí v prodejním místě, zvýšil na průměrných 66 dní. 

Foto: Cebia



Facebook

Nejčtenější

Nahoru