Toyota odhalila prototyp modelu Hilux na vodík

Toyota ve Velké Británii odhalila prototyp elektrického modelu Hilux na vodíkový palivový článek. Nový pohon využívá klíčové prvky vodíkové Toyoty Mirai, takže neprodukuje žádné výfukové emise. Vychází z něj pouze čistá voda.

Vodík je uložen v trojici vysokotlakých zásobníků, s nimiž prototyp Hiluxu disponuje odhadovaným dojezdem přes 600 km. To je výrazně více, než by bylo možné dosáhnout s klasickými akumulátory. Hybridní baterie, do níž se ukládá elektřina vyráběná přímo vozidlem pomocí palivového článku, je zabudována pod ložnou plochu pick-upu, a nezabírá tak žádné místo v kabině.

Průkopnický pick-up byl odhalen ve výrobním závodu společnosti Toyota Manufacturing UK v anglickém Derby, kde tento model vznikal ve spolupráci členů konsorcia za finanční podpory britské vlády. Vývojový projekt zkoumal možnosti, jak zachovat kvality i v případě nasazení nového elektrického pohonu s palivovým článkem a nulovými emisemi.

Projekt trvá zatím jen rok

Projekt byl zahájen počátkem roku 2022 studií proveditelnosti v režii firem TMUK a Toyota Motor Europe. Následně se podařilo získat finanční dotaci britské vlády prostřednictvím Centra pro pokročilé pohony (APC), neziskové organizace podporující vývoj čistších technologií a nových koncepcí v oblasti mobility.

Díky tomu se podařilo 1. července 2022 spustit intenzívní program konstrukce a vývoje s dalšími partnery tvořícími konsorcium, společnostmi Ricardo, ETL, D2H Advanced Technologies, Thatcham Research – a za dodatečné podpory ze strany Toyota Motor Corporation (TMC).

Výroba prototypů byla spuštěna 5. června letošního roku v souladu se zásadami systému výroby TPS (Toyota Production System) ve vyhrazených prostorách závodu TMUK. Již po třech týdnech byl dokončen první prototyp, který je prvním z 10 kusů naplánovaných do konce tohoto roku.

Firma Ricardo zajistila přípravu výroby prototypu v podobě konstrukčních a vývojových úloh, resp. ověření kompletního výrobního postupu společně s týmy TMUK. Ricardo v nadcházejících měsících podrobí vozidlo komplexnímu hodnocení před rozhodnutím o možnosti uvedení sériového modelu v druhé polovině dvacátých let.

Foto: Toyota



Facebook

Nejčtenější

Nahoru