Druhá generace Volkswagenu ID.3 se představuje – první jízda

Jako jedni z několika motoristických novinářů jsme se mohli projet Prahou novým elektromobilem ID.3. Volkswagen navazuje na úspěchy své rodiny elektromobilů ID. druhou generací tohoto modelu. Společnost dosáhla dalšího milníku s ročním předstihem oproti původním plánům: Dodnes bylo na celém světě dodáno více než 600 000 vozů ID. na platformě MEB (Modularer E-Antriebsbaukasten).

IMG_20230627_164250_resized_20230628_054922509

Produktová paleta značky Volkswagen zahrnuje již šest modelů ID. Model ID.3 byl v roce 2019 prvním elektromobilem na základě modulární platformy MEB pro elektrické automobily. Dva a půl roku po uvedení první generace na trh přichází nyní elektrický bestseller s rozsáhlou modernizací. Kromě nejnovějšího softwaru se všemi komfortními a asistenčními systémy přesvědčí nový, výraznější vnější design a zušlechtěný design interiéru.

Od roku 2033 hodlá Volkswagen vyrábět v Evropě už jen elektromobily. Již od roku 2030 má minimálně 70 procent prodeje značky Volkswagen v Evropě připadat na vozidla s výhradně elektrickým pohonem. V  USA a Číně bude společnost usilovat ve stejném období o podíl elektromobilů přesahující 50 procent. Volkswagen pokračuje v rychlé transformaci na elektromobilitu. V roce 2022 prodal na celém světě 330 000 elektromobilů, což znamená meziroční nárůst o 23,6 procenta.

Nové ID.3 má vnější délku 4,26 metru, vnější šířku 1,81 metru a vnější výšku 1,56 metru. Stejně jako předchůdce přesvědčí i druhá generace modelu ID.3 dlouhým rozvorem náprav a krátkými převisy karoserie, které umožňuje modulární platforma MEB pro elektromobily.  

IMG_20230627_164122_resized_20230628_054849580

Elektromotor

Elektromotor modelu ID.3 je uložen vzadu a poskytuje nejvyšší výkon 150 kW (204 k) a maximální točivý moment 310 N.m. Motor vzadu přispívá k agilní ovladatelnosti a dobré trakci, navíc umožňuje malý průměr otáčení 10,3 metru.

Pohon zajišťuje synchronní elektromotor s permanentními magnety o vysoké účinnosti. Ve většině jízdních situací pracuje s účinností vysoko nad hranicí 90 procent. Elektromotor je umístěn nad zadní nápravou a svůj točivý moment předává jednostupňové převodovce uložené v jedné skříni s diferenciálem. Poháněcí jednotka včetně výkonové elektroniky, která zpracovává řídicí signály a reguluje elektrické proudy, má hmotnost pouhých cca 90 kilogramů.

Nové ID.3 Pro zrychlí z 0 na 100 km/h za 7,3 sekundy. Nejvyšší rychlost je 160 km/h.

IMG_20230627_164217_resized_20230628_054905356

Setrvačná jízda nebo rekuperace prodlužuje dojezd

Rekuperace je pro hospodárnou jízdu významným faktorem. Řidič ovládací páčkou za volantem rozhodne, zda má vůz pokračovat v jízdě setrvačností nebo získávat zpět energii, jakmile dá nohu z pedálu plynu. Při zařazeném provozním režimu D (Drive) přechází ID.3 ve většině situací na setrvačnou jízdu a elektromotor se otáčí prakticky beze ztrát. Naproti tomu provozní režim B (Brake) aktivuje ve všech případech rekuperaci. Elektromotor pak pracuje jako generátor a vytvářenou elektrickou energii ukládá zpět do akumulátorové baterie. Na přání řidiče může setrvačnou jízdu a rekuperaci regulovat systém Eco Assistance, jakmile se vůz přiblíží k zóně, v níž musí jet pomaleji. K  tomuto účelu využívá mimo jiné navigační data.

Sada akumulátorů

Nové ID.3 se dodává se dvěma různými velikostmi akumulátorové baterie: 58 a 77 kWh. Sada lithium-iontových akumulátorů přispívá k všestrannému charakteru modelu ID.3. Velká baterie s využitelnou kapacitou 77 kWh umožňuje modelu ID.3 Pro S dojezd až 546 kilometrů podle metodiky WLTP. U modelu ID.3 Pro s využitelnou kapacitou 58 kWh vystačí jedno nabití sady akumulátorů k ujetí až 426 kilometrů (WLTP).

Plochá schránka akumulátorové baterie je uložena pod podlahou a tvoří ji hliníkové profily doplněné masivním spodním ochranným panelem a odolným rámem. Uvnitř jsou uloženy moduly, každý složený z 24 akumulátorových článků v ohebném vnějším pouzdru. Podlahová deska s integrovanými kanály pro chladicí kapalinu udržuje v modulech ideální provozní teplotu v okolí 25 stupňů Celsia – to přináší výhody ohledně odevzdávaného výkonu, při nabíjení stejnosměrným proudem a pro dlouhou životnost. Po osmi letech provozu nebo ujetí 160 000 kilometrů má sada akumulátorů ještě minimálně 70 procent své původní využitelné kapacity – a Volkswagen na to dává svou záruku.

 



Facebook

Nejčtenější

Nahoru