Alfa Romeo Stelvio – Když se SUV opravdu povede – test

Když se taková značka, jako je Alfa Romeo, rozhodne zařadit do výrobního programu SUV, způsobí to velký poprask. Automobily, jejichž sportovní geny a skvělý design okouzlují fanoušky po celém světě, by měly najednou dostat sourozence z ranku, který sdružuje robustní auta, pro která je hlavním cílem šplhání na kopce, jízda po sněhu a přejíždění lesních výmolů? Nezapomeňte, že Alfa Romeo patří pod křídla koncernu FCA, který disponuje zkušenostmi legendárních jeepů, a přitom si ponechává pověstný přitažlivý italský design.

AR Stelvio (2)

Před nedávnem nás Alfa Romeo dostala vzhledem svého nového modelu Giulia, který je dlouho očekávaným nepřímým následovníkem ikonické Alfy 159. Stelvio si s ní ovšem v ničem nezadá. Je svalnaté, robustní, rozhodně ale nepůsobí neohrabaně, jak se občas u karoserií SUV stává. Není to žádný drobeček, současně si ale zachovává rozměry, které nebrání pohodlnému ovládání. Na délku měří 4,68 metru a výška je 167 cm.

Povedlo se zachovat sportovní linie, kterými jsou Alfy pověstné. Příď zdobí charakteristická trojúhelníková maska s logem, která je stejně jako u modelu Giulia vyplněná novou mřížkou ve tvaru pláství, stejné je to se vzduchovými vstupy na předním nárazníku. Na šířku měří 1903 mm, což je dost na to, aby Stelvio vypadalo náležitě bojovně ve zpětném zrcátku, profil je ale dost štíhlý, i když hrany jsou všechny zaoblené. Strmý sklon zadního okna dodává ladnost ve stylu kupé, trochu se to ale projeví na horším výhledu vzad. Testovaný vůz v decentní černé a bez přílišného chromování působí velice elegantně, rovněž plastové lemy nejsou nijak přehnané. Celek je ovšem dost dráždivý a o pozornost rozhodně nebudete mít nouzi. Pokud patříte k excentrikům, pak má pro vás Stelvio svítivě červenou barvu Competizione, která je třívrstvá a pořídíte ji za příplatek 65 tisíc korun. Parádní jsou kola s pěti dvojpaprsky a červenými třmeny brzd a dvě široké koncovky výfuku zapuštěné v zadním nárazníku.

AR Stelvio (10)

Interiér se nese v luxusním stylu, v testovaném modelu jsou zdůrazněny sportovní geny černou barvou čalounění i palubní desky v kombinaci s matně stříbrnými doplňky. Vzhledem ke svažující se střeše velmi příjemně překvapí prostor pro hlavu cestujících na zadních sedadlech, nohy i kolena budou mít rovněž komfortně místa dost. Řidič i spolujezdec mají pohodlná sedadla s výrazným bočním vedením v oblasti zad, hodilo by se i u sedáku, kde je spíš jen decentní velikosti. Volant je dole zploštělý a má příjemně silný věnec, který se dobře drží. Trochu nezvyklá jsou obrovská madla pro ruční řazení automatické převodovky, na ty si musíte chvilku zvykat. Zcela vyhovující objem zavazadelníku 525 litrů patří mezi špičku, potěší i jeho pravidelné tvary.

Palubní deska má v oblasti přístrojového štítu před řidičem dva velké oblouky, v nichž jsou uloženy ciferníky tachometru a otáčkoměru. Na středovém panelu je kromě displeje multimédií už jenom ovládání klimatizace a její výdechy. Nastavení jízdních režimů se ovládá otočným voličem „d-n-a“, který byl použit už u modelu Giulia, a mění odezvu na plyn a styl řazení.

Jízdní vlastnosti a styl byly tím největším překvapením u dlouho očekávaného modelu, který své jméno Stelvio získal podle nejvýše položeného horského průsmyku v Itálii. Na dvaceti kilometrech v tomto průsmyku musíte projet 75 ostrých zatáček. Auto, které to s přehledem zvládne, musí mít hodně dobrý podvozek i řízení. Obojí jsme u Stelvia našli, a to bez kompromisů, které obvykle u aut s velkou karoserií musíte přijmout. Na jednu stranu zvládne filtrovat nerovnosti, přitom se ale nenaklání v zatáčkách, drží stopu a oblouk vyjíždí vskutku sportovně. Jeho pohon všech kol, který ale u slabších dieselových motorů není povinný, se označuje Q4 a upřednostňuje zadní nápravu. Na tu je převážně posílán točivý moment motoru, přední kola se připojují jen v případě rizika ztráty trakce nebo stability. Ve spojení s jízdním režimem Dynamic je Stelvio hezky ostré, chcete-li s ním uhlazeně jezdit po městě, zvolíte Natural, pro úsporu paliva slouží mód Advanced Efficiency.

Motor o výkonu 210 koní je turbodiesel a můžete jej volit i v méně výkonné variantě 150 nebo 180 koní. Svědčí mu rychlá jízda a delší přesuny, krátce po startu je trochu hlučnější. Jeho zrychlení z nuly na stovku za 6,6 sekundy je ovšem velmi dobré a realita nijak nezaostává za tabulkovými údaji. V kombinovaném provozu je udávaná spotřeba 4,8 l/100 km, spotřeba během testu pak byla 7,4 litru. Osmistupňová automatická převodovka, která je jedinou volbou u všech nabízených motorizací, řadí hladce a bez zaváhání.

K dispozici je soubor sofistikovaných asistenčních a bezpečnostních systémů, mezi nimiž jsou kromě adaptivního tempomatu například také integrovaný brzdový systém, varování před čelním nárazem s autonomním brzděním a detekcí chodců, sledováním jízdy v pruhu nebo monitoringu mrtvého úhlu. Asistent také kontroluje oblast za vozidlem během couvání a varuje řidiče o jiných vozidlech přijíždějících kolmo v rychlostech pod 35 km/h. Řada z nich je dokonce v základu, kterým je dieselová verze s výkonem 150 koní.

Testovaný model:

Alfa Romeo Stelvio

motor:  vznětový čtyřválec 2143 cm3

výkon: 154 kW/210 k při 3750 ot./min.

točivý moment:  470 Nm při 1750 ot./min.

rozměry:  délka 4687 mm, šířka 1903 mm, výška 1671 mm

rozvor náprav: 2818 mm



Facebook

Nejčtenější

Nahoru