VW Golf GTE – plug-in hybrid – test

Hybridní vozy a alternativní pohony nejsou u koncernu Volkswagen zrovna běžným artiklem, proto je test modelu Golf GTE výjimečnou možností podívat se, jak se značka VW s tímto novým trendem vyrovnává. Jedná se o plug-in hybrid, tedy zjednodušeně řečeno vůz, který je možno dobíjet v zásuvce, ujet s ním určitou vzdálenost jen na elektřinu a mít stále v záloze spalovací motor.

SONY DSC

Volkswagen staví hybridní Golf do řady se sportovními modely GTI a Golf R. Vnějšími prvky se k těmto variantám zřetelně odkazuje, stačí se podívat na vodorovnou modrou linku na masce chladiče a font písma použitého k označení modelu. Ostatně reakce příznivců sportovních Golfů byla naprosto čitelná – instinktivně se za GTE s obdivem ohlížejí, jen jim tu nesedí pár maličkostí. Například modrá barva, která je použita i na logu v přední mřížce nebo na kárování potahů. Ty jsou sice v klasickém designu určeném pro sportovní verze, místo červených linií jsou ale použity modré. Výrazné jsou světlomety denního svícení uložené v předním nárazníku, jejichž jasně bílé diody jsou tvarovány do hranatého „C“. Na zádi svědčí o sportovním založení dvojitá koncovka výfuku a střešní spoiler, jinak je Golf GTE celkem nenápadný.

SONY DSC

V interiéru je to podobné. Jiná jsou sedadla, a to nejen díky čalounění, ale také výraznému bočnímu vedení na sedácích i opěradlech. Dobře se v nich sedí při každém stylu jízdy, pohodlný je i nástup, protože nejsou položena moc nízko. Zavazadelník nabízí podle oficiálních údajů 272 l objemu. Pohled do kapličky přístrojů vám ale ukáže něco, na co jste u Golfu zaručeně nebyli zvyklí. Tradiční pojetí dvou kruhových ukazatelů s informačním displejem uprostřed zůstalo, zobrazují ale trochu jiné údaje. Otáčkoměr přenechal část místa ukazateli toku energie – ručička v zeleném poli signalizuje rekuperaci energie a tedy dobíjení akumulátorů. Prostřední displej ukazuje stav nabití baterií a pokud chcete vědět ještě víc o tom, jak je právě využívána energie motoru i akumulátorů, vyvoláte si tyto informace na displeji multimédií.

Ten je umístěn na středovém panelu, který se proti běžnému Golfu nijak nezměnil. Pod displejem najdete známé voliče a tlačítka pro nastavení cirkulace vzduchu v kabině a teplotu u klimatizace. Vedle řadicí páky automatické převodovky je ale navíc tlačítko označené jako GTE, kdy je k dispozici maximální výkon systému a točivý moment 350 Nm. V tomto nastavení pokoří Golf hranici maximální rychlosti 220 km/h a z nuly na stovku zrychlí za 7,6 sekundy.

Jak celý systém funguje v reálném provozu? Pokud jsou baterie nabité, start probíhá v elektrickém režimu. Což znamená, že po otočení klíčku v zapalování (není tu startovací tlačítko) neslyšíte vůbec nic a tak to pokračuje ještě dalších několik kilometrů, dokud nemáte potřebu okamžité akcelerace a neprošlápnete pedál plynu. V tom okamžiku totiž vždycky nastupuje spalovací motor. Čistě v elektrickém režimu (maximální rychlost je 130 km/h) můžete podle tabulek ujet až 50 km, nám se ukazoval reálný dojezd 30 km. Poté opět nastupuje benzínová jednotka. Golf GTE se pojí se speciální automatickou převodovkou DSG, která je šestistupňová a trojspojková.

Dojem z tohoto auta je velmi rozmanitý. Umí se chovat velice tiše a nenápadně, po městě se s ním dá jezdit úplně pohodově a komfortní dojem máte i z naladění podvozku. Přitom se jedná o mrštný vůz, který si v režimu GTE přímo říká o trochu hrubší zacházení a síla mu k tomu nechybí. V zatáčkách se ovšem projeví hmotnost oproti GTI vyšší o více než dvěstě kilo, způsobená přidanými akumulátory. I tak ale může být jízda s GTE zábavná a hravá, auto je ale trochu míň hbité, než byste čekali.

A jak je to se spotřebou? U hybridů na tuto otázku nikdy není jednoduchá odpověď. Mnohem víc než u konvenčních pohonů tu záleží na stylu jízdy. Když budete auto používat nejčastěji pro klidnou jízdu městskými ulicemi, můžete se dočkat velmi povzbudivých výsledků. Pokud ale přidáte dálniční jízdu a trochu víc přišlápnete plyn na okreskách, poměr využití elektrické energie a síly pocházející ze spalovacího motoru se výrazně změní. My jsme auto testovali v běžném režimu jako ostatní vozy a dosáhli jsme během redakčního testu spotřeby 6,2 l/100 km a 1,6 kWh. Využití elektřiny bylo tedy v rámci provozu jen okrajové. Zbývá doplnit, že dobíjení akumulátoru trvá standardně v běžné zásuvce 3,5 hodiny, speciální nabíječkou tuto dobu zkrátíte asi o hodinu.

VW Golf GTE se dočkal v České republice titulu Ekologické auto roku. Pokud se chcete i vy připojit svým podílem ke snížení zatížení životního prostředí a Golf GTE se vám zalíbil, pak budete potřebovat nejméně 1 009 900 Kč.

Testovaný model:

motor:  zážehový čtyřválec 1395 cm3

výkon:  110 kW/150 k při 5000 ot./min.

točivý moment:  250 Nm při 1600 – 3500 ot./min.

elektromotor: 75 kW/102 k

celkový výkon: 150 kW/204 k

rozměry:  délka 4270 mm, šířka 1790 mm, výška 1449 mm

rozvor náprav: 2629 mm



Facebook

Nejčtenější

Nahoru