Subaru WRX STI – nekompromisní zážitky – test

Oproti minulému modelovému roku není Subaru WRX STI výrazně jiné. Lehkou inovací prošel interiér, upravená jsou vnější zpětná zrcátka. Na výběr přibyla nová červená barva laku a také perleťově modrá, kterou jsme měli v testu. Zdá se, že nového na WRX STI moc není, takže proč ho máme znovu v testu? Právě proto!

SONY DSC

WRX STI je auto, kterého se ani nemůžete dost nabažit. I když v posledních letech prošlo vývojem, který jej trochu učísl a přizpůsobil víc běžnému řízení, pořád je to dravý vůz, který nedělá kompromisy, nepromíjí řidičskou neobratnost a nedovolí vám sedět za volantem jako kapusta na záhoně.

Obrovské křídlo na zádi nenechá nikoho na pochybách o tom, že se nejedná o nějaký obyčejný kompakt, který prošel optickým zaostřením. WRX STI je kus železa, které rozbuší srdce mladíků i zralých mužů, kteří nepovažují auto jen za dopravní prostředek.

Za označením WRX se skrývá bezpočet prvních míst v seriálech světové rallye od roku 1993. Za ta léta auto příliš nemění design, jednou je nová generace ostřejší, podruhé se rysy trošku zaoblí, ale jeho tvary jsou nezaměnitelné a mohutné zadní křídlo neodmyslitelné. Nový model představený v roce 2014 poznáte podle šestiúhelníkové masky chladiče, kterou aktuálně nesou vozy Subaru. Malé změny se odehrály v proporcích siluety – A sloupek je trochu posunutý vpřed a C sloupek plynuleji navazuje na záď. O výkonném motoru pod kapotou vypovídá nejen velký přední nasávací otvor v kapotě, ale také černý difuzor integrovaný do zadního nárazníku. Dvojice koncovek výfuku za tím vším dělá pořádně velkou tečku.

Potud zůstává letošní model stejný, co je tedy jinak? Změnilo se čelní sklo kvůli novému asistentu přepínání světel, vnější zrcátka dostala indikátor pro sledování mrtvého úhlu a matný stříbrný nátěr. O nových barvách jsme už mluvili v úvodu a pro další novinky už musíme nakouknout dovnitř.

SONY DSC

Tady je nový multimediální systém s dotykovým displejem, který také zobrazuje zadní couvací kameru, konektivitu zajišťují vstupy AUX i USB, nová je funkce sledování mrtvého úhlu a automatické přepínání dálkových světel. Přibyla možnost stahování oken vpředu i vzadu jedním dotykem a tlačítka na volantu pro ovládání audiosystému.

Zbytek zůstal beze změny, což znamená, že sedadla jsou položena pěkně nízko, jsou dost pohodlná a mají výrazné boční vedení na opěradlech, sedáky už tak velké bočnice nemají a také nejsou moc tvrdé, což je příjemné při nastupování, milovníci hodně rychlých průjezdů zatáčkami by asi přivítali výraznější tvar a pevnější držení. Výborné jsou hlavové opěrky a dobře padne i věnec volantu. Na zadních sedadlech je místa docela dost a příjemné je i čalounění v kombinaci kůže a Alcantary, navíc v kontrastním černo červeném provedení a s červeným prošíváním. Zavazadelník nabídne velmi dobrých 460 litrů prostoru.

Motor se nezměnil, je to stále plochý benzínový Boxer 2,5 l s přeplňováním a aktivním řídicím systémem časování ventilů. Točivý moment 407 Nm je na benzínový motor skoro neuvěřitelný, maximální výkon 300 koní vrcholí v šesti tisících otáčkách a můžete ho točit až k červeným políčkům otáčkoměru do 6700. Řadí se šestistupňovou manuální převodovkou s krátkými přesnými drahami, trošku se s ní nadřete, ale zato se precizně pohybuje v kulise a při přeřazení zapadne přesně a neomylně. Po nastartování se motor ozývá charakteristickým brumláním, ve vyšších otáčkách se pak pořádně rozeřve. Nemusíte ho ale vytáčet za všech okolností, ochotně zrychluje i v nižších otáčkách kolem tří tisíc. Za tyto požitky bude chtít pořádně nakrmit – spotřeba během testu byla 12,5 – 14,5 l/100 km, tabulkové údaje pak uvádějí v kombinovaném provozu 10,4 l/100 km. Maximální rychlost – 255 km/h, akcelerace z nuly na stovku za 5,2 sekundy. Můžete ho prohánět v režimech Intelligent při běžné jízdě, Sport pro milovníky rychlých akcí a Sport Sharp, který je skutečně ostrý jako chilli papričky.

Podvozek je stvořen pro rychlou jízdu v zatáčkách – náklony takřka neexistují, pneumatiky jsou přilepené na asfaltu, s každým obloukem máte pocit, že můžete jet ještě rychleji. Tohle by ale mohla být past na méně zdatné řidiče, protože i symetrický pohon všech kol, který WRX STI využívá, má své fyzikální limity. Naladění tlumičů je pořádně tuhé, takže nerovnosti docela pocítíte a k prohánění po okreskách hledejte raději úseky s opravdu kvalitním povrchem. Ne že byste utržili nějaké rázy od kol nebo cítili rány od podvozku, tlumiče zvládají přejezdy dost dobře, zvlášť při rychlejší jízdě. Následky ale zjistíte až doma, kdy se ozve citelně namáhaná páteř.

Subaru WRX STI stále zůstává autem, které je určeno pro specifickou skupinu lidí, jež hledají za volantem emoce. K tomu ale vyžaduje dávku řidičského umění a zpočátku i hodně pokory, protože se nejedná o žádnou hračku, která vás pobaví i v nízké rychlosti v každé trochu ostřejší zatáčce. Dokáže vám být soupeřem i pomocníkem, nenechá si nic moc líbit a to víc přitahuje, abyste se k němu znovu vraceli.

Aktuální ceník nabízí dvě verze výbavy – Active za 1 089 000 Kč a testovanou výbavu Sport za 1 199 000 korun. Rozdíl je v zadním křídle, to má Sport ve standardu a potom už jen v několika málo detailech. V obou případech je příplatková barva karoserie oproti základní červené, a to 12 tisíc korun.

Testovaný model:

motor:  zážehový čtyřválec 2457 cm3

výkon:  221 kW/300 k při 6000 ot./min.

točivý moment:  407 Nm při 4000 ot./min.

rozměry:  délka 4595 mm, šířka 1795 mm, výška 1475 mm

rozvor náprav: 2650 mm

 

 

 



Facebook

Nejčtenější

Nahoru