Audi A4 – lekce estetiky – test

Štíhlé tvary Audi A4 jsou na první pohled velmi elegantní a ladné. Pro jejich popis vám jako první vytanou na mysli přívlastky jako „harmonické“, „vyvážené“, „vyladěné“. Tohle auto působí zvenku tak dokonale, že vás snadno napadne kacířská myšlenka: co je na něm vlastně zajímavé, když vás nikde nic nepřitáhne za oči?

SONY DSC

Kolegové z branže často používají příměr, že auto na design nejezdí. V konečném důsledku je ale jasné, že auta se nekupují jen podle toho, na co a jak jezdí. Velkou úlohu hraje právě jejich vzhled, způsob, jakým se s nimi jejich majitelé dokážou ztotožnit a souznít s jejich charakterem.

V tomto směru je Audi doslova chameleonem, který dokáže měnit výraz podle toho, jak se který zákazník cítí. Můžete si vybrat sportovní paket S line, s nímž dostane A4 výraznější tvář, nebo také variantu Design, která bude nejlépe konvenovat lidem, jimž jde především o noblesní sebeprezentaci. Celé spektrum motorizací a výbav jsme vyzkoušeli během novinářských prezentací na sklonku loňského roku, do redakčního testu jsme pak vybrali verzi Design s úsporným naftovým dvoulitrem.

Audi A4 dokáže výtečně klamat tělem, a tak byste možná neřekli, že je jen o několik centimetrů kratší než Passat. Přitom ale působí kompaktnějším dojmem, a to zejména ve verzi sedan, který jsme měli v testu. Její tvary působí ještě štíhleji díky ostrým liniím a rafinovaným prolisům, zatímco přední maska Singleframe s ostrými rohy a úzké světlomety naprosto vylučují jakýkoliv dobrácký výraz. Je na zákazníkovi, zda bude chtít tento chladný vzhled přiostřit sportovními detaily, ale ve výbavě Design zůstává A4 u své decentní elegance.

Stejné je to v interiéru, kde designový look doprovází decentní šedá, kterou najdete na přístrojové desce i čalounění sedadel. Virtuální kokpit, který umožňuje nastavení číselníků před řidičem v mnoha konfiguracích, se k tomuto pojetí výborně hodí, nálada na palubě je díky tomu až překvapivě neutrální. Z pohledu ergonomie je chvályhodné rozhodnutí koncernu ponechat ovládání klimatizace na tradičních otočných voličích na středovém panelu. Jinak na něm ale najdete jen minimum tlačítek, středová konzola pak obsahuje jen hlavici řadicí páky, tlačítko elektrické parkovací brzdy a kruhový ovladač systému MMI, kterým lze ovládat audiosystém i nastavení vozu. Vše se pak zobrazuje na dotykovém volně stojícím displeji, umístěném na horním okraji středového panelu. Jak je u Audi zvykem, kvalita dílenského zpracování nesnese nejmenší výtky, zřetelné znaky prémiovosti nesou i použité materiály. Sedadla jsou pohodlná a ta přední vás obejmou příjemně těsně, pokud máte rádi dynamickou jízdu a maximální kontakt s autem. Méně radosti to přinese cestujícím na zadních sedadlech, kde je prostoru znatelně méně a cestovatelský komfort je i v zatáčkách menší. Objem zavazadlového prostoru 480 l pak odpovídá nárokům v této třídě, musíte ale počítat s menším nákladovým otvorem, což je samozřejmě u sedanu obvyklé.

Testovaný dvoulitrový diesel bude pravděpodobně patřit k nejžádanějším v nabídce, jedná se ostatně o osvědčenou a prověřenou pohonnou jednotku. Výkon 150 koní je dostatečný pro hladkou jízdu po okresce i dlouhé cestování dálniční rychlostí, motor je ale nastaven hlavně pro úsporný provoz. Točivý moment 320 Nm je k dispozici v širokém pásmu otáček od 1500 do 3250 za minutu, nějaké mohutnější akcelerace se ale od něj nedočkáte – táhne ochotně, ale pozvolna. Výborná šestistupňová manuální převodovka se přesně pohybuje v krátkých drahách, s řadicí pákou se skvěle manipuluje. K dispozici je v nabídce ovšem i automat, který budou volit spíše pohodlní řidiči, jimž jde hlavně o to, aby je ovládání vozu co nejméně obtěžovalo. Argumentem pro tento motor je jeho příkladná úspornost – udávaná hodnota v kombinovaném cyklu je 3,8 l/100 km, redakční test ukázal 5,1 a v paměti palubního počítače jsme našli dokonce údaj 4,4 l/100 km u předchozího řidiče. Co se týče jízdního projevu, nabídne podvozek sebejisté držení směru, výborné vyvážení, téměř žádné náklony a jen v dynamicky projížděných prudkých zatáčkách menší neposlušnost zádi, protože A4 je narozdíl od svých větších sourozenců předokolka.

V klasickém testu obvykle zbývá méně prostoru pro podrobný výčet asistenčních a bezpečnostních systémů, což by ale v případě A4 bylo obzvlášť nespravedlivé, protože soustava kamer, senzorů a řídicích systémů dokáže auto, a s ním i vás, ochránit před většinou nebezpečných kolizí a plnit téměř roli autopilota. Novinkou je také parkovací asistent se sledováním aut přijíždějících z boku, asistent pro vyhýbací manévry (vypočítá vhodnou trajektorii při nutnosti okamžitě objet překážku) a pro odbočování, rozpoznávání dopravních značek nebo systém pre sense city (ten je ve standardu všech modelů), který funguje do rychlosti 85 km/h a až do 40 km/h dokáže zcela zabránit srážce. Velmi praktickou novinkou je upozornění na nebezpečí při otevírání dveří a vystupování, které se aktivuje v případě, že se zezadu blíží jiné auto.

Audi A4 si můžete vybrat v širokém rozsahu motorizací a výbavy, a pochopitelně i cen, za něž ji pořídíte. Základní model 1.4 TFSI začíná na 799 900 Kč, jedná se o benzínový čtyřválec s výkonem 150 koní. Testovaný vůz je pak v ceníku uveden od 899 900 korun, tedy o sto tisíc dražší. Po přičtení příplatkové výbavy pak cena testovaného auta podle údajů výrobce činila 1 447 901 Kč.

Testovaný model:

motor:  vznětový čtyřválec 1968 cm3

výkon:  110 kW/150 k při 3250 – 4200 ot./min.

točivý moment:  320 Nm při 1500 – 3250 ot./min.

rozměry:  délka 4726 mm, šířka 1842 mm, výška 1427 mm

rozvor náprav: 2820 mm



Facebook

Nejčtenější

Nahoru