Nissan dnes představil funkční prototyp svého futuristického vozu BladeGlider, který kombinuje nulové emise s vysokým výkonem a revolučním designem sportovního vozu.
Vozy, které byly vyvinuty z konceptu poprvé představeného na autosalonu v Tokiu v roce 2013, v Brazílii představují budoucí technologie, které kombinují vizi Inteligentní mobility, šetrné k životnímu prostředí, a jízdní vlastnosti sportovních vozů.
Premiéra prototypů BladeGlider je součástí snahy Nissanu o vývoj vozidel s nulovými emisemi a nových automobilových technologií, včetně systémů autonomního řízení a konektivity. Nissan nabízí vůz s nulovými emisemi na světě – LEAF.
Vizí Nissanu byl hbitý, efektivní elektromobil, který by dal nový rozměr potěšení a vzrušení z jízdy. Vůz který by se pohyboval jako kluzák, díky téměř neslyšnému chodu svého elektrického hnacího ústrojí a aerodynamickému tvaru letadla se šípovitým křídlem.
Nyní, po dvou letech prací na designu, konstrukci a vývoji, se Nissan BladeGlider dostal do podoby reálné studie s potenciálem vyspělého výkonného elektromobilu. BladeGlider je ztělesněním vize Inteligentní mobility, koncepce usilující o mnohem zajímavější automobily, díky předefinování jejich způsobu řízení, pohonu a začlenění do společnosti.
Předváděcí model se vyznačuje vyspělou konfigurací podvozku s úzkým rozchodem předních kol a širším rozchodem zadních kol pro dosažení optimální aerodynamické účinnosti a jízdní stability.
Vysoké dozadu otevírané zvedající se dveře skýtají dramatický vstup a výstup z kabiny. Otevřená střecha modelu BladeGlider je zesílena integrovanou ochrannou konstrukcí proti převrácení.
Ovládací prvky na volantu pro řízení systémů modelu BladeGlider jsou propojeny s obrazovkou zobrazující rychlost, stav nabití baterie, regenerační režim a průběh točivého momentu. Středovou obrazovku po stranách doplňují dva displeje zobrazující pohled dozadu otočených kamer umístěných těsně za předními koly, které zobrazují situaci po stranách vozu a za ním. Toto řešení, nahrazující boční zpětná zrcátka duálními obrazovkami, zvýšilo aerodynamickou účinnost modelu BladeGlider. Řidič sedí v šípovitém uspořádání mírně před dvěma cestujícími, kteří mají více místa pro nohy. Všichni cestující mají panoramatický výhled, díky jednolitému čelnímu sklu kabiny.
Vůz má plně elektrický pohon s mimořádným výkonem, který zajištují technologie baterie a motoru vyvinuté technickým partnerem Nissanu pro projekt BladeGlider – společností Williams Advanced Engineering. Maximální rychlost přesahuje 190 km/h a model zrychlí z 0–100 km/h za méně než 5 sekund. Pohon zadních kol zajišťují dva elektromotory o výkonu 130 kW – jeden v každém kole.
Pohon disponuje systémem vektorování točivého momentu, který řídí přenos točivého momentu na hnaná kola a ještě více tím zlepšuje jízdní vlastnosti. Díky vektorování točivého momentu se v případě zjištěné nedotáčivosti automaticky na vnějším kole zvyšuje točivý moment, který nedotáčivost kompenzuje. Nabízí tři úrovně nastavení: vypnuto, hbitá jízda a driftování. Energii dodává vysoce výkonná pětimodulová lithium-iontová baterie o výkonu 220 kW. Pro baterii i motory byly na míru vyvinuty systémy chlazení.
Interiér modelu BladeGlider odráží sportovní ambice vozu – na každém sedadle najdeme čtyřbodové bezpečnostní pásy. Sedadla poskytují mimořádně dobré boční vedení a oporu nohou pro řidiče i cestující. Sedadla jsou čalouněna ergonomicky důmyslnou kombinací tkaniny a povlaku z epoxidové pryskyřice, jež dohromady vytváří odolný a neklouzavý materiál schopný pohodlně a bezpečně držet cestující na místě.
V srpnu budou v Rio de Janeiru představeny dva vozy BladeGlider. Jeden bude staticky vystaven v Olympijském parku a druhý bude nabízet dynamické projížďky zástupcům médií a významným osobnostem.
BladeGlider – důležité údaje |
|
Nejvyšší rychlost |
>190 km/h* |
Zrychlení z 0 na 100 km/h |
< 5 sekund* |
Výkon |
200 kW (268 k) |
Točivý moment |
707 Nm |
Hmotnost |
1 300 kg |
Délka |
4 300 mm |
Šířka |
1 850 mm |
Výška |
1 300 mm |
Rozvor |
2 800 mm |