BMW 340i – více koní do trojky – test

Čtyřicáté výročí BMW řady 3 v loňském roce přineslo facelift současné šesté generace. Nesmrtelný originál, který svou historii píše od roku 1975, si po celou dobu dokázal udržet charakter skutečně ostrého sportovního sedanu. Dokazuje to i vrcholný model 340i, který jsme otestovali.

SONY DSC

Když se představovala první generace s kódovým označením E21, měla pod kapotou čtyř a šestiválcové motory s výkony od 55 do 105 kW. Proti tomu se zdá dnešní výkonové spektrum jako z říše snů. Zvlášť když se vám dostane do ruky přeplňovaný třílitrový šestiválec s výkonem 326 koní, což je nejvýkonnější model v nabídce, když nepočítáme M3. V rámci faceliftu byl poprvé uveden nový řadový šestiválec a díky tomu se místo 335i tento model nazývá 340i, což bylo trochu matoucí pro zvědavce, kteří měli na červené krasavici s černě lakovanými koly oči zrovna přilepené.

Modelové omlazení přineslo nejen nové motory, ale také drobné úpravy designu. Týkají se hlavně tvarů světlometů, i když změny jsou kosmetické, jako například malé posunutí svítilen víc do boku a jejich téměř neznatelné zeštíhlení. Uspořádání LED diod pak propůjčuje trojce ostřejší výraz. Rovněž skoro nepostřehnutelné je rozšíření otvorů pro nasávání vzduchu na okrajích předního nárazníku a lépe skryté radarové čidlo v otvoru prostředním. Ani změny na zadních svítilnách nejsou na první pohled patrné a jejich výraznější tvarování nebo přemístění couvacích světel z horní části světlometů do dolní odhalí jen velmi pozorné srovnávání. Testovaný model 340i se pak od zbytku modelové řady odlišuje dvěma koncovkami výfuku, umístěnými po stranách, zatímco ostatní mají dvojitou koncovku menšího průměru na jedné straně.

Změny v interiéru nehledejte, týkají se vlastně pouze použitých materiálů a drobných tvarových vylepšení. Ergonomie trojkového vnitřního prostoru byla ovšem u šesté generace tak dokonale vyřešena, že nebyl důvod něco podstatného měnit. Zůstala zde výrazná orientace přístrojové desky na řidiče, auto vás bude i nadále dost těsně obklopovat, což v případě takto výkonově disponovaného modelu jedině oceníte. Stejně tak budete spokojeni s tvarem sedaček, které mají nejen dobré boční vedení a nastavitelnou délku sedáku, ale v případě testovaného auta byly navíc čalouněny prémiově vyhlížející světlou kůží. Vypadají parádně, pokud to ale vaší sportovní duši připadá moc zženštilé, pak se můžete spokojit s černým čalouněním, které je ve standardu. Na zadních sedadlech v šesté generaci výrazně přibylo prostoru pro kolena a dřívější pocit stísněnosti je tentam. Zavazadelník, který pojme 480 litrů nákladu, je pro sportovní sedan dostačující, samozřejmě musíte počítat s omezením z důvodu menšího nákladového otvoru.

Vyšší výkon, nižší spotřeba, to je zaklínadlo současného technologického vývoje nových pohonných jednotek. V BMW k tomu slouží soubor řešení shrnovaných pod název EfficientDynamics. Jeho součástí je přeplňování motorů pomocí dvoukomorových turbodmychadel označovaných jako TwinScroll. Pracují s proměnnou geometrií lopatek, nejnovější generací přímého vstřikování s tlakem 2000 barů a variabilním časováním. U modelu 340i poskytuje benzínový šestiválec maximální výkon 326 koní, což je o 20 koní víc než u předchůdce. Nepřekvapí vás tedy výborný parametr zrychlení z nuly na stovku za 5,1 sekundy, maximálka je pak elektronicky omezena na 250 km/h. Řazení zajišťuje v našem případě automatická osmistupňová převodovka Steptronic Sport, která umožňuje řazení pádly.

Nadchne vás už svým zvukem při nastartování, kdy sportovně zaburácí, rázem se ale zklidní a následuje kultivovaný, téměř neslyšitelný zvuk sametového šestiválce. Moře výkonu, který je okamžitě k dispozici, rozproudí krev snad každému řidiči, a přestože je posílán pouze na zadní nápravu, na suchém povrchu si s ním podvozek bezezbytku poradí.  Když se nabažíte mohutné akcelerace a nefalšovaného sportovního projevu motoru, můžete možná zkusit dosáhnout uváděné tabulkové spotřeby, která je v kombinovaném provozu 6,8 l/100 km. Během našeho redakčního testu jsme zaznamenali 9,1 l/100 km.

Vlastnosti trojkového podvozku jsou považovány za jedny z nejlepších ve své třídě. Nezbývá než potvrdit, že neztratil nic ze své pověstné chuti hnát se do zatáček, projíždět je precizně a sebejistě s přesnými reakcemi na pokyny volantu. Překvapila i docela komfortní jízda při přesunech ve městě, a to navzdory velkým kolům, která autu velice slušela, a ztuha naladěnému podvozku, na jaký jsme u tohoto modelu zvyklí.

Když si užíváte jízdních vlastností výborně vyladěné trojky a k tomu máte pod kapotou přes tři sta koní, snadno zapomenete na moderní vymoženosti, jako je konektivita, bezpečnostní asistenty a podobné technologické lahůdky. K dispozici samozřejmě jsou, a to včetně integrované SIM karty, která vás trvale propojuje s okolním světem. Novinkou je například učenlivá navigace, která si dokáže zapamatovat, kterou z nabízených tras jste posledně jeli, a příště vám ji nabídne rovnou jako první.

Cena základního modelu BMW řady 3, tedy s benzínovým tříválcem 318i, činí 811 200 Kč. Za 340i však zaplatíte nejméně 1 281 800 korun, přičemž výsledná cena vozu s příplatkovou výbavou byla v době testu 1 662 524 korun.

Testovaný model:

motor:  zážehový šestiválec 2998 cm3

výkon:  240 kW/326 k při 5500 – 6500 ot./min.

točivý moment:  450 Nm při 1380 – 5000 ot./min.

rozměry:  délka 4633 mm, šířka 1811 mm, výška 1429 mm

rozvor náprav: 2810 mm



Facebook

Nejčtenější

Nahoru