Nissan Qashqai 1.6 DIG-T – druhý dech

S crossoverem Qashqai nastaly pro Nissan v Evropě zlaté časy. První generace nového modelu, který přišel na trh bez přímého předchůdce v roce 2007, slavila úspěchy nejen u nás. Nissan měl před konkurencí slušný náskok a sklízel prodejní vavříny na všech frontách. V roce 2014 přišel čas na uvedení druhé generace, kterou jsme otestovali s benzínovým motorem.

SONY DSC

S představením nového modelu se lehce polevující zájem zákazníků opět nastartoval a druhá generace doslova trhá rekordy v prodejích. Za pouhých 21 měsíců oznámil Nissan půl milionu vyrobených kusů a tempo výroby jeden vůz za 62 sekund. Auto, jehož geny pocházejí z evropské divize Nissanu, se vyrábí v britském Sunderlandu.

Design je odvážný a dynamický, karoserie plná křivek a prolisů. Přední maska nese charakteristické chromované otevřené véčko, v němž je umístěno logo. Přední světlomety mají ostré vnitřní obrysy, které rovněž tvoří písmeno „V“, směrem dozadu jsou pak protáhlé až k blatníkům. Denní světla jsou vždy v LED provedení, LED diody mohou mít i dálková a potkávací světla. Mlhovky našly umístění na dolním okraji předního nárazníku a jsou přímo na dělící lince mezi lakovaným a plastovým dílem, což zejména v bílo černém provedení testovaného vozu působí neotřelým dojmem. Profil vypadá rovněž akčně, pomáhá tomu výrazný střešní spoiler na zádi a dlouhé a štíhlé zadní světlomety a zvedající se linie druhého bočního okna. Celkový dojem dotvářejí nová kola ve stříbrno černém provedení.

V interiéru je mezigenerační změna patrná, zůstává ale jednoduché intuitivní uspořádání, v němž nemusíte po důležitých ovladačích pátrat. Přístrojový štít má obvyklé a praktické řešení, kdy je mezi velkými kruhovými číselníky umístěn informační displej pro digitální zobrazování údajů o jízdě. Na středovém panelu najdete displej infotainmentu a pod ním tradiční ovladače klimatizace. Parkovací brzda je elektronická, takže dál už je tu jenom řadicí páka šestistupňové převodovky.

Sedadla nabízejí pohodlí a dobrý výhled, méně pak bočního vedení. Podle Nissanu se při jejich konstrukci využívalo moderních postupů, kdy byly měřeny hodnoty tlaku a průtoku krve v části zad cestujících, aby byly sedačky z ortopedického a lékařského hlediska co nejvhodnější. Zavazadelník narostl o 20 litrů na celkových 430 l, najdete v něm také dva panely, které mají různé povrchy na obou stranách, takže můžete převážet jak běžné věci, tak třeba zimní outdoorovou výbavu.

Qashqai využívá novou modulární platformu, kterou vyvinul Nissan společně s Renaultem. Díky tomu mají konstruktéři volnější pole působnosti v mnoha parametrech. Pohonné ústrojí nabídne jak hnanou přední nápravu, tak systém s pohonem všech kol. Testovaný benzínový motor se pak pojí výhradně s pohonem předních kol. Nemusíte to výrazně pocítit, pokud nevyžadujete od Qashqaie nějaké silácké terénní výkony, nebo nejste milovníky razantní jízdy v zatáčkách. Záď testovaného vozu sem tam odskakovala na větších nerovnostech, jinak byl ale podvozek stabilní a vůz se dobře držel jak na dálnici při vyšších rychlostech, tak při zatáčení. S náklony karoserie v zatáčkách musíte počítat, nejsou ale nijak dramatické.

Benzínový motor pod kapotou slibuje svým výkonem 163 koní svižnější projev a v tomto bodu vás rozhodně nezklame. Točivý moment máte k dispozici v širokém spektru otáček od dvou do čtyř tisíc, pokud ale chcete dosáhnout dostatečného zátahu pro dynamickou jízdu, bude se ručička otáčkoměru blížit spíš horní hranici. Motor je tichý, má kultivovaný chod, jen jeho spolupráce s šestistupňovou manuální převodovkou není vždycky úplně hladká, takže přeřazení provází občas cukání. Celkem slušně dopadla během redakčního testu spotřeba, kdy jsme zaznamenali 7,5 l/100 km při převaze městského provozu. Katalog pak udává kombinovanou spotřebu 5,6 l/100 km. Tento motor původem z dílny Nissanu je vyladěn speciálně pro Qashqai a plní normu Euro 6. Vyžene auto k rychlosti maximálně 200 km/h a akceleruje z nuly na stovku za 9,1 sekundy.

Pro evropské zákazníky je Qashqai přitažlivý i nabídkou bezpečnostních systémů pod souhrnným názvem Nissan Safety Shield, což znamená automatické nouzové brzdění, sledování bdělosti řidiče, rozpoznávání dopravních značek, signalizace při vybočení z jízdního pruhu, sledování mrtvého úhlu, monitoring pohybujících se objektů a automatické přepínání dálkových světel. Kromě toho máte na výběr i panoramatické parkovací kamery a systém aktivního podvozku.

Nissan Qashqai s novým benzínovým motorem 1,6 je v akčním ceníku za 519 900 Kč v základní výbavě Visia. Pokud trváte na dieselovém agregátu, pak bude cena nejméně 534 400 korun za 1,5 dCi s výkonem 110 koní. Qashqai ale můžete mít v základní motorizaci DIG-T 115, tedy s benzínovým motorem 1,2 s výkonem 115 koní za cenu 384 900 Kč.

Testovaný model:

motor:  zážehový čtyřválec 1618 cm3

výkon:  120 kW/163 k při 5600 ot./min.

točivý moment:  240 Nm při 2000 – 4000 ot./min.

rozměry:  délka 4380 mm, šířka 1806 mm, výška 1590 mm

rozvor náprav: 2646 mm

 

 

 

 



Facebook

Nejčtenější

Nahoru