Land Rover Discovery Sport 2.2 SD4 HSE – nová tvář

Značka Land Rover přišla letos s revoluční změnou ve své modelové řadě. Rozloučila se s Freelanderem a místo další generace uvedla auto úplně nové, které si ale vypůjčilo jméno od oblíbeného vozu Discovery. Nový model tedy nese název Discovery Sport, vychází ale evidentně také z designově vydařeného vozu Evoque. Jak se v tom vyznat? Vysvětlíme v redakčním testu.

SONY DSC

Nejdřív se logo Discovery z původního modelu přesunulo ze zádi na přední kapotu, takže byl položen základ modelové řadě. Evoque, který náročnějším zákazníkům nestačí, ale Range Rover je pro ně přece jen moc velký, posloužil jako vzor úspěšného vzhledu. Na přídi jsou si podobní jako vejce vejci. Zákazníci Discovery Sport ale mívají rodinu, někdy i dost velkou. Takže přibyla záď, která skrývá ještě třetí řadu sedadel (pro ty, kdo si ji objednají). Discovery Sport tedy může být pětimístný, nebo jako 5 + 2.

Celková délka 4589 mm není překážkou snadnému ovládání a jízdě v městském provozu. Obliba modelu Evoque by měla zaručit zájem i o tento prostorově lépe dimenzovaný model. Konvenčněji pojatá záď odstranila velký nedostatek vozu Evoque, totiž špatný výhled vzad kvůli malému a strmě konstruovanému oknu. Světelný podpis má stejné tvary, na které jsme zvyklí ze současných Land Roverů, při volbě příplatkových xenonů s LED diodami se zřetelně vyrýsují kruhy se zahnutými linkami vpředu i vzadu. Mohutný přední nárazník má velký otvor pro nasávání vzduchu, nepřehlédnete ani ochranný přední kryt. Díky výšce a širokému rozkročení působí obrovitým dojmem, v případě testovaného vozu ho umocňuje i temný lak a mřížka chladiče. Z boku tenhle pocit přetrvává díky černým kolům, černě lemovaná okna to vše dokonale dotvářejí. Záď působí přívětivě svými červenými kulatými světlomety, výrazný je velký střešní spoiler a spodní ochranný kryt.

Dojem bezpečného útočiště, který tohle auto jednoznačně vytváří, trvá i uvnitř. Menší nevýhodou je poměrně vysoké nastupování pro ženy a děti. V interiéru čeká mimořádný komfort v podobě pohodlných sedadel, ovšem s výjimkou třetí řady, ta slouží spíš pro přepravu na kratší vzdálenosti. Palubní deska je členěna horizontálně, výrazný středový tunel navazující plynule na panel s ovladači pak dělí prostor ve vertikále. Kaplička přístrojů poskytuje řidiči dostatek informací, navíc ideálně umístěných v zorném poli. Informace o jízdě se zobrazují nejen na displeji uprostřed kruhových ukazatelů, ale také na dotykovém displeji na středovém panelu.

Discovery Sport může být auto úsporné a poslušné, zvládne těžký terén, dokáže se hnát po dálnici (i když maximální rychlost v této motorizaci je 188 km/h), akceleruje z nuly na stovku za 10,1 sekundy. O všech těchto schopnostech informují oba displeje. Dozvíte se, jak je hluboký brod před vámi, zda zvládnete boční náklon, jestli jedete úsporně nebo byste se měli krotit. Infotainment funguje na jedničku. Na středovém tunelu najdete kruhový volič devítistupňové automatické převodovky ZF, která patří v současnosti k těm nejlepším. Dieselový motor 2,2 l v testovaném vozu řadila naprosto hladce. Při rozjezdu sice na křižovatce neoslníte, ale v cestovní rychlosti se motor chová svižně a když vezmete v úvahu pohotovostní hmotnost auta 1775 kg (v 7 místném provedení 1863 kg), je projev tohoto dieselového agregátu celkem dynamický.

Zpochybňovat terénní schopnosti Land Roverů, které jsou dnes takřka měřítkem pro off-roadové možnosti, by bylo bláhové, nicméně sluší se uvést konkrétní parametry: nájezdový úhel vpředu je 25 a vzadu 31 stupňů, základní světlá výška 212 mm, brodit se můžete do 600 mm. K tomu je možno volit místo pohonu dvou kol buď stálý pohon všech kol nebo Active Driveline, který přepíná mezi pohonem dvou nebo čtyř kol podle okamžitých podmínek. Systém Terrain Response nabízí pět režimů podle stavu povrchu – normal, tráva/štěrk/sníh, bláto, vyjeté koleje a písek. Náš testovaný model s pohonem všech kol jsme v off-roadovém parku neprověřovali, testovací jízdy v zimě na sněhu v rámci novinářské prezentace nás ale už dřív dokonale přesvědčily, že i tento Land Rover bude patřit k mimořádně schopným.

Úprava 5 + 2 naznačuje, že Discovery Sport by měly vyhledávat rodiny s dětmi, a proto je neméně důležitá i otázka bezpečnosti. K dispozici je adaptivní tempomat, kamerový systém pro sledování mrtvého úhlu a asistenci při podélném i příčném parkování a bezpečné couvání z parkovacího místa, systém detekce chodců nebo airbag pro chodce umístěný na kapotě vozu. Novinkou je head-up displej, který promítá údaje o jízdě na čelní sklo do zorného pole řidiče.

Základní model Discovery Sport je s dvoulitrovým dieselem a pohonem 2WD, jeho cena startuje na 907 500 Kč. Testovaný vůz má základní cenovku 1 386 781 Kč, s příplatkovou výbavou, kde největší položky tvoří multimediální systém s navigací (99 583 Kč) nebo barevný paket se speciální úpravou laku a kontrastní střechou (82 522 Kč), se celková cena vyšplhala na 1 896 917 korun.

Testovaný model:

motor:  vznětový čtyřválec 2179 cm3

výkon:  140 kW/190 k při 3500 ot./min.

točivý moment:  420 Nm při 1750 ot./min.

rozměry:  délka 4589 mm, šířka vč. zrcátek 2173 mm, výška 1724 mm

rozvor náprav: 2741 mm



Facebook

Nejčtenější

Nahoru