Mini JCW Paceman – extravagantní v každém směru

Mini Paceman je tak trochu kategorie sama pro sebe. Není to ani kupé, ani sporťák, ani hatchback, nedá se zaškatulkovat ani jako crossover. Je to individualista, který se rád předvádí. Nechybí mu k tomu extravagance ani dostatek výkonu, strhne vás i svým zvukovým projevem.

SONY DSC

Výrobce jej označuje jako Sports Activity Coupé. Světlo světa spatřil před třemi lety a má za sebou menší facelift. Ve sportovní verzi John Cooper Works má nejen výrazný pruh na kapotě, ale také výkonnější motor a řadu emblémů zvenku i uvnitř, které jej řadí v modelové řadě nejvýš. Jeho schopnosti jsme prověřili na Šumavě v jednom z velmi mála letních týdnů, kdy lilo jako z konve. I přesto měl tento výstředník hojné publikum.

Paceman šokuje téměř vším, na co si vzpomenete. Na prvním místě svými proporcemi. Svalnaté tělo kombinuje s naivními dětskými kukadly předních světlometů. Robustní příď přechází bleskurychle ve svažitou střechu typu kupé. Mohutné plasty na blatnících a náraznících ostře kontrastují se sportovními detaily karoserie a přídavnými světly na přední masce. To vše zdůrazňuje excentrická červená barva laku v kombinaci s černými polepy. Vyburcuje z letargie snad každého, na silnici i na chodníku. Pokud vám to nestačí, tvořte a kombinujte podle libosti. Individualizační nabídka uspokojí i ty nejnáročnější. Pro verzi JCW je navíc vyhrazena červená příčka v mřížce chladiče. Paceman je stylovka a tak jej také zákazníci vnímají. Pokud chcete být neustále v centru pozornosti, je to auto pro vás.

Interiér je v duchu Mini – páčkové přepínače, velký kulatý ukazatel na středovém panelu, jeden kruhový ciferník v zorném poli řidiče a veliká páka ruční brzdy. Výborná jsou sedadla s bočním vedením a dobře tvarovaným sedákem, opěrka mezi sedadly je tak trochu zbytečná a kdo si chce s Pacemanem užít zábavu, nejspíš ji stejně nebude potřebovat. Zajímavé řešení nabízí tzv. centrální kolejnice, neboli upevňovací drážka, která vede od středové konzoly a sahá až k zavazadelníku. Můžete na ni umisťovat různé odkládací schránky, v našem testovaném modelu to bylo třeba pouzdro na brýle. Zavazadelník nabídne 330 litrů prostoru, po sklopení zadních sedadel jej zvětšíte až na 1080 l.

Velmi málo skloněné čelní sklo dělá autu pěkný profil, musíte si ale zvyknout, že na semaforech musíte zůstat větší kus za čárou, jinak na ně neuvidíte. Což by byla velká škoda, protože Paceman JCW chce být samozřejmě všude první.

Daří se mu to velice dobře, zvlášť na těch semaforech. Motor je svižný stejně jako automatická převodovka. Byl jsem k ní zpočátku trochu nedůvěřivý, Mini mám raději s manuálem, ale bylo to zbytečné. Předvedla se v dobrém světle, a i když potřebovala sem tam pomoct pádly pod volantem (řešenými ještě postaru – oběma se řadí dolů nebo nahoru), ve sportovním režimu byla docela rychlá.

Pro JCW verzi je určen benzínový motor 1,6 l (u nedávno uvedeného nového Mini je to dokonce dvoulitr, uvidíme, zda se dostane i k Pacemanu). Je přeplňovaný turbodmychadlem s proměnnou geometrií lopatek a vyžene auto k maximální rychlosti 226 km/h. Z nuly na stovku s ním Mini akceleruje za 6,8 sekundy, točivý moment je k dispozici v neskutečném pásmu otáček 1900 – 5000 za minutu. Vydává expresivní zvuk, ovšem při klidné jízdě po městě se chová disciplinovaně a nesnaží se vás připravit o uši, ani o řidičák. Během redakčního testu jsme měli spotřebu 9,2 l/100 km, ale dalo by se možná jezdit i úsporněji. JCW ale svádí spíš k dynamické jízdě, což je v jeho případě naprosto v pořádku. Kdo se chce jen tak stylově předvádět, může si koupit úsporný diesel…

Podvozek je podle očekávání hodně tvrdý, ostatně tahle luxusní motokára není auto pro slečinky. Řízení s elektromechanickým posilovačem s vámi docela dobře komunikuje, do zatáčky se Paceman ochotně vrhá. Na výjezdu má chuť si s vámi trochu pohrát, což je často hodně zábavné, na mokru je ale potřeba na to pamatovat.

Paceman není zrovna levný, ale jeho standardní výbava je docela přesvědčivá. Všechny modely mají v základu klimatizaci, elektricky nastavitelná zrcátka, ozdobné prahy, audiosystém, středovou kolejnici, ale také systémy dynamické kontroly trakce a stability (DSC a DTC), 6 airbagů a kontrolu tlaku v pneumatikách. Výbava pro vrcholnou verzi JCW je přirozeně mnohem bohatší, patří sem například pěkný aerodynamický bodykit, černá 18 palcová kola, černý strop a černý klavírový lak v interiéru, sportovní podvozek a režim Sport, který upravuje řazení automatické převodovky.

Za základní model zaplatíte nejméně 613 600 Kč (motor 1,6 s výkonem 122 koní), pokud ale máte chuť na něco ostřejšího, cena JCW začíná na 956 800 Kč.

Testovaný model:

motor:  zážehový čtyřválec 1598 cm3

výkon:  160 kW/218 k při 6000 ot./min.

točivý moment:   280 Nm při 1900 – 5000 ot./min.

rozměry:  délka 4115 mm, šířka 1786 mm, výška 1522 mm

rozvor náprav: 2596 mm

 

 

 

 

 

 



Facebook

Nejčtenější

Nahoru