Peugeot 308 GT 1.6 THP – se zaťatými drápy

Peugeot 308 má hezkou, elegantní tvářičku, moderní interiér a úsporný provoz. Letos k těmto vlastnostem přibyla ještě možnost volby modelu GT, který díky výkonnému motoru dokáže pořádně zatnout drápy do asfaltu. Chybí mu jen jedna maličkost – jasnější sdělení pro ostatní: Dokážu jet vážně dost rychle!

Pro vnější vzhled modelu 308 platí přídomek „elegantní“ bezezbytku. Hrany jsou uhlazené, mřížka chladiče i tvar světlometů dodávají autu přívětivý výraz. Změna oproti základnímu modelu je u GT jen nepatrná. Přední mřížka má místo dvou horizontálních lamel tři a lev v logu sídlí přímo na ní. Světla jsou složena výhradně z LED diod, celkem jich je 62. Pohled zezadu odhalí odlišnost v podobě černě lakovaného difuzoru a dvojitých koncovek výfuku, na víku kufru je decentní označení modelu GT. Z boku je patrný rozdíl v discích kol, která jsou pro GT zvolena v designu Diamant, a jsou obuta v pneumatikách Michelin Pilot Sport 3.

Interiér je ve stylu GT naladěn mnohem viditelněji. Kromě tmavého stropu a hliníkových pedálů nemůžete přehlédnout sedačky čalouněné Alcantarou s červeným prošíváním. Mají slušné boční vedení na opěradlech i sedácích a dobře tvarované opěrky hlavy. Červené štepování najdete i na palubní desce a výplních dveří. Model GT charakterizují i ocelové lišty na prazích. Řidič má před sebou ukazatele sdružených přístrojů se šachovnicovým pozadím, uprostřed mezi nimi je velký informativní displej. Volant je dole zploštělý a najdete na něm logo GT, je potažený perforovanou kůží a také červeně prošitý. V dalším se GT neliší od běžných modelů, zůstává mu i stejně prostorný zavazadelník, který pojme 420 litrů nákladu.

Pro sportovnější vzhled v interiéru stačí stisknout tlačítko Sport, poté zčervenají stupnice přístrojů a na displeji mezi nimi se objeví detailní informace o jízdě – jak využíváte výkon motoru, jaký je plnicí tlak turbodmychadla nebo údaj o přetížení.

Pod kapotou můžete mít benzín i diesel, ale pokud vám jde o opravdu dynamickou jízdu, volte ten první. Jedná se o známý zážehový agregát 1.6 THP, který Peugeot používá například i ve sportovním kupé RCZ. Jde o jednotku o objemu 1598 cm3 s turbokompresorem Twin-Scroll a přímým vstřikováním benzínu, s proměnným zdvihem sacích ventilů a variabilním časováním hřídelů sání a výfuku (VTi), přičemž je jeho součástí i systém Stop/Start pro snížení spotřeby. Z nuly na stovku zrychluje za 7,5 sekundy, maximální rychlost je 235 km/h. Katalogové údaje však samy o sobě ještě mnoho nevypovídají. Tento motor se však v testech opakovaně projevuje velmi dobře a v modelu 308 GT navíc dokáže předvést „slušňáka“ ve městě i svižné reakce na okresce. To už mu ale musíte pěkně „zmáčknout krček“, což zvyšuje pocit zábavy za volantem. Řazení šestistupňového manuálu je přesné, i když hlavice řadicí páky by mohla být menší, brzdy jsou hodně ostré a účinné. Ostatně právě brzdový systém byl u GT posílen – vpředu jsou kotouče s průměrem 330 mm a vzadu 268. Je příjemné, že při běžné jízdě je motor velice tichý a má naprosto kultivovaný chod. Dálniční jízda je pohodlná a neunaví. Když si chcete trochu užít, motor se poslušně vytočí, a jakmile ručička otáčkoměru mine pětku, dvě stovky koní pod kapotou se ženou jako o závod.

Podvozek pro GT změněn nebyl – jedná se stále o PseudoMcPherson vpředu a deformovatelnou příčku vzadu jako u základního modelu, tady ale máte tužší nápravy i naladění tlumičů. Díky tomu můžete projíždět zatáčkou poměrně dynamicky, i když se auto nezbaví nedotáčivosti a na výjezdu by se hodil diferenciál. Pochvalu si ale rozhodně zaslouží dobrá jízdní stabilita. Pokud si chcete zkusit jízdu bokem, pak vám Peugeot umožní vypnout ESP, i potom je ale auto dost dobře přilepeno k silnici.

Peugeot 308 GT není hothatch. Jedná se o auto, s nímž můžete vyrazit na dovolenou s celou rodinou, pokud si pořídíte kombi verzi. Dokáže vám ale připravit i spoustu radosti, když máte chuť pořádně sešlápnout plyn. V obou případech se svého úkolu zhostí tak, jak má. Možná by mu svědčilo jen malinko víc okořenit jeho vzhled, aby si trochu snáz získal respekt na silnici.

S cenovkou začíná GT v aktuálním akčním ceníku na 597 500 Kč, která se týká i testované motorizace. Na kombi verzi s benzínovým motorem si pak budete muset připlatit ještě 32 tisíc.

Testovaný model:

motor:  zážehový čtyřválec 1598 cm3

výkon: 151 kW/205 k při 6000 ot./min.

točivý moment:  285 Nm při 1750 ot./min.

rozměry:  délka 4253 mm, šířka 1804 mm, výška 1472 mm

rozvor náprav: 2620 mm

 



Facebook

Nejčtenější

Nahoru