To jste ještě neviděli – originální Bulli bez volantu jako drezína

Specialisté z Oldtimer oddělení značky Volkswagen Užitkové vozy nalezli další poklad jménem Bulli. Po ohromující „polopásové lišce“, terénním vozidle Bulli se čtyřmi nápravami a pásovým pohonem dvou zadních náprav, představují nyní svého nejnovějšího automobilového jednorožce: vozidlo Bulli z roku 1955 upravené na drezínu, jemuž se v žargonu říká také „Klv-20“. Toto neobvyklé vozidlo se ukáže všem fanouškům na první akci „Bulli & Coffee“, která se uskuteční 2. června 2024 v Hannoveru u příležitosti Mezinárodního dne modelu VW Bus.

T1_Draisine_VWNO_59_1668356952

Píše se rok 1954. Deutsche Bundesbahn (DB) stojí před výzvou v podobě nákupu nových kompaktních služebních kolejových vozidel. A místo vývoje zcela nového vozidla se rozhodnou pro kombinaci mnohostranně využitelného modelu Volkswagen Transporter s železničním podvozkem. Výrobou „malého vozu se spalovacím motorem“, zkráceně Klv-20 („Kleinwagen mit Verbrennungsmotor“), byly pověřeny dvě firmy. Společnosti Martin Beilhack (z Rosenheimu) a Waggon- und Maschinenbau GmbH Donauwörth přestavěly během jednoho roku po 15 vozech pro železniční provoz. Vozidlo ze sbírky Oldtimer divize bylo vyrobeno firmou Beilhack.

Hlavním účelem nasazení těchto kolejových vozidel Bulli byly inspekční jízdy a realizace oprav v rámci údržby a obnovy železničních objektů a signalizačních zařízení. Vozidla Klv-20 byla vyřazována z provozu až v 70. letech 20. století. Dodnes se dochovalo jen několik těchto vozidel, která jsou skutečně provozuschopná a v dobrém stavu.

T1_Draisine_VWNO_66_1_1869212866

Vozidlo Klv-20 je tvořeno v podstatě třemi komponenty: karoserií T1 Kombi, průmyslovým motorem Volkswagen o výkonu 21 kW (28 k) a podvozkem s hydraulickým zdvihacím a otáčecím zařízením. Díky tomuto zařízení dokázala jedna osoba vůz Klv-20 na místě zdvihnout a otočit, aby se vozidlo nemuselo do výchozí stanice vracet na zpětný chod. Kompaktní kolejové vozidlo tak bylo možné používat velmi flexibilně.

Kvůli souladu s železničními předpisy pro speciální vozidla byly světlomety a zadní svítilny demontovány, otvory zakryty plechem a místo nich na nových místech namontovány standardní svítilny předepsané pro železniční dopravu vpředu
(2x bílé) a vzadu (1x červené).

T1_Draisine_VWNO_70_1933781162

Vozidlo Klv-20 ze sbírky Oldtimer divize zamířilo za svým prvním pracovním nasazením do bavorského Plattlingu, kde sloužilo v depu, a později jezdilo pro správu signalizačních zařízení v Plattlingu. Po svém vyřazení ze služby v 70. letech minulého století nalezla drezína nový domov ve Falci. V roce 1988 ji získal sběratel železničních vozidel z Hesenska. V současnosti je „kolejový Bulli“ součástí sbírky Oldtimer oddělení značky Volkswagen Užitkové vozy v Hannoveru.

Zdroj a foto: Volkswagen



Facebook

Nejčtenější

Nahoru