Audi A5 Cabrio – Krásná vzpomínka na horké léto – test

Jízda s otevřeným nebem nad hlavou patří k zážitkům, na něž se nezapomíná. Najít v aktuální nabídce automobilů vůz se stahovací střechou není zrovna snadné, značka Audi je ovšem jednou ze světlých výjimek. Sportovně laděné Audi A5 totiž stále existuje kromě verze Sportback či Coupé i v karosářské verzi Cabriolet.

Audi A5 cabrio (11)

Modelová řada A5 okouzlila zákazníky poprvé v roce 2007 ve své první generaci, která nabídla vytříbený designový styl a sportovní linie. S každou modernizací pak přišly ještě dynamičtější rysy a sebevědomější vzhled. Později se pod kapotu dostaly pohonné jednotky s mild-hybridní technologií a světelný podpis zajistily Matrix LED světlomety. To hlavní, co láká na tomto autě, je ale stahovací plátěná střecha, díky níž se za pár okamžiků ocitnete ve zcela jiném světě.

Od neopakovatelného zážitku vás dělí pouhých patnáct sekund a proměnu z kupé na kabriolet můžete absolvovat i za jízdy rychlostí do 50 km/h. Vítr ve vlasech se sice ve spojení s otevřeným vozem také nabízí, dnes už se ale díky speciálnímu „wind shieldu“, tedy větrolamu, který usměrní proud vzduchu v kabině, nemusíte obávat, že vám průvan pocuchá ofinku. Moderní technologie dovedly možnosti v interiéru k dokonalosti – vyhřívaná sedadla se hodí, když teplota klesne pod letní třicítky, integrované opěrky hlavy zase ochrání krční svaly před zatuhnutím a pomocí ventilátorů je ovívají teplým vzduchem. Podavač bezpečnostních pásů zajistí, abyste se nemuseli natahovat příliš dozadu. Střecha je látková, což autu dodává značnou dávku stylu. O to větší oříšek museli rozlousknout inženýři – jak interiér auta dokonale odhlučnit. Podařilo se jim to na výbornou – do kabiny proniká minimum zvuků zvnějšku, výborně těsní i bezrámová okna.

Audi A5 cabrio (2)

Se střechou odkrytou či zataženou, Audi A5 při pohledu zepředu nabídne vždycky notnou dávku emocí, a to nejen díky široké masce chladiče s voštinovou mřížkou, lemovanou výraznými chromovými lištami. Své k tomu řeknou i otvory sání v nárazníku a pořádně ostré špičky světlometů, které pokračují do boků výraznou linií karoserie. Zatažená střecha působí elegantně, ještě přitažlivější je ale profil bez ní, kdy hodně skloněné přední sklo navazuje na stříbřitou okenní lištu a ta pokračuje až k zádi, kde na vrcholu víka kufru vykrouží ladný půlkruh. Sportovní geny stvrzuje záď, jíž dominuje difuzor s lichoběžníkovými koncovkami výfuků. Na výběr jsou kromě základní verze také designové varianty Advanced a S line, které v kombinaci s interiérovými pakety dopřejí zákazníkům skutečně velkou míru individualizace.

Audi A5 cabrio (4)

Kabina vychází z tradičního uspořádání, v němž palubní desce dominuje volně stojící velký displej multimédií, a důraz na řidiče definuje výrazná lišta na středovém tunelu. Hlavice řadicí páky je potažena kůží, výborně padne do ruky a posouvá se v klasické kulise automatických převodovek.  Digitální přístrojový štít má přehlednou grafiku ve vysokém rozlišení a umožňuje detailní nastavení podle preferencí řidiče. Komu se nechce vyťukávat písmenka, použije pro vyhledávání v navigaci hlasové ovládání. Pro výběr nejlepší trasy používá chytrý navigační systém také data z dřívějších jízd, údaje o problémech na zvoleném úseku nebo volných parkovacích místech. Individuální nastavení cílů či tras se také dá uložit do uživatelského profilu. Může jich být až sedm, takže se tu pohodlně nastaví celá hodně rozvětvená rodina. Konektivitu zajistí Wi-fi hotspot a rozhraní pro připojení vlastního mobilu. Z něj se dokonce může stát prostřednictvím aplikace klíč, který vůz odemkne a nastartuje.

Při pohodové jízdě se staženou střechou panuje v kabině dokonalá idyla, co ale při sportovní jízdě, do níž se kabriolet pustí s velkou chutí po razantnějším sešlápnutí plynu? Perfektní oporu v zatáčkách poskytne výrazné boční vedení na sedadlech řidiče i spolujezdce. Na delších cestách se zase bude hodit výsuvný sedák a možnost detailního nastavení sedadel. Zadní sedačky jsou docela pohodlné, se staženou střechou je ale lepší cestovat jen ve dvou, protože se potom nedá použít větrný štít. Menší daní za možnost kochat se výhledem na hvězdy je objem zavazadelníku, do něhož se při zatažené střeše vejde jen 370 litrů obsahu. Když je pod mrakem, nahradí hvězdnou oblohu ambientní osvětlení, kde si lze volit z třiceti barev v různých zónách, takže se dá vykouzlit atmosféra přesně podle nálady a také si ji uložit do vlastního profilu.

Audi A5 cabrio (8)

Sportovně laděný kabriolet dává na výběr pestré spektrum motorizací a řešení podvozku. Jedná se o dvoulitrové motory TFSI i TDI, dá se tedy volit dynamický benzín i úspornější diesel, rozsah výkonů se pohybuje v rozmezí od 110 do 195 kW. Pro nejnáročnější řidiče je v nabídce také třílitrový zážehový šestiválec v modelu Audi S5 Cabrio TFSI s výkonem 260 kW, řazený osmistupňovým automatem Tiptronic, zatímco pro dvoulitrové jednotky je zvolena sedmistupňová automatická převodovka S tronic. Pohonné jednotky pracují s částečně hybridním systémem MHEV, kdy přeměnu kinetické energie zajišťuje generátor a rekuperovaná energie se ukládá do lithium-iontové baterie. Díky tomu se průměrná spotřeba má pohybovat u benzínových motorizací mezi šesti a sedmi litry na sto kilometrů, u dieselů ještě asi o půl druhého až dva litry méně. My jsme si vybrali do testu benzínový čtyřválec s výkonem 195 kW, se kterým jsme dosahovali průměrné spotřeby 8,8 až 9,6 litru na 100 kilometrů podle toho, jaký způsob jízdy řidič upřednostnil. Dojezd s plnou nádrží pak činí cca 600 km.

Audi A5 cabrio (9)

Dynamická jízda střídaná s ležérním korzem se staženou střechou, obojí zvládne tento čistokrevný kabriolet s přehledem díky podvozku, který je sice v základu komfortnější, může mít ale sportovně tuhé nastavení a lze objednat i podvozek s elektronicky řízenými tlumiči. Jízdní režim řidič nastaví pomocí systému Audi drive select v pěti různých módech, mezi nimiž nechybí Individual pro vlastní konfiguraci. Pro benzínové i dieselové verze se dá zvolit i pohon všech kol quattro. Výkon motoru krotí účinné brzdy, pro něž je možno vybrat variantu s efektními červenými třmeny, které skvěle ladí s dvacetipalcovými koly, obutými do pneumatik s nízkým profilem. Stejně výrazná červená barva sluší i laku karoserie, pozornosti neujde ani speciální metalický odstín zelené District.

Kabrioletů je dnes na trhu jako šafránu, Audi A5 v této verzi ale jasně dokazuje, že jízdě bez střechy ještě zdaleka neodzvonilo. Vystoupit z šedi dnů dnes touží mnozí řidiči, a tak není divu, že jejich volba padne právě na A5 Cabriolet. A není to jen proto, že léta jsou u nás stále delší a teplejší…

Rozměry

Délka: 4 697 mm

Šířka: 1 846 mm (bez zrcátek)

Výška: 1 384 mm

Rozvor náprav: 2 764 mm

Foto: Romana Černá

 



Facebook

Nejčtenější

Nahoru