Zástupci generace Y a Z mají menší zájem o vlastnictví auta nebo bydlení. Důvodů je několik.

Ještě donedávna bylo snem většiny mladých mít vlastní automobil nebo byt. To ale pomalu přestává platit. Důvodů je několik – od ekonomických, přes ekologické až po změnu preferencí v oblasti kvality života.

GenerationZ Jednou z příčin posunu vztahu k vlastnění jsou bezpochyby ekonomické faktory. Mnoho mladých lidí dnes čelí vysokým nákladům na drahý život ve městě, vzdělání i základní životní náklady. Nechtějí se navíc omezovat v oblasti výdajů například za kulturu a zábavu. Investovat do vlastního vozu a jeho drahého provozu pro ně nedává smysl. A našetřit si na vlastní bydlení je pro mnoho z nich nedosažitelné.

Nejde ale jenom o finance, ale i o změny preferencí a životních hodnot. Generace Y a Z se liší od předchozích generací ve svých preferencích ohledně vlastnictví majetku. Mnozí mají větší prioritu v důrazu na životní styl a svobodu než na vlastnění majetku. Neradi se omezují v oblasti práce i místa bydlení. Proto si raději udržují flexibilitu a mobilitu, aby se snadno mohli přizpůsobit měnícím se okolnostem či přicházejícím příležitostem v oblasti práce, operativního stěhování se do jiných měst či států či cestování.

S tím souvisí i kvalita života. „Vlastnictví bydlení a auta může být časově a finančně náročné a může způsobit stres a úzkost. Někteří lidé se mohou rozhodnout pro jednodušší životní styl, který jim umožní více času a energie věnovat rodině, přátelům, koníčkům či cestování,“ říká psycholožka Mgr. Simona Hřebíčková a dodává: „Generace Z si také více cení svobody a flexibility a upřednostňuje módní trend k nomádskému způsobu života, ve kterém si mohou snadno změnit místo pobytu. A to k motivaci mít například vlastní bydlení moc nenahrává.“

Mladí lidé mají také výrazné ekologické cítění. Rozhodují se i podle toho, jaký má výběr jejich životního stylu dopad na životní prostředí a jak tím sníží svou uhlíkovou stopu. Tomu všemu nahrává i snadnější přístup ke sdíleným službám, například v oblasti sdílených automobilů.

Ilustrační foto: Aspen PR

 

 

 



Facebook

Nejčtenější

Nahoru