Cupra Leon Sportstourer – Rychle a prakticky – test

Ne, to není oxymóron, neboli jak se hezky česky říká – protimluv. Značce Cupra se už několik let daří skloubit ve svém portfoliu vlastnosti, které jsme si zvykli vnímat u automobilů jako těžko slučitelné. Cupra Leon Sportstourer vám tak nabídne nejen krásných 310 koní výkonu, ale také pořádně velký kufr. Vyzkoušeli jsme verzi s pohonem všech kol.

Cupra Leon (5)

Značka si dala za cíl působit na vaše emoce od prvního pohledu. Na platformě MQB Evo postavili designéři vůz, který přitahuje pozornost. Přestože se jedná o kombi variantu karoserie, které často neoplývají velkým šarmem, Leon je důkazem, že výjimka může potvrzovat pravidlo. Velký podíl na tom má nejen štíhlá silueta a svažující se střecha s decentním spoilerem, ale také výrazná kola s detaily v měděné barvě. Ta je ostatně pro značku typická a najdete ji i na logu, které je umístěno uprostřed mřížky chladiče. Výkonný motor naznačují velké otvory pro nasávání vzduchu na předním nárazníku. Světla ve Full LED technologii mají trojúhelníkový tvar, výjimečnost potvrzuje světelná projekce loga při otevření předních dveří.

Kabina je navržena rovněž s použitím měděných odstínů a objevíte tu i tvary tištěných spojů, které automobilka používá v případě Leonu například na prošívání sedadel. Sportovní sedačky pro řidiče a spolujezdce mají integrované hlavové opěrky, v druhé řadě jsou pak sedadla řešena klasickou lavicí s místem pro tři cestující. Cupra je značka se sportovními geny, a tak není divu, že interiér cestující poměrně těsně obklopuje. Na auto délky 4657 mm s rozvorem 2681 mm by mohlo být uvnitř trochu více prostoru, zato zavazadelník je svým objemem 620 litrů naprosto excelentní.

Cupra Leon (8)

Uspořádání palubní desky je ergonomicky přívětivé – digitální přístrojový štít je ve stejné rovině s displejem pro ovládání infotainmentu. Na tlačítka zapomeňte, hlavní roli hraje dotyková obrazovka a samozřejmě multifunkční volant. Ten má příjemně tlustý věnec a dobře padne do ruky i díky potažení perforovanou kůží. Kromě toho je na něm umístěno startovací tlačítko. Naproti němu najdete spínač s logem, který aktivuje sportovní režim.

Než ho vyzkoušíme, pojďme se podívat na technické parametry motoru, kterým je u námi testovaného vozu dvoulitrový benzínový čtyřválec s 310 koňmi výkonu. Řadí se automatickou převodovkou, kterou v tomto případě reprezentuje tlačítkový spínač na středovém tunelu. Testujeme nejvýkonnější verzi modelu, k níž se automaticky řadí pohon všech kol 4Drive. Rozdělování hnací síly probíhá automaticky přes elektrohydraulicky ovládanou vícelamelovou mezinápravovou spojku. Ta zajišťuje rozdělení mezi přední a zadní nápravu, kromě toho lze díky elektronické uzávěrce diferenciálu rozdělit točivý moment mezi jednotlivá kola na obou nápravách.

Cupra Leon (4)

Výsledek je lichotivý nejen pro akceleraci a svižnou dálniční jízdu, ale také pro jistý průjezd zatáčkami, které dokáže ladně a čistě vykroužit, ale také drsně projet, samozřejmě s určitým limitem délky vozu a kombi zádi. Značný výkon motoru účinně zvládají příplatkové brzdy Brembo, které byly součástí výbavy testovaného vozu. Velká 19palcová kola, která jsou rovněž součástí volitelného balíčku Performance Cooper, ovšem způsobují méně komfortní přejezdy nerovností. V tabulkách je uvedena kombinovaná spotřeba 8,2 l/100 km, během testu jsme dosáhli hodnoty 10 l/100 km. Zbývá dodat, že z nuly na stovku zrychluje vůz v této konfiguraci za 4,9 sekundy a dosahuje maximální rychlosti 250 km/h.

Vzhledem k tomu, že Leon Sportstourer by měl být především vozem pro rodinné cestování, dostal do výbavy vyspělé asistenční systémy, mezi nimiž exceluje prediktivní adaptivní tempomat. Dokáže totiž nejen udržovat konstantní rychlost jízdy a bezpečnou vzdálenost, ale také pracuje s údaji z GPS a navigačního systému. Díky tomu přizpůsobuje rychlost jízdy dopravním značkám, ale také zatáčkám, kruhovým objezdům nebo křižovatkám.

Cupra Leon Sportstourer začíná v ceníku na 1 019 900 Kč, testovaná motorizace je za cenu od 1 219 900 Kč, s příplatky konkrétní testovaný vůz za 1 389 000 Kč.

Cupra Leon Sportstourer

Testovaný model:

motor:  zážehový čtyřválec 1984 cm3

výkon:  228 kW/310 k při 5450 ot./min

točivý moment:  400 Nm při 2000 – 5450 ot./min

rozměry:  délka 4657 mm, šířka 1799 mm, výška 1463 mm

rozvor náprav: 2681 mm

 



Facebook

Nejčtenější

Nahoru