50 let od vzniku Maserati Boomerang

Auto snů, extrémně futuristický, téměř iracionální, ale krásný model: uplynulo půl století od 9. března 1972, kdy bylo Maserati Boomerang představeno na autosalónu v Ženevě. Šlo o koncept navržený proslulým Giorgettem Giugiarem a produkovaný studiem Italdesign.

720050M.jpg

Maketa modelu byla krátce představena v roce 1971 na autosalónu v Turíně: vůz byl vyroben pouze v jednom exempláři, představeném na švýcarském autosalónu v roce 1972 v podobě plně provozuschopného registrovaného vozidla. Studio Italdesign využilo jako základ vůz Maserati Bora (podvozek a kompletní mechaniku), s podélně uprostřed před zadní nápravou uloženým osmiválcovým motorem s 90° rozevřením válců a objemem 4719 cm3. Výkon motoru byl 310 koní a maximální rychlost se blížila 300 km/h. Poháněna byla zadní kola přes pětistupňovou převodovku.

720040M.jpg

Toto dvousedadlové sportovní kupé se nikdy nedostalo do sériové výroby. Namísto toho zanechalo stylistický odkaz, na který navázaly nejen Giugiarovy pozdější výtvory ale i další projekty, a stalo se inspirací pro četné další výrobce automobilů v Evropě a Spojených státech.

Originalita Boomerangu z estetického hlediska se projevovala jeho klínovitým tvarem a odvážnými čistými liniemi, které vzbuzovaly dojem průbojnosti, síly a rychlosti. Tento model byl navržen kolem vodorovné linky, která dělila vůz na dvě poloviny, s extrémně skloněným čelním sklem a panoramatickou střechou. Originální okna, obzvláště ta na dveřích, protínal pruh kovu. Z přední části vystupovaly sklopné hranaté přední reflektory a zadní lampy byly v horizontálním uspořádání. Interiér vozu byl ultramoderní s přístrojovou deskou zabudovanou do sloupku bezramenného volantu a sedadly s extrémně nízkým posezem.

Jediný vyrobený exemplář Boomerangu se objevil i na dalších mezinárodních přehlídkách. Několikrát změnil majitele, byl nabízen v řadě aukcí a dokonce vystupoval v reklamách.

720060M.jpg

 

 

 



Facebook

Nejčtenější

Nahoru