Ford Ranger Raptor nové generace se představuje

Ranger Raptor nové generace přichází jako vrcholná sportovní varianta nového Rangeru. Výsledkem spojení hrubé síly s mechanickou precizností má být technicky nejvyspělejší Ranger všech dob. Raptor bude první variantou nového Rangeru uvedenou na evropské trhy. Dodávky zákazníkům budou spuštěny v posledním čtvrtletí roku 2022.

2022_NEXT-GEN_RANGER_RAPTOR_EXTERIOR_19

Pro fanoušky je největší novinkou uvedení zcela nového motoru 3.0 EcoBoost V6, přeplňovaného dvěma turbodmychadly. Cílové parametry jsou 212 kW (288 k) a 491 Nm. Motor má blok válců z vermikulární litiny, která je přibližně o 75 procent pevnější než běžná. Bezprostřední reakce na sešlápnutí plynového pedálu jsou zásluhou „anti-lag“ systému podobného tomu, jaký pracuje v supersportovním modelu Ford GT nebo ve Focusu ST.

Nový anti-lag systém, dostupný v režimu Baja, udržuje turbodmychadla roztočená po dobu až tří sekund po uvolnění plynového pedálu, což vede k rychlejšímu obnovení plnicího přetlaku turbodmychadla a lepší akceleraci ze zatáček, jakmile řidič opět začne plyn přidávat. Pro každý z 10 stupňů samočinné převodovky je navíc v řídicí jednotce uložen samostatný profil přeplňování, aby vůz stále podával optimální výkon. Nové hnací ústrojí uděluje vozu suverénní zrychlení na štěrku, hlíně, v blátě i písku. Odpovídající akustickou kulisu obstarává elektronicky řízená aktivní výfuková soustava se čtyřmi režimy, které mění charakter zvukového projevu Rangeru Raptor. Řidiči si mohou zvolit preferovaný zvuk tlačítkem na volantu, popřípadě volbou některého z jízdních režimů.

Vznětový motor 2.0l EcoBlue bi-turbo ze současné generace modelu bude k dispozici i nadále, a to od roku 2023.

2022FordRangerRaptor_05

Raptor má oproti běžným variantám nového Rangeru odlišný podvozek se specifickými výztuhami a úchyty karoserie v oblasti C-sloupků, korby i náhradního kola. Jiné jsou rovněž dorazy odpružení, stejně jako uchycení prvků odpružení. Samotné zavěšení, odpružení a tlumení prošlo pro potřeby Rangeru Raptor kompletním přepracováním. Přesnost a stabilitu při rychlé jízdě po nerovném povrchu zajišťují lehká, ale pevná hliníková ramena, odpružení s dlouhými zdvihy a zdokonalený Wattův přímovod vzadu. Tlumiče FOX Live Valve s vnitřním obtokem regulují tlumící účinek v závislosti na míře stlačení. Mají průměr 6,3 cm a jejich olejová náplň obsahuje příměs teflonu, což ve srovnání s tlumiči používanými v dosavadním modelu snižuje tření přibližně o 50 procent.

Zatímco hardware dodává FOX, ladění probíhalo v režii Ford Performance s využitím počítačových simulací i reálného testování. Inženýři pečlivě zvažovali všechny aspekty od tuhosti pružin přes světlou výšku až po průměry ventilů v tlumičích tak, aby dosáhli ideální rovnováhy mezi komfortem, jistotou ovládání, stabilitou a trakcí na silnici i v terénu. Technologie Live Valve, založená na regulaci vnitřního obtoku oleje v tlumiči, je propojená s přepínatelnými jízdními režimy. Jejím primárním účelem je zajistit adekvátní komfort odpružení v nízkých i vysokých rychlostech. Vedle toho, že se účinek mění podle jízdního režimu, systém také na pozadí připravuje vůz na nejrůznější situace. Obtoková soustava je rozdělena na několik zón, které dávkují tlumící účinek podle míry stlačení. Funguje přitom obousměrně, takže reguluje tlumící účinek i v roztažení.

Nepříjemnému propérování natvrdo zabraňuje FOX Bottom-Out Control. Jedná se o technické řešení osvědčené v závodech, které v posledních 25 procentech zdvihu tlumiče navýší tlumící účinek na maximum. Při prudké akceleraci pak systém přitvrdí zadní tlumiče, aby zabránil nadměrnému odlehčení předních kol.

Na terénních schopnostech Rangeru Raptor se významně podílí také ochrana spodních partií. Přední ochranný plát je téměř dvakrát větší než na standardním Rangeru nové generace a je vyroben z vysokopevnostní oceli o tloušťce 2,3 mm. V kombinaci se spodním krytem motoru a zakrytováním rozvodovky zajišťuje při jízdě v terénu ochranu klíčových komponentů, k nimž patří chladič, řízení, přední příčný nosník, olejová vana a přední diferenciál. Případné vyproštění vozu usnadňují vyprošťovací oka vpředu i vzadu. Jsou umístěná tak, aby bylo vždy alespoň jedno přístupné, a umožňují použití pružných popruhů, které slouží k vyproštění vozu uvíznutého v hlubokém písku či blátě prudkým trhnutím.

2022FordRangerRaptor_08

Poprvé je Ranger Raptor vybaven stálým pohonem všech kol s elektronicky řízenou dvoustupňovou rozvodovkou a uzávěrkami předního i zadního diferenciálu. Tuto konfiguraci ocení vyznavači jízdy v těžkém terénu. Zvládnout všechny situace od hladkého asfaltu až po hluboké bláto pomůže řidiči sedm přepínatelných jízdních režimů včetně módu Baja, který nastaví elektronické systémy vozu pro sportovní jízdu v terénu. V závislosti na zvoleném jízdním režimu se mění nastavení řady systémů a technických celků vozu: motoru a převodovky, ABS, stabilizačního a protiprokluzového systému, výfuku, řízení a plynového pedálu. S přepnutím módu je spojena také změna zobrazení na digitálním přístrojovém štítu i středové obrazovce.

2022_NEXT-GEN_RANGER_RAPTOR_EXTERIOR_07

Modelové označení Raptor má kořeny v Severní Americe, kde jej Ford používá pro sportovní verze pick-upů a SUV. Prvním takovým modelem byl F-150 SVT Raptor, optimalizovaný na dynamickou jízdu po nezpevněném povrchu. S modelem Ranger Raptor vstoupila značka v roce 2018 i na další světové trhy včetně evropského.

 

 



Facebook

Nejčtenější

Nahoru