Cupra Formentor – Mys, kde se střetávají větry – test

Značka Cupra se samostatně představila už před několika lety, vždycky ale čerpala z některého z aktuálních modelů SEATu. Až nedávno uvedený Formentor je prvním zcela svébytným vozem minimálně co do pojmenování. Vyzkoušeli jsme jednu z jeho nejvýkonnějších verzí.

Cupra Formentor (2)

Automobilka hledala inspiraci pro název tohoto modelu na ostrově Mallorca. Mys Formentor leží v jeho nejsevernějším výběžku a poskytuje úchvatné výhledy na burácející moře z výšky dvou set metrů. Zážitek pro otrlé povahy – místní prý tomuto mysu říkají „místo, kde se potkávají větry“. Už je nám jasné, o co tady jde: rychlý jako vítr, s ryčným motorem, zároveň ale s nenapodobitelnou krásou, jakou dokáže nabídnout mořská hladina při západu slunce.

Tak úplně přesné to s Cuprou Formentor zase není, protože nesmlouvavé emisní limity zaúčinkovaly v nabídce motorizací, mezi nimiž najdete kromě vysokovýkonných agregátů také umírněný naftový dvoulitr nebo benzínový 1.5 TSI, oba s výkonem 150 koní, ceník obsahuje také e-Hybrid ve dvou výkonových verzích. Nám se poštěstilo otestovat jednotky z druhého konce spektra – druhý nejvýkonnější motor v nabídce, 2.0 TSI s výkonem 310 koní a pohonem všech kol.

Cupra Formentor (5)

Pravdou je, že mimořádně atraktivní je Formentor bez ohledu na koně díky svému osobitému designu. Nejen že za něj získal prestižní Red Dot Award 2021, ale také přitahoval pozornost okolí vlastně po celou dobu testu. Svými tvary se blíží crossoveru kupé, které dostalo jen velmi decentní outdoorové atributy v podobě úzkých plastových lemů kolem celého obvodu. Mnohem důrazněji k vám ale promluví tvary předního nárazníku s mimořádně ostrými lízátky a velmi úzká přední světla, která jasně naznačují, kdo je tu pánem situace. Záď je stejně výrazná, zadní okno ale není příliš velké a výhled úplně ideální. Detaily v měděné barvě jako logo na přední mřížce i na víku kufru nebo na paprscích kol a brzdových třmenech připomínají, že „cuprum“ je latinská chemická značka pro měď.

Uvnitř vozu měděná story pokračuje – prošití sedadel i kůže na volantu, linky kolem výdechů klimatizace nebo ovladačů na volantu, všude se táhne tenká oranžovohnědá „nit“. Prošití sedadel zase evokuje tvary tištěných spojů. Hlavní uspořádání palubní desky je ale v souladu s aktuálními koncernovými zvyklostmi – velký displej v přístrojovém štítu zobrazuje buď dva kruhové ukazatele s informacemi o jízdě mezi nimi, nebo si můžete nastavit sportovní zobrazení s velkým otáčkoměrem uprostřed a dalšími ukazateli po stranách. Jízdní režimy se přepínají „cupra“ tlačítkem na volantu, multifunkční volant nabízí prakticky veškeré ovládání, takže velký volně stojící displej multimédií pro nastavení infotainmentu bude vlastně k dispozici spolujezdci. Řidič má totiž při jízdě daleko lepší zábavu.

Cupra Formentor (10)

Není to jen díky oněm jízdním módům, které skutečně mění charakter jízdy od příjemné a komfortní až po dravě sportovní, při níž motor posílá Formentor z nuly na stovku za 4,9 sekundy. Ta změna je zřetelná, takže si můžete vybrat, jestli pojedete běžným stylem, nebo si dopřejete pořádnou dávku sportovních zážitků. Podvozek je na to připraven – ve standardu má tato motorizace DCC systém s adaptivními tlumiči a pohon všech kol 4Drive, který přes mezinápravovou spojku podle potřeby zapojuje i zadní kola. Ve sportovním režimu si užijete i zvukovou kulisu, a i když je z reproduktorů, docela se nám líbila. Spotřeba pochopitelně letí vzhůru, v našem případě přes devět litrů, zatímco po městě jsme korzovali s hodnotami lehce přes sedm. Tabulkové údaje slibují spotřebu 8,2 – 9,0 l/100 km. Ačkoliv vás design Formentoru inspiruje k hledání zcela jiných technických údajů, než je objem zavazadelníku, vzhledem k délce vozu to vůbec není málo – 420 litrů uspokojí při běžném cestování i rodinu s dětmi. Tu pak bude také více zajímat i proaktivní adaptivní tempomat nebo asistenční systémy pro udržování v jízdním pruhu, monitoring mrtvých úhlů, pomoc při parkování nebo asistent pro stav nouze, který zastaví auto v případě, že se řidič nevěnuje řízení a nereaguje na výstrahy.

Cupra Formentor začíná s cenou na 794 900 Kč, testovaná motorizace má cenu minimálně 1 379 900 korun.

Testovaný model:

Cupra Formentor

motor:  zážehový čtyřválec 1984 cm3

výkon:  228 kW/310 k při  ot./min

točivý moment:  400 Nm při 2000 – 5450 ot./min

rozměry:  délka 4450 mm, šířka 1839 mm, výška 1511 mm

rozvor náprav: 2680 mm

 



Facebook

Nejčtenější

Nahoru