Mercedes-Benz třídy S – Inovace všemi smysly – test

Svět se stává dokonale interaktivní. Předměty kolem nás ožívají a komunikují s námi. Automobily v tom nezůstávají pozadu a nabízejí součinnost v každém okamžiku jízdy. Mercedes-Benz třídy S nyní hodlá uspokojit naše potřeby a přání v dosud nebývalé míře.

Mercedes S (3)

Přestože nejvýznamnější změny se odehrály v asistenčních systémech a vůbec elektronice uvnitř vozu, podívejme se nejprve, co přinesla nová generace při pohledu zvenku. Tady stále vládne klasika – luxusní limuzína pro VIP pasažéry, kteří mají potřebu cestovat v reprezentativním vozu. Krátký přední převis, dlouhý rozvor a nepřehlédnutelná přední maska s robustním chromovým orámováním a velkými mezerami mezi lištami. Zmenšily se světlomety, to je zcela v souladu s aktuálními trendy. Záď je monumentální, což ještě zdůrazňuje stříbrná lišta po celé šířce. Výsledkem aerodynamického ladění karoserie je výborný ukazatel odporu vzduchu – součinitel c = 0,22.

Než nahlédneme do kabiny, sluší se zmínit, že automobilka přistoupila k ještě preciznějšímu odhlučnění protažením izolace stěny mezi motorem a interiérem až do části A sloupků. Zapomeňte na vnímání zvuku motoru – cestující o něm nemají ani potuchy. Komfort cestujících je i nadále tím nejdůležitějším. Zásadně se ovšem změnilo uspořádání palubní desky. Dosud používaná koncepce řady monitorů spojených rámečkem do jedné velké plochy byla zcela zapomenuta. Před řidiče se nastěhoval volně stojící displej s ukazateli, obrovský monitor infotainmentu je umístěn na středovém panelu. Je spíš otázkou zvyku, co je pro koho lepší řešení, každopádně je potřeba se s ovládáním znovu důkladně seznámit.

Mercedes S (7)

Komunikace s vozem a využití asistenčních systémů je totiž hlavním nositelem inovací. Především jde o hlasové ovládání, které se postupně přizpůsobuje potřebám řidiče. Pro tento účel jsou například také umístěny kamery na stropě, které sledují gesta a pohyby pasažérů, rozeznávají dětskou autosedačku na sedadle a snaží se vyhovět vašim přáním buď ještě dřív, než je vyslovíte, nebo bezprostředně poté. Zní to neuvěřitelně? Systém dokáže vyhodnotit směr otočení hlavy, pohyb rukou. Jeden příklad za všechny – když se řidič ohlédne přes rameno směrem k zadnímu oknu, automaticky se spouští sluneční clona.

Co to všechno v konečném důsledku znamená pro řidiče i posádku? Šofér má možnost ovládat systém hlasem a využít asistenční podporu pro většinu akcí za volantem. Cestující, kteří jsou v centru pozornosti, mají k dispozici vlastní displeje na opěradlech předních sedadel, tablet ve středové opěrce pro ovládání infotainmentu či klimatizace. K tomu přidává automobilka další funkci – ovládání domácnosti na dálku – zapnutí topení, osvětlení, stažení žaluzií, vypnutí přístrojů, kontrolu alarmu. Samozřejmostí je ergonomické tvarování sedadel s masážní funkcí, která je nastavitelná v deseti různých programech. Novinkou je vyhřívaný polštář opěrky hlavy na zadních sedadlech – příležitost k intenzivnímu relaxu.

Zbyl ještě mezi inovacemi prostor pro vylepšování jízdních vlastností? Přibylo řízení zadních kol, která se mohou natáčet až o deset stupňů. Aktivní podvozek je vylepšený o funkci, která jej dokáže v případě hrozícího bočního nárazu zvednout během desetin sekundy až o osm centimetrů. K čemu je taková funkce dobrá? Dokáže přesměrovat sílu nárazu na odolnější spodní části vozu.

Mercedes S (5)

V nabídce jsou šestiválce i osmiválec, my jsme v testu vyzkoušeli třílitrový naftový motor s výkonem 330 koní. Jeho točivý moment 700 Nm je impozantní, stejně jako zrychlení z nuly na stovku za 5,4 sekundy. Nakonec si ale s vozem této velikosti a majestátnosti daleko spíš užíváte klidnou jízdu, kde sametově hladce řadí devítistupňová automatická převodovka G-Tronic. Síla koní pod kapotou se ale rozhodně hodí při potřebě akcelerace a při svižné dálniční jízdě. Tabulková spotřeba uvádí v kombinovaném provozu 7 l/100 km, během testu jsme na palubním počítači zaznamenali hodnotu blízkou deseti litrům.

S vozem, jehož délka o tolik přesahuje pět metrů a nastavení systémů zohledňuje především komfort cestujících, nebudete kličkovat v horských vlásenkách. K tomu ovšem také není třída S určena. Jeho domovem jsou dálnice, kde polyká kilometry, zatímco posádka se cítí jako doma v obýváku nebo v příjemném wellness.

Mercedes-Benz třídy S je k dispozici od ceny 2 584 560 Kč, prodloužená verze je o cca 111 tisíc korun dražší. Model 400 d, který jsme měli v testu, začíná s cenou na 2 894 320 Kč.

Testovaný model:

Mercedes-Benz S 400d 4MATIC

motor:  vznětový šestiválec 2925 cm3

výkon:  243 kW/330 k při 3600 – 4200 ot./min.

točivý moment:  700 Nm při 1200 – 3200 ot./min.

rozměry:  délka 5179 mm, šířka 1954 mm, 1503 výška  mm

rozvor náprav: 3106 mm



Facebook

Nejčtenější

Nahoru