Volkswagen Arteon Shooting Brake – Kombi se stylem – test

Model Arteon, který jako úplnou novinku uvedl Volkwagen před čtyřmi lety, nejspíš zaujme hlavně zákazníky, pro něž je Passat příliš praktický a málo stylový. Arteon je naproti tomu mimořádně orientován na design. Nedávný facelift mu přinesl nejen plug-in hybridní verzi, ale také karosářskou variantu shooting brake. Na silnici jsme díky tomu byli středem pozornosti.

VW Arteon (2)

Motoristický novinář bývá na zvědavé pohledy okolí zvyklý. Zpravidla v redakci testujeme horké novinky na trhu, nezřídka jsou to auta, jež ještě na silnici málokdy potkáte. Tentokrát to ale bylo jiné. Žádný letmý údiv nebo nenápadné okukování se nekonaly. Auto si lidé s nepokrytým zájmem prohlíželi ze všech stran, vrcholem byl zvědavec, který na parkovišti se svým postarším kombíkem kroužil stále dokola, dokud ho důkladně neprozkoumal. Není také divu. Výrazná modrá metalíza je nápadná sama o sobě, především ale tento typ karoserie působí velice stylově a u značky VW taky docela nečekaně. Už základní Arteon je skutečně stylovým kouskem, když mu ale designéři přidali záď kombi říznutou svažitostí kupé, dostal podmanivé kouzlo i pro ty, již auto postavené na extravagantním vzhledu normálně vůbec neberou vážně. Sportovní kombi v podání Arteonu SB tak přestává být protimluvem a stává se přitažlivou realitou.

Modernizace přinesla úpravu přídě, změnily se světlomety, LED diodové denní svícení teď může být integrováno uprostřed na ozdobné liště přední mřížky. Zadní výklopné víko působí velkoryse a objem kufru takový skutečně je. Zavazadlový prostor pojme 565 litrů nákladu a pokud sklopíte zadní sedadla, zvýší se kapacita až na 1632 litrů. Zákazník, který má objem zavazadelníku jako jeden z klíčových parametrů, může pro Arteonu SB v klidu sáhnout. Stylovost a extravagantní vzhled totiž nijak nesnižují využitelnost vnitřního prostoru.

VW Arteon (6)

Kabina je o poznání střízlivější, tady je paralela s Passatem víc než zjevná. Samozřejmě nelze přehlédnout novinky omlazené verze, a to přepracovanou palubovku, upravený design tlačítek nastavení klimatizace na středovém panelu či multifunkční volant, na němž jsou nově umístěny dotykové plošky pro ovládání infotainmentu. Přístrojový štít nabízí pohled na virtuální přístroje s přesnou grafikou, zobrazení nastavíte podle vlastních priorit. Ovládání některých funkcí je méně intuitivní, protože se z většiny přestěhovalo na dotykový displej, u klimatizace jsou to rovněž plošné ovladače. Už se nedá jako dřív mluvit o ovládání „poslepu“, celek ale působí moderně a reakce infotainmentu jsou rychlé. Přední sedadla jsou pohodlná a ergonomicky výrazně tvarovaná, zadní lavice má dost dlouhé sedáky a široká opěradla. Oproti základnímu Arteonu přibylo místa nad hlavou, a to necelé dva centimetry.

VW Arteon (4)

Na výběr je kromě konvenčních spalovacích motorů také hybridní pohon, my jsme ale pro test zvolili tradiční dvoulitrový turbodiesel ve vyšší výkonové verzi, který disponuje 200 koňmi pod kapotou. Jedná se o agregát s technologií Twindosing – soustavou dvou katalyzátorů a vstřikování močoviny, která umožňuje masivní snížení emisí. Jedná se o nejsilnější naftový motor, který si aktuálně můžete objednat. Potěší kultivovaným chodem a agilitou při dálniční jízdě, na dlouhých tratích poletí jako raketa. V nižších rychlostech a při rozjezdech už ale tak moc svižný není, sladění motoru s automatickou převodovkou sází spíš na hladký chod a nízkou spotřebu, takže marně přemýšlíte, kde je schováno těch dvěstě koní. Odměnou je ale nízká spotřeba, která je podle tabulek 4,6 l/100 km. Test, který se kvůli pandemickým omezením odehrával převážně na krátkých tratích a ve městě, ukázal spotřebu kolem sedmi litrů. Jízdnímu projevu není co vytknout, a to i přes velká kola obutá do nízkoprofilových pneumatik (u testovaného modelu s působivým turbínovitým designem), nebo bezrámová okna, která nedrnčí ani na hrubším povrchu. Podvozek doslova vyžehlí nerovnosti díky nastavitelným tlumičům, oblouk vyjíždí přesně a s chutí. Ani značná délka atakující 4,9 metru nečiní potíže při manévrování a parkování, pomáhá parkovací asistent i zadní kamera. Ve standardu je řada sofistikovaných asistenčních systémů pro částečně autonomní jízdu, za všechny jmenujme velmi praktický systém pro jízdu v koloně.

Volkswagen Arteon Shooting Brake má základní cenovku 897 900 Kč, testovaná motorizace začíná na 1 155 900 Kč. S příplatkovou výbavou cena tohoto konkrétního modelu přesáhla 1,5 milionu korun.

Testovaný model:

Volkswagen Arteon Shooting Brake

motor:  vznětový čtyřválec 1968 cm3

výkon:  147 kW/200 k při  3600 ot./min.

točivý moment:  400 Nm při 1750 – 3500 ot./min.

rozměry:  délka 4866 mm, šířka 1871 mm, výška 1442 mm

rozvor náprav: 2835 mm



Facebook

Nejčtenější

Nahoru