Toyota RAV4 – Hybrid, který dává smysl – test

Pátá generace modelu RAV4 se představila na evropském trhu před dvěma lety. Toyota ji postavila na novou platformu a hodně změnila tvary a vlastně i proporce. Bude ale toto celosvětově oblíbené SUV také úsporné, jak se sluší na skutečný hybrid?

Toyota RAV4 (4)

RAV4 je jedním z pilířů značky a má své místo v její historii už od roku 1989, i když tehdy se světu ukázal teprve koncept RAV-Four. Dnes už asi málokdo ví, že zkratka RAV znamená Recreational Active Vehicle, a taky že první generace měřila na délku jen 3,74 metru a měla jen troje dveře. Dnes, kdy nový model měří 4,6 metru, je to skoro k nevíře, můžete se ale spolehnout, že po celou dobu výroby o RAV4 měli zákazníci zájem, ostatně od roku 1994 se prodalo víc než šest milionů kusů. Hybrid ovšem přišel až u čtvrté generace v roce 2015, i tak se ale zdálo, že takové auto na našem trhu příliš smyslu nedává. Dnes je situace trochu jiná, alternativní pohon je nezbytností v portfoliu každé značky a RAV4 v testu prokázala, že pokud zvolíte její hybridní verzi, neuděláte chybu.

Designéři Toyoty dostali za úkol změnit vzhled modelů tak, aby auta nebyla nudná. Je fakt, že značka má v portfoliu nejprodávanější modely světa a k tomu určitá dávka „nudy“, neboli vlastně schopnosti vyhovět široké mase lidí, patří. Zkrátka příliš nedráždit a moc se nevychylovat jen jedním směrem. Na nové RAV4 se snaha o větší originalitu projevila spoustou hran, kontrastní střechou a výraznou zádí, především ale auto působí mnohem větší než dosud. Přitom je skoro stejně dlouhé jako předchůdce a jen minimálně se rozšířilo. Konstruktéři ale dostali poprvé možnost v segmentu SUV použít podvozkovou platformu Toyoty s označením GA-K, a tudíž mohli protáhnout rozvor. To je jeden z důvodů, proč proporce působí zcela jinak než dosud.

Toyota RAV4 (5)

Mělo to i další podstatnou výhodu – v interiéru přibylo místo a zvětšil se zavazadelník na výborných 580 litrů, tedy o 79 litrů víc než u předchozí generace hybridu. I přes nepatrné snížení vozu v řádu milimetrů zůstala zároveň světlá výška na příjemných 190 milimetrech, což znamená bezproblémový průjezd lehčím terénem. Architektura kabiny je sice na první pohled tradiční, v přístrojovém štítu ale zaznamenáte novou grafiku infodispleje a na středovém panelu úbytek tlačítek ve prospěch displeje volně stojícího na vrcholu. Hybridní pohon využívá k řazení automatickou převodovku CVT, která má klasickou posuvnou řadicí páku, vedle ní je pak umístěn volič jízdních režimů. K ergonomii nelze mít zásadní připomínky, vše je po ruce a snadno dosažitelné.

Hybridní pohon zajišťuje atmosférický čtyřválec 2,5 litru kombinovaný s elektromotorem, který napájejí baterie typu NiMH. Jejich celkové odlehčení o 11 procent se pozitivně projevilo ve spotřebě. Ačkoliv je hybridní systém nově přepracovaný, základ se nemění – motor pracující s Atkinsonovým cyklem kombinuje přímé a nepřímé vstřikování paliva a používá inteligentní proměnné časování ventilů. Vše je laděno tak, aby výsledkem byly co nejnižší emise škodlivin a pochopitelně i spotřeba paliva. Ta se v tabulkách udává 4,6 l/100 v kombinovaném provozu. My jsme během testu dosáhli hodnoty 5,5 litru, což sice není špatné, bylo to ale silně ovlivněno vysokým podílem jízdy po městě. Na dálnici totiž hybrid úspornost rychle ztrácí, zvlášť když se chcete přesouvat běžnou cestovní rychlostí. Pak se totiž motor stane rázem žíznivější a kromě toho se v kabině rapidně zvýší hlučnost.

Toyota RAV4 (2)

K testu jsme dostali verzi s pohonem AWD, tedy s integrovaným řízením pohonu všech kol, kdy se podle zvoleného jízdního režimu nastavuje odlišný charakter řízení, regulace škrticí klapky, způsob řazení a rozdělování hnací síly motoru. Ta se může přenášet na přední a zadní nápravu v poměru od 100:0 až do 20:80 procent. Na výběr je Normal, Eco nebo Sport, novinkou je vyprošťovací Trail Mode, který se aktivuje tlačítkem na středové konzole, a upraví zásahy samosvorného diferenciálu pro co nejlepší trakci. I když nebylo příliš příležitostí vyzkoušet auto v terénu, mimo asfalt se s ním dá vyrazit úplně klidně. Verze s pohonem všech kol má také oproti předokolce tu výhodu, že může táhnout přívěs hmotnosti až 1650 kg, tedy dvojnásobně víc.

Toyota zařadila do bezpečnostního paketu nové RAV4 řadu asistenčních systémů, včetně adaptivního tempomatu, udržování v jízdním pruhu a vylepšeného čtení dopravních značek. V základní výbavě Active  je konvenční model k mání od 774 900 Kč, hybrid začíná na 1 054 900 Kč.

Testovaný model:

Toyota RAV4 Hybrid AWD

motor:  zážehový čtyřválec 2487 cm + elektromotor

výkon: 131 kW/176 k při 5700 ot./min.

celkový výkon: 163 kW/222 k

točivý moment: 221 Nm při 3600 – 5200 ot./min.

rozměry:  délka 4600 mm, šířka 1855 mm, výška 1685 mm

rozvor náprav: 2690 mm

 



Facebook

Nejčtenější

Nahoru