Roadster BMW Z4 – Vzpomínka na léto – test

Snaha nabídnout sportovní auta tak, aby si je oblíbila celá rodina, je patrná u řady značek. Větší kufr, dvoje dveře, čtyři plnohodnotná sedadla. Zvenku ještě trochu drží sportovní linii, ale dvoumístné sporťáky bez střechy to prostě nejsou. Štěstí, že se BMW u modelu Z4 vrátilo ke konceptu klasického roadsteru s plátěnou střechou.

BMW Z4 velka

Takových aut na trhu mnoho nenajdete, protože praktická stránka věci ovládá nejen emoce zákazníků, ale následně i marketingové strategie výrobců. Proto je nová Z4 doslova exkluzivní oslavou tradičního pojetí sportovního auta. Na prvním místě byla pro konstruktéry agilita, dostatek výkonu a přesné řízení. Jak se to povedlo?

Vzhledově určitě na jedničku. Auto je sice o 8,5 centimetru delší než předchůdce, narostlo ale i do šířky a malinko i na výšku, takže proporce jsou ideální. Rozvor je o 26 milimetrů kratší, což znamená dlouhou přední kapotu, přitom kabina není posazena tak blízko zadních kol, ale ve středu vozu. Skvělé rozložení hmotnosti na nápravy v poměru 50:50 a nízko položené těžiště slibují jistotu v zatáčkách. Ledvinky mají místo známých lišt speciální design, což kupodivu neubírá na tradičním vzezření. Světlomety jsou úzké, premiéru má seskupení svítilen nad sebou. Přední nárazník zakončují výrazné spoilery, které ale nevadí při přejezdech vysokých retardérů. Zadní spoiler na víku kufru je decentní, o to výraznější je ale difuzor s mohutnými hranatými koncovkami výfuku.

BMW Z4 (7)

Interiér jasně preferuje řidiče, k němuž je nakloněný středový panel, jehož horní okraj zakončuje velký displej infotainmentu. Středová konzola je rovněž dimenzována tak, aby byly veškeré ovladače snadno dosažitelné. Zajímavým detailem je obložení z elektrolyticky pokoveného materiálu. Střecha je plátěná a složí se za pouhých deset sekund, a to i za jízdy do rychlosti 50 km/h. Zavazadelník o objemu 281 litrů je na poměry roadsteru docela slušný a navíc se nemění, ať je střecha stažená či zatažená.

K testu jsme si vybrali vrcholnou verzi M40i, poháněnou třílitrovým řadovým šestiválcem, který poskytuje výkon 340 koní. Disponuje točivým momentem 500 Nm a dokáže zrychlit z nuly na stovku za 4,6 sekundy. Dokáže se chovat velmi ukázněně a podle tabulek může v kombinovaném provozu jezdit se spotřebou 7,4 l/100 km, málokdo ale odolá jeho síle a hutnému projevu, takže se připravte spíš na vyšší hodnoty. My jsme se během redakčního testu pohybovali kolem dvanácti litrů…

BMW Z4 (4)

Mluvit o sladění motoru s automatem je skoro zbytečné, v této oblasti je totiž u BMW excelentní výsledek takřka jistý. Víc nás zajímá projev podvozku, který má za úkol ukočírovat mohutný výkon i točivý moment. Díky posunutí kabiny je mnohem autentičtější odezva od kol a řízení lépe vnímá vaše pokyny, navíc se chová variabilně podle stylu jízdy a upravuje účinnost posilovače i převodový poměr. Oproti běžnému modelu má M40i ve výbavě adaptivní sportovní podvozek snížený o 10 mm, M sportovní brzdy a M diferenciál. Chování v zatáčkách je díky pevné karoserii sebejisté a průjezd obloukem přesný, ochota zatáčet vás nutí hledat nové a nové serpentiny, kterými byste se mohli prohnat. Poháněná je samozřejmě zadní náprava, funkce Performance Control pak rozděluje točivý moment mezi jednotlivá kola. Samozřejmostí jsou výkonné brzdy, jejichž modré třmeny vykukují na 18 palcových discích se speciálním designem.

Přestože u roadsteru hledají zákazníci hlavně sportovní vlastnosti, u nového Z4 je pamatováno i na komfort, takže má ve výbavě řadu asistenčních systémů, nabízí se poprvé i head-up displej, parkování zajistí inteligentní asistent a dokonalý zvukový zážitek audiosystém Harman Kardon.

Cena testované motorizace činila v době testu 1 597 700 korun, ale s příplatkovou výbavou byla konečná cenovka na 2 087 670 Kč.

Testovaný model:

BMW Z4 M40i

motor:  zážehový šestiválec 2998 cm3

výkon: 250 kW/340 k při 5000 – 6500 ot./min.

točivý moment: 500 Nm při 1600 – 4500 ot./min.

rozměry:  délka 4324 mm, šířka 1864 mm, výška 1304 mm

rozvor náprav: 2470 mm



Facebook

Nejčtenější

Nahoru