Oproti minulému roku se prodává jen desetina ojetých aut

Z údajů o trhu, které v rámci celé Evropy sleduje český automotive startup Carvago, vyplývá, že letos v dubnu poklesl prodej ojetých vozů meziročně o 86 %. Koronavirová pandemie způsobila rovněž snížení cen ojetin zhruba o 5 %. Během následujících měsíců se ale očekává výrazné oživení aktuálně stagnujícího trhu.

Carvago_1

Zatímco ještě v únoru zaznamenával trh ojetých aut meziroční růst o necelá 2 %, v březnu se propadl o téměř 40 % a v dubnu pak o 86 % oproti stejným měsícům v minulém roce. Dramatický propad prodejů postihl vozy všech značek, relativně nejméně ale české stálice Škoda Fabia (-71 %) a Octavia (- 74 %). O více než 90 % klesly prodeje vozů Ford Galaxy, Dacia Sandero, Citroën C3, Seat Ibiza nebo Renault Captur.

S takovou situací se trh ojetin ještě nesetkal. Jde o pravděpodobně nejzásadnější moment našeho podnikání, založeného na analýze tržních dat a čistě on-line transakcích s ojetými vozy. Očekáváme zásadní změnu chování zákazníků, kteří budou mnohem citlivější na cenu a náročnější na služby, a samozřejmě i přístupu prodejců a dealerů ojetých automobilů, kteří budou muset začít pracovat s daty a celkově digitalizovat svoje podnikání,“ říká Jan Kranát ze společnosti Carvago.

Až do letošního jara meziročně rostla průměrná cena ojetých vozů, nyní ale došlo k propadu o zhruba 5 % a průměrná cena nabízeného ojetého vozu je 255 000 korun. Zákazníci nakupují především již zlevněné vozy, ze kterých mají prodejci jen minimální marži. Současný trend preferování levnějších vozů bude pokračovat i v několika následujících měsících. Odhaduje se, že během několika měsíců dosáhne trh ojetých vozů mezi 70 a 80 % výkonu předchozího roku.

Vozy, kterých se propad cen dotkl nejvíce, mají nastavenou výkupní cenu a marži s ohledem na to, že se budou prodávat delší dobu. Zároveň nelze předpokládat, že by již zlevněné vozy dále šly s cenou dolů. Nízká likvidita se v dlouhodobém pohledu projeví především nižší výkupní cenou v případě opětovného prodeje.

Pokles prodejů jednotlivých modelů vozů

 

srovnání únor a březen srovnání únor a duben
PEUGEOT-3008 -65 % -94 %
FORD-GALAXY -59 % -92 %
HONDA-CIVIC -57 % -91 %
RENAULT-CAPTUR -55 % -93 %
DACIA-SANDERO -54 % -92 %
TOYOTA-YARIS -53 % -88 %
HYUNDAI-I40 -52 % -84 %
CITROEN-C3 -50 % -91 %
KIA-CEE_D -50 % -88 %
KIA-RIO -49 % -85 %
RENAULT-MEGANE -47 % -85 %
VOLKSWAGEN-TIGUAN -47 % -89 %
OPEL-CORSA -45 % -88 %
VOLKSWAGEN-PASSAT -45 % -83 %
PEUGEOT-508 -45 % -82 %
VOLVO-XC60 -44 % -86 %
SKODA-YETI -44 % -77 %
BMW-X3 -44 % -86 %
BMW-320 -44 % -90 %
HYUNDAI-IX20 -43 % -88 %
RENAULT-CLIO -42 % -85 %
SEAT-LEON -42 % -92 %
FORD-FUSION -42 % -93 %
SEAT-IBIZA -42 % -91 %
SKODA-RAPID -41 % -78 %
SKODA-ROOMSTER -41 % -76 %
FORD-FIESTA -41 % -89 %
PEUGEOT-308 -39 % -86 %
TOYOTA-RAV_4 -39 % -87 %
NISSAN-QASHQAI -39 % -86 %
VOLKSWAGEN-CADDY -37 % -81 %
Highlights
SKODA-OCTAVIA -33 % -74 %
SKODA-SUPERB -31 % -77 %
SKODA-FABIA -33 % -71 %
VOLKSWAGEN-PASSAT -45 % -83 %
VOLKSWAGEN-GOLF -39 % -84 %

 

 



Facebook

Nejčtenější

Nahoru