Z údajů o trhu, které v rámci celé Evropy sleduje český automotive startup Carvago, vyplývá, že letos v dubnu poklesl prodej ojetých vozů meziročně o 86 %. Koronavirová pandemie způsobila rovněž snížení cen ojetin zhruba o 5 %. Během následujících měsíců se ale očekává výrazné oživení aktuálně stagnujícího trhu.
Zatímco ještě v únoru zaznamenával trh ojetých aut meziroční růst o necelá 2 %, v březnu se propadl o téměř 40 % a v dubnu pak o 86 % oproti stejným měsícům v minulém roce. Dramatický propad prodejů postihl vozy všech značek, relativně nejméně ale české stálice Škoda Fabia (-71 %) a Octavia (- 74 %). O více než 90 % klesly prodeje vozů Ford Galaxy, Dacia Sandero, Citroën C3, Seat Ibiza nebo Renault Captur.
„S takovou situací se trh ojetin ještě nesetkal. Jde o pravděpodobně nejzásadnější moment našeho podnikání, založeného na analýze tržních dat a čistě on-line transakcích s ojetými vozy. Očekáváme zásadní změnu chování zákazníků, kteří budou mnohem citlivější na cenu a náročnější na služby, a samozřejmě i přístupu prodejců a dealerů ojetých automobilů, kteří budou muset začít pracovat s daty a celkově digitalizovat svoje podnikání,“ říká Jan Kranát ze společnosti Carvago.
Až do letošního jara meziročně rostla průměrná cena ojetých vozů, nyní ale došlo k propadu o zhruba 5 % a průměrná cena nabízeného ojetého vozu je 255 000 korun. Zákazníci nakupují především již zlevněné vozy, ze kterých mají prodejci jen minimální marži. Současný trend preferování levnějších vozů bude pokračovat i v několika následujících měsících. Odhaduje se, že během několika měsíců dosáhne trh ojetých vozů mezi 70 a 80 % výkonu předchozího roku.
Vozy, kterých se propad cen dotkl nejvíce, mají nastavenou výkupní cenu a marži s ohledem na to, že se budou prodávat delší dobu. Zároveň nelze předpokládat, že by již zlevněné vozy dále šly s cenou dolů. Nízká likvidita se v dlouhodobém pohledu projeví především nižší výkupní cenou v případě opětovného prodeje.
Pokles prodejů jednotlivých modelů vozů
srovnání únor a březen | srovnání únor a duben | |
PEUGEOT-3008 | -65 % | -94 % |
FORD-GALAXY | -59 % | -92 % |
HONDA-CIVIC | -57 % | -91 % |
RENAULT-CAPTUR | -55 % | -93 % |
DACIA-SANDERO | -54 % | -92 % |
TOYOTA-YARIS | -53 % | -88 % |
HYUNDAI-I40 | -52 % | -84 % |
CITROEN-C3 | -50 % | -91 % |
KIA-CEE_D | -50 % | -88 % |
KIA-RIO | -49 % | -85 % |
RENAULT-MEGANE | -47 % | -85 % |
VOLKSWAGEN-TIGUAN | -47 % | -89 % |
OPEL-CORSA | -45 % | -88 % |
VOLKSWAGEN-PASSAT | -45 % | -83 % |
PEUGEOT-508 | -45 % | -82 % |
VOLVO-XC60 | -44 % | -86 % |
SKODA-YETI | -44 % | -77 % |
BMW-X3 | -44 % | -86 % |
BMW-320 | -44 % | -90 % |
HYUNDAI-IX20 | -43 % | -88 % |
RENAULT-CLIO | -42 % | -85 % |
SEAT-LEON | -42 % | -92 % |
FORD-FUSION | -42 % | -93 % |
SEAT-IBIZA | -42 % | -91 % |
SKODA-RAPID | -41 % | -78 % |
SKODA-ROOMSTER | -41 % | -76 % |
FORD-FIESTA | -41 % | -89 % |
PEUGEOT-308 | -39 % | -86 % |
TOYOTA-RAV_4 | -39 % | -87 % |
NISSAN-QASHQAI | -39 % | -86 % |
VOLKSWAGEN-CADDY | -37 % | -81 % |
Highlights | ||
SKODA-OCTAVIA | -33 % | -74 % |
SKODA-SUPERB | -31 % | -77 % |
SKODA-FABIA | -33 % | -71 % |
VOLKSWAGEN-PASSAT | -45 % | -83 % |
VOLKSWAGEN-GOLF | -39 % | -84 % |