Honda Civic Type R – Nejrychlejší na smyčce – test

Být nejrychlejší na Nordschleife, tedy pověstné Severní smyčce závodního okruhu Nürburgring, je snem každé automobilové značky, která má co do činění se sportovními vozy. Smyčka je zkouškou těžkého kalibru a překonat na ní nějaký rekord, to už stojí za pozornost. Není to tak dávno, co se podařilo vývojovému vozu modelu Honda Civic Type R být nejrychlejší „předokolkou“.

Honda Type R (2) velká

Tehdy vůz zajel trať za 7 minut a 43,8 sekundy. Ale už v produkčním provedení se Type R předvedl v našem redakčním testu.  Chuť úplné novinky však okořenil i fakt, že se jednalo o vůz, který měl na počítadle kilometrů číslici 1. O to zajímavější bylo otestovat drsný hatchback na běžných silnicích.

Automobilky, které mají v nabídce supervýkonné verze běžných modelů, volí různý přístup k jejich designu. Některé dají vozu jen decentní sportovní doplňky, jiné vsadí na agresivní tuningový vzhled. Type R se vydal spíš tou druhou cestou, je ale třeba uznat, že většina úprav není jen snahou o nepřehlédnutelný vzhled. Například obrovské křídlo vytažené vysoko nad víko kufru neplní účel ozdoby, nýbrž skutečného vyvíječe přítlaku na zadní nápravu, stejně tak „kapsy“ pro usměrňování proudu vzduchu na konci střechy.

Červená barva karoserie byla ovšem v kombinaci s černými mřížkami a černě lakovanými koly takovým magnetem na kolemjdoucí, že byl Type R nepřehlédnutelný i bez křídla. Stačilo se ale podívat na tři skutečně funkční koncovky výfuku a bylo jasné, že se nejedná o nějaká optická pozlátka. Oproti běžnému Civicu se Type R vzhledově liší v mnoha dalších detailech. Přední nárazník má navíc křídlový karbonový rozdělovač, logo je umístěno v červeném poli, zadní kola mají širší rozchod, podběhy jsou výrazněji vytaženy a na zádi nepřehlédnete dělený difuzor.

Ani v kabině nebudou milovníci výrazného designu zklamáni. První dojem zajistí černý strop a kontrast s červenými detaily a vsadkami sportovních sedaček řidiče a spolujezdce. Oproti předchozímu modelu mají přepracovaný tvar, jsou znatelně odlehčené a mají integrované opěrky hlavy. Nechybí ani výrazné červené prošívání a emblémy Type R vyšité na opěradlech. Volant má rovněž červené kožené vložky, palubní desku zdobí karbonový dekor a ve dvou úrovních červená linka. Méně radosti budou mít cestující vzadu, tam jsou sedadla tvarována minimálně, na druhou stranu mají relativně dlouhé sedáky a zbývá i dost místa pro nohy a kolena.

Honda Type R (12)

Přístrojový štít zobrazuje uprostřed virtuální kruhový otáčkoměr s údaji o jízdě uvedenými uvnitř, po bocích jsou ostatní ukazatele. Zobrazované údaje je možno nastavit, rovněž podle jízdního režimu změnit i osvětlení. Sportovní geny stvrzuje také slitinová kulová hlavice řadicí páky. Naproti tomu pro praktické využití máte k dispozici zavazadelník o objemu 414 litrů a komfortu v kabině přispívá dobré odhlučení. Vzhledem k jadrnému a ryčnému zvuku výkonného motoru je překvapivé, jak dobře je interiér izolován.

Pohonná jednotka, tedy dvoulitrový benzínový čtyřválec VTEC Turbo, pochází z předchozí generace Type R, byl ale optimalizován pro lepší odezvu na plyn a hladší spolupráci s manuální šestistupňovou převodovkou. Výkon 320 koní posílaný výhradně na přední kola je dostupný při 6500 otáčkách, točivý moment 400 Nm je k dispozici od 2500 do 4500 otáček. Osedlat si tohoto japonského oře chce ale hodně citu a práce s plynem i převodovkou. Parametr zrychlení z nuly na stovku za 5,7 sekundy je sice impozantní a ve své třídě nejspíš bezkonkurenční, sílu motoru ale musíte dostat ke kolům a od nich na asfalt. To může být někdy kámen úrazu, zvlášť když se trochu zapomenete s nohou na plynu. Sžívání v průběhu testu ale stačilo, aby se Type R dokázal rozjet i plynule a tak, abyste v něm mohli svézt pasažéry i na zadních sedadlech.

Honda Type R (9)

Ti mají totiž jinak poměrně pohodlné sezení, dobrý výhled a komfortní jízdu díky dobře vyladěnému podvozku. Ten oproti předchůdci ubral na tvrdosti a dostal na zadní nápravě nové víceprvkové zavěšení, plus tu máme upravené adaptivní tlumiče všech čtyř kol, které se nastavují podle okamžitých údajů od senzorů na třech různých místech. Pro běžnou jízdu tak nejlépe využijete nový režim Comfort, u nějž se nemusíte ani náhodou obávat nějakého houpání. Pro agilnější jízdu vám postačí režim Sport, který vyztuží podvozek a změní odezvu plynu i řízení. Pravděpodobně se ale nejvíc budete těšit na režim +R, protože to je to pravé – pořádně ostré reakce, náklony nulové, přesné reakce řízení, jakmile se podíváte na apex. Je to režim určený na okruh a bude se vám líbit. Stojí to sice nějaký ten litřík benzínu, konkrétně během redakčního testu to bylo ještě docela přijatelných 9,9 l/100 km, když se ale ukázníte a plyn jenom tak lechtáte, slibují tabulky kombinovanou spotřebu 7,7 l/100 km. Brzdy jsou stejně důležité jako výkonný motor, tady účinkují Bremba s červenými třmeny a především kotouči průměru 350 na přední, resp. 305 mm na zadní nápravě.

I pro sportovní Type R má Honda připravenou celou škálu asistenčních systémů, které najdete pod názvem Honda Sensing, a využívají informace od radaru, kamery a snímačů.

Systém Honda SENSING obsahuje následující aktivní technologie zabezpečení:

  • Systém pro zmírnění následků nehody
  • Varování před čelní srážkou
  • Varování před neúmyslným opuštěním jízdního pruhu
  • Systém pro zmírnění rizika vyjetí z komunikace
  • Systém pro udržování v jízdním pruhu
  • Adaptivní tempomat
  • Rozpoznávání dopravních značek
  • Inteligentní omezovač rychlosti
  • Inteligentní adaptivní tempomat

Testovaný model:

Honda Civic Type R

motor:  zážehový čtyřválec 1996 cm3

výkon: 235 kW/320 k při 6500 ot./min.

točivý moment:  400 Nm při 2500 – 4500 ot./min.

rozměry:  délka 4557 mm, šířka 1877 mm, výška 1434 mm

rozvor náprav: 2699 mm

 



Facebook

Nejčtenější

Nahoru