Jaguar XF – S novým motorem – test

 

Jaguar pokračuje v rozvoji své nové motorárny a zařazuje do nabídky nové agregáty Ingenium. K dieselovým jednotkám přibyly benzínové, což byl spolu s modernizací důvod pro otestování sportovního sedanu XF. Model XF je nyní v nabídce i jako kombi, k výkonnému benzínovému motoru se nám však verze sedan zdála logičtější, proto jsme si do testu vybrali právě ten.

Jaguar XF (3)

Dieselům sice ještě definitivně neodzvonilo, Evropa jim už ale připravuje poměrně krušné chvíle a především velmi přísné podmínky. Zákaz vjezdu do centra měst, drakonické emisní limity, upravené testovací parametry, to vše bude pomalu ale jistě upírat pozornost zákazníků znovu k zážehovým motorům. Své slovo tady jistě řekne i „alternativa“, přece jen se ale asi nedá čekat, že by začala ve výběru motorizací dominovat. Benzínové motory se tedy opět začnou ve větší míře objevovat v cenících automobilek. Jaguar zařazuje hned dva.

Zážehové čtyřválce mají objem 1997 cm3 a celohliníkovou konstrukci. K přeplňování využívají twin-scroll turbodmychadla, mají elektrohydraulickou regulaci ventilů a poprvé v historii značky jsou výfukové svody integrovány v odlitku hlavy válců. Vstřikování zajišťuje nový systém s tlakem 200 barů. Výkonové verze odlišíte podle logického označení – 200 koní = model 20t, 250 koní = model 25t. My jsme nové agregáty testovali hned po jejich uvedení v několika modelech značky, do testu jsme nyní zvolili výkonnější jednotku, která pohání model XF silou 250 koní. S ní se pojí jak pohon zadních kol, tak 4×4, který jsme měli v testu.

Design se nijak zvlášť nemění, upravené jsou přední světlomety, které mohou být full-LED, zadní světla teď připomínají sportovní F-Type. Štíhlá silueta a dynamické tvary vám skoro dávají zapomenout na fakt, že toto auto měří pět metrů. Protažený rozvor umožnil lépe uspořádat vnitřní prostor a na zadních sedadlech tak mají cestující více místa. Skvělé jsou sedačky pro řidiče a spolujezdce, tradiční styl prošívání a krémová kůže potěší oko, perforování je pocitově příjemné a pohodlnou polohu tu najdete bez potíží. Zavazadelník nyní pojme výborných 540 litrů nákladu.

Jaguar XF (6)

Uspořádání palubní desky je obdobné jako u jiných současných modelů značky, středový panel ale ještě pod velkým displejem infotainmentu obsahuje dost ovládacích tlačítek, což udělá radost tradicionalistům, kteří nemají rádi dotykové ovládání. Přístrojový štít nabízí pohled na kompletně virtuální ukazatele. Uspořádání s tachometrem uprostřed, otáčkoměrem vpravo a informacemi o jízdě vlevo je přehledné, rovněž je příjemná i možnost zobrazování rychlosti jízdy nejen na ciferníku, ale také číslicí uprostřed.

Benzínový motor Ingenium se velmi dobře předvedl již při prvním testování a ani tentokrát nezklamal. Má ostře řezavý zvuk, který ale neohlušuje, takže si můžete užít příjemný pocit sportovní jízdy i díky této kulise. Spolu s automatickou převodovkou ZF předvádí svižné reakce, dobrý záběr a kultivovaný chod, přičemž umí nabídnout jak klidnou jízdu se spotřebou mezi 6 a 7 litry, tak agilní chování, kdy se blíží apetitem k deseti litrům. Tabulky pak uvádějí hodnotu 6,9 l/100 km.

U velkého sportovního sedanu budete jistě velice zvědaví na chování podvozku, protože při pětimetrové délce je auto mnohem méně ochotné ke změnám směru, než když se jedná o malý hatchback. Tady XF obstojí na výbornou. Podvozek je sice trochu tužší, než některé české silnice unesou, zato ale skvěle zatáčí, přesně reaguje na pokyny volantu a při rychlé jízdě na dálnici je směrově absolutně stabilní. Na výběr máte z několika jízdních režimů, my jsme vyzkoušeli jak úsporný ECO program, tak režim pro jízdu na mokrém povrchu či sportovně nastavený režim označený šachovnicovým praporkem.

Testovaný vůz s pohonem všech kol měl možnost excelovat vlastně za všech povětrnostních podmínek. K dispozici je rovněž systém ASPC, který dokáže udržovat auto ve velmi nízké rychlosti tak, abyste s ním přejeli i přes kluzký povrch, písek nebo ledovku. Součástí je také asistence pro sjíždění i vyjíždění strmých svahů. Pohon všech kol pracuje s rozdělovací převodovkou, která posílá točivý moment na přední a zadní kola podle toho, jaká je okamžitá potřeba trakce. Podle informací od snímačů dokáže reagovat dokonce v předstihu a její rychlost se počítá v milisekundách.

Spolu se špičkovou konektivitou jsou samozřejmostí i vyspělé asistenční systémy, z nichž jmenujme asistent pro jízdu v pruhu, rozpoznávání dopravních značek, adaptivní tempomat s funkcí pro jízdu v koloně, hlídání mrtvého úhlu a pomoc při parkování včetně prostorové kamery, která zobrazuje celé okolí vozu.

Testovaný model:

Jaguar XF 25t AWD

motor:  zážehový čtyřválec 1997 cm3

výkon: 184 kW/250 k při 5500 ot./min.

točivý moment: 365 Nm při 1200 – 4500 ot./min.

rozměry:  délka 4954 mm, šířka 1880 mm, výška 1457 mm

rozvor náprav: 2960 mm



Facebook

Nejčtenější

Nahoru