Toyota zvítězila na Le Mans

Tým Toyota Gazoo Racing zvítězil v 86. ročníku závodu 24 hodin Le Mans a při své 20. účasti tak vybojoval pro automobilku první vítězství v tomto závodu.

Le Mans 24 Hours Race

Sébastien Buemi, Kazuki Nakadžima a Fernando Alonso s vozem TS050 HYBRID č. 8 startovali z první startovní pozice a po 388 kolech plných napětí projeli za mávání šachovnicovým praporkem cílovou rovinkou závodního okruhu Circuit de la Sarthe a opět zvýšili své vedení v bodování světového šampionátu vytrvalostních soutěží FIA (WEC).

Skvělého výsledku pro TOYOTU dosáhli i Mike Conway, Kamui Kobajaši a José María López, kteří s vozem TS050 HYBRID č. 7 dlouhou dobu vedli a nakonec si před zraky 256 900 fanoušků dojeli pro druhé místo.

Toyota, která do závodu Le Mans před letošním závodním víkendem nasadila historicky již 47 vozů a dojela si šestkrát pro pódiové umístění, se tímto stává teprve druhým japonským továrním týmem, který na okruhu La Sarthe dokázal zvítězit, přičemž Kazuki je prvním japonským pilotem, který vybojoval vítězství za volantem japonského vozu.

Hybridní elektrická technologie dokázala v závodu tento víkend zvítězit se spotřebou paliva o 35 % nižší než v roce 2012, kdy se Toyota do světa vytrvalostních soutěží vrátila.

Oba vozy TS050 HYBRID si po celých 5286 km vedly přibližně stejně dobře a v průběhu závodu, který byl pro vedoucí jezdce místy dramatický, si několikrát vyměnily pozici.

Dvě penalizace ‚stop-go‘ pro vůz č. 8 (oproti jedné identické penalizaci sesterského vozu) si vyžádaly od Fernanda Alonsa strhující noční stint, aby se vůz vrátil do boje v závodním dni, kdy všichni piloti pod silným tlakem podávali mimořádně dobré výkony. Kvůli pozdějšímu problému s palivem přišel vůz č. 7 o vedení, a tak Kazuki s vedoucím vozem č. 8 projížděl za mávání šachovnicovým praporkem s náskokem dvou kol. Tým Rebellion s vozem č. 3 dojel jako třetí s odstupem 12 kol.

Po devítitýdenní přestávce se tým vrátí do akce, a to na závod Šest hodin v Silverstonu (17.-19. srpna), který je třetím kolem závodní sezóny WEC 2018-19.

Akio Toyoda, prezident společnosti Toyota Motor Corporation k tomu řekl:
„Děkuji všem, že jste to zajeli!“ Rád bych tato slova věnoval našim jezdcům, kteří na Le Mans letos v rámci naší 20. účasti s našimi vozy odjeli historicky nejvíce kilometrů. Současně bych rád totéž řekl našim vozům, které absolvovaly 388 kol, což je přibližně 5300 km.

Doposud jsme na Le Mans nikdy nezvítězili, pouze sledovali zadní část vozů našich soupeřů, takže jsme investovali energii do vývoje nové technologie v přesvědčení, že když vyrobíme vůz rychlejší než jejich, dokážeme zvítězit.

Ale vloni jsme nezvítězili ani při našem 19. pokusu. Po závodu jsem týmu důrazně sdělil: „Nedokážeme na Le Mans nikdy zvítězit, když budeme pouze lpět na rychlém voze! To, co nám chybí, je odolnost. Nejsme odolným týmem!“ Oni pak od základů přestavěli pracovní postupy a sledovali, proč nejsme dost odolní, a nakonec došli k závěru, že nám zde chybí filozofie kaizen, tedy metodika neustálého zlepšování.

Ta zahrnuje všechny detailní postupy výroby automobilu a jízdy s ním, kdy si každý uvědomuje, jak postupovat, aby nedocházelo k žádným chybám. Pak už věděli, co udělat dále. Strávili rok prací na zlepšeních ve snaze získat ‚odolnost‘.

Porsche, které jsme neporazili, možná již takovou odolnost mělo. Letos jsme s nimi soutěžit nemohli, nicméně rádi bychom opět při této příležitosti vyjádřili těmto skvělým soupeřům naše uznání.

Před startem letošního závodu mi jeden z členů týmu poslal zprávu. ‚Letos cítím nějakou nervozitu. Během celého roku jsme pracovali na zlepšeních, ale nakonec jsem si uvědomil, že kaizen je nepřetržitý proces, který nikdy nekončí, protože vždy je co zlepšovat. Myslím, že právě proto cítím nervozitu. Uděláme vše, co bude v našich silách, a se všemi členy týmu budeme nadále prosazovat kaizen, dokud se nebude mávat šachovnicovým praporkem. Pane Morizo, podporujte nás prosím po celý tento závod.‘

Po přečtení těchto slov jsem cítil, že jejich síla roste. Takže jsem je opravdu chtěl vidět zvítězit a rozhodl jsem se bojovat společně s nimi, přestože jsem byl fyzicky v Japonsku.

Vyvíjíme sériový model odvozený od závodního vozidla, které se účastní Le Mans. Kaizen je nepřetržitý proces – je to naše společná filozofie a nyní i členové závodního týmu chápou, že je spojena s vítězstvím, takže věřím, že jsme opět o krok blíže k uskutečnění tohoto projektu.

Nakonec jsme letos v závodě 24 hodin Le Mans dokázali zvítězit. Chci se dnes o mimořádné pocity podělit se všemi fanoušky, kteří nás již dlouho podporují. Samozřejmě je to jen další krok k další výzvě, takže bych vás rád poprosil, abyste ve své podpoře do budoucna nepolevovali.“



Facebook

Nejčtenější

Nahoru