Povinné bezpečnostní pásy u nás letos slaví 50 let

Pasivní i aktivní bezpečnost automobilů se za poslední půlstoletí posunula obrovsky vpřed. Od povinnosti používat bezpečnostní pásy na předních sedadlech, která byla v Československu zavedena od 1. ledna 1967, přes airbagy, systém ABS, stabilizační systém ESP až k dnešním bezpečnostním prvkům.

7785646_print

Tento rok slaví bezpečnostní pásy v Česku i na Slovensku padesátku. Klasický samonavíjecí mechanismus byl za tu dobu několikrát vylepšen. Přibyl například předpínač nebo omezovač síly. Nedílnou součástí dnešních moderních aut jsou vzduchové vaky neboli airbagy. Využívají se čelní, boční, hlavové, okenní a začínají se objevovat kolenní a pánevní. Vývoj dospěl až k pásům s integrovaným airbagem, takzvaný beltbag, kterým jsou dnes některá auta vybavena.

Bezpečnostní pásy jsou velmi účinným, a přitom vlastně jednoduchým vynálezem. Doposud celosvětově zachránily více než jeden milion lidských životů. Jen na silnicích Evropské unie každoročně zabrání 8 500 zbytečných úmrtí. Průměrně ve státech EU28 používá na předních sedadlech pásy 88 procent a na zadních sedačkách dokonce jen 74 procent pasažérů. V České republice se vpředu poutá na 92 procent řidičů a 98 procent spolujezdců, vzadu je to výrazně méně – jen zhruba tři ze čtyř cestujících.

V nedávné minulosti se řidič musel spoléhat zejména na vlastní smysly a schopnosti. Dnes mu při jízdě pomáhá celá řada asistentů. Od parkovacích kamer, přes asistenty sledující dopravní značky nebo střežící mrtvy úhel ve zpětných zrcátcích, hlídání jízdy v pruzích až po systémy umožňující samočinné parkování. Vývoj je v současnosti extrémně rychlý a směřuje k plně autonomním vozidlům, která by v budoucnu měla prakticky zamezit dopravním nehodám.

Nelze ovšem zapomínat na fakt, že základním bezpečnostním prvkem je u každého auta jeho výborný technický stav – počínaje správným nahuštěním pneumatik a konče zkontrolovaným podvozkem, brzdami a ostatními důležitými součástmi vozidla.

Životy při dopravních nehodách zachraňují pre-crash systémy. Systém samostatně pozná blížící se kolizi a posádku na střet připraví tak, aby byla co nejméně ohrožena střetem. Umí zavřít okna, nastavit sedačky do ideální pozice, dofoukne a zamkne vzduchově stavitelné sedačky a utáhne bezpečnostní pásy. Když už ke střetu dojde, pak systém eCall umí sám přivolat záchranné složky na místo, kde k nehodě došlo a to i bez asistence posádky. Záchranářům umí eCall odeslat i přesnou polohu, počet osob ve voze nebo jak silný byl náraz. Záchranné složky tak už cestou k zásahu mají představu o nehodě a dokážou se na pomoc připravit.

 



Facebook

Nejčtenější

Nahoru